در بدن تمامی افراد دو عضو لوبیا شکل به نام کلیه وجود دارند که ممکن است گاهی مشکلاتی را به وجود آورند. این دو اندام می‌بایست به بهترین نحو عمل کرده تا بتوانند فعالیت‌های مربوطه را اجرایی نمایند. برای مثال کلیه وظیفه متعادل‌سازی نمک‌ها، مواد معدنی و… را برعهده دارد که می‌بایست از عملکردی عالی برخوردار باشد. یکی از بیماری‌های کیله که بر اثر وجود سنگ ایجاد می‌شود، قولنج کلیه نام دارد که از این عضو بدن یا بخش زیرین آن آغاز شده و تا مثانه ادامه خواهد داشت. در اصطلاح درد این بیماری با موج‌هایی و گرفتگی‌های ناگهانی همراه است.

قولنج کلیه چیست؟

سنگ‌های مختلفی در کلبه تشکیل می‌شوند که باید آن‌ها را جدی گرفت. این سنگ‌ها در قسمت‌های مختلفی از دستگاه ادرادی به وجود می‌آیند که می‌توان به کلیه، مثانه یا حالب اشاره کرد. قولنج کلیوی دردی است که از حرکت سنگ در داخل نواحی مختلف کلیه ایجاد می‌شود. این درد با اندازه و سایز سنگ مرتبط بوده و می‌تواند کم یا زیاد گردد. در نتیجه در زمان بروز و ایجاد چنین دردی می‌بایست آن را جدی گرفت و در صدد برطرف کردن و حتی خروج آن از بدن برآمد.

دلیل ایجاد قولنج کلیه

یکی از دلایل بروز قولنج کلیوی، کشیده شدن سنگ‌های موجود در کلیه روی دیواره‌های موجود است؛ چراکه این سنگ‌ها در حال عبور هستند که بنابر دلایلی به بافت‌های اطراف کشیده شده و ناراحتی را ایجاد می‌کنند. دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد التهاب و فشار در مجاری ادرای بوده که این امر به‌دلیل اسپاسم در حالب به وجود می‌آید. در نتیجه این درد به‌دلیل وجود اسپاسم در حالب اعلام شده که بسیار ناراحت‌کننده است.

علائم قولنج کلیوی چیست؟

قولنج کلیوی با علائم بسیاری همراه است که به‌راحتی از وجود سنگ در کلیه خبر می‌دهد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ایجاد درد شدید و زیاد در ناحیه پایین شکم
  • ایجاد درد و ناراحتی به هنگام ادرار کردن
  • وجود درد در قسمت پشت و ران
  • وجود درد بین دو دنده و باسن
  • ایجاد حالت تهوع و استفراع
  • امکان وجود کریستال در زمان ادرار کردن
  • امکان وجود خون در ادرار
  • انتشار بوی نامناسب در زمان ادرار کردن
  • احساس دائمی و مبرم به ادرار کردن
  • تب و لرز شدید

درمان قولنج کلیه و انواع سنگ‌ های سیستم ادراری

برای این‌که بتوان­ افزایش میزان مواد سازنده سنگ در بدن و نوع آن را تشخیص و مورد بررسی قرار داد، آزمایش خون یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. یکی دیگر از راه‌های تشخیص، عکسبرداری با استفاده از اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا سونوگرافی بوده که می‌تواند به یافتن سنگ‌های بدن کمک نماید. این بیماری عموماً به نوع سنگ بستگی داشته و از رایج‌ترین نوع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنگ‌های کلسیمی: از رایج‌ترین سنگ‌های موجود در کلیه و دستگاه ادراری این نوع بوده که از اگزالات کلسیم تشکیل شده است.

سنگ‌های اسید اوریک: هنگامی که اسید اوریک در ادرار وجود داشته باشد، این سنگ‌ها ز ایجاد می‌شوند.

سنگ‌های سیستین: نوع نادر سنگ‌های تشکیل شده در دستگاه اداراری، این نوع سنگ‌ بوده که به‌دلیل سیستینوری ایجاد می‌شود.

سنگ‌های استروویت: این نوع سنگ را باکتری‌های موجود در دستگاه ادراری به وجود می‌آورند.

درمان خانگی قولنج کلیه برای سنگ‌های کوچک

ادرار کردن می‌تواند یک سنگ کوچک در دستگاه ادراری را دفع نماید. جهت تسهیل این امر نیاز است تا مایعات بیشتری بنوشید؛ همچنین به داروهای تجویز شده توسط متخصص اورولوژی برای کاهش درد نیز توجه داشته باشید. گاهی اوقات نیز از بیمار می‌خواهند تا در صافی ادرار کرده و سنگ به دست آمده را جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال کنند.

درمان سنگ ‌های بزرگ سیستم ادراری در قولنج کلیوی

سنگ‌های بزرگ‌تر در هنگام ادرار از مجاری ادراری عبور نخواهند کرد. بنابراین به توصیه پزشکان چند روش پزشکان برای حذف آن‌ها وجود دارند که به شرح زیر هستند.

خارج شدن سنگ هدایت ‌شده با استفاده از یورتروسکوپی

این یک روش جراحی تهاجمی بوده و ‌به این صورت عمل می‌کند که پزشک وسیله‌ای نازک همراه با یک میکرو دوربین را وارد دستگاه ادراری خواهد کرد. با این روش پزشکان می‌توانند سنگ را یافته و آن را از بین ببرند.

سنگ شکنی خارج از بدن با استفاده از موج شوک  (ESWL)

این یک درمان غیرتهاجمی محسوب می‌شود. هدف از انجام این کار فرستادن امواج صوتی کوچک به طرف کلیه‌ها بوده تا بتوان در این صورت سنگ‌ها را به قطعات کوچک تبدیل کرد. در این شرایط است که فرد قادر خواهد بود تا این قطعات را از طریق ادرار دفع کند.

انجام نفرولیتوتومی ‌از طریق پوست

این روش اغلب توسط پزشکان و تحت بیهوشی عمومی ‌انجام می‌شود. آن‌ها با ایجاد یک برش کوچک در پشت فرد به کلیه دسترسی خواهند داشت و می‌توانند با کمک یک دوربین روشن و یک ابزار جراحی کوچک، سنگ را خارج نمایند.

قرار دادن استنت

در برخی از مواقع پزشکان با قرار دادن یک لوله نازک در حالب، به برطرف ساختن انسداد و افزایش دفع سنگ کلیه کمک خواهند کرد.

جراحی باز

در شرایطی که نتوان سنگ‌ها را دفع کرد ممکن است نیاز به جراحی باز نیاز باشد. زمان بهبودی در این روش به نسبت سایر روش‌ها طولانی‌تر خواهد بود. پزشکان اغلب در تلاش هستند تا سنگ‌ها را خارج کرده یا بشکنند تا بیمار پیش از انجام جراحی باز بتواند آن‌ها را دفع نماید.