یکی از دردهایی که افراد هنگام مواجهه با آن همواره مورد آزار قرار می‌گیرند کلیه درد است. همچنین درد کلیه به هنگام مواجهه فرد با آن قابل ‌تشخیص نبوده و فرد نمی‌تواند متوجه شود که این درد مربوط به کدام قسمت از بدن است و گاهی با کمردرد اشتباه گرفته خواهد شد؛ اما کلیه درد را چگونه تشخیص دهیم؟ آیا درمان خانگی درد کلیه وجود دارد؟ چگونه به درمان‌های خانگی برای درمان کلیه درد اعتماد کنیم؟

کلیه درد چیست؟

 کلیه درد یک بیماری بسیار شایع بوده که با درد و ناراحتی در ناحیه کمر همراه است و بیشتر در افرادی با سن بیشتر از 30 سال رخ می‌دهد. علائم این بیماری شامل درد ناحیه کمر، احساس سنگینی و تورم در ناحیه کمر، درد در قسمت شکم و در برخی از موارد سرفه، تب و تکرر ادرار می‌شوند. اصلی‌ترین عامل این بیماری اختلالات در قسمت‌های قرار گرفته در کمر (مانند دیسک‌های بین مهره‌ای) است.

کلیه درد چیست؟

کلیه درد چیست؟

 درمان این بیماری به کمک دارو، تغییر در رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی و در موارد شدیدتر، جراحی انجام می‌گیرد. بااین‌حال، برخی از روش‌های تسکین درد نیز برای خدمت‌رسانی به بیماران وجود دارند. برای تشخیص و درمان درد کلیه، باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علت درد کلیه چیست؟

 درد کلیه به علت ایجاد مشکل در کلیه‌ها پدید می‌آید و ممکن است علائم متنوعی داشته باشد. برخی از علائمی که می‌توانند با درد کلیه همراه باشند عبارتند از:

  • درد طرفین پایین شکم در ناحیه کلیه‌ها، اغلب در یک طرف بیشتر بروز می‌یابد.
  • درد عضلات پایینِ شکم
  • تب و لرز
  • استفراغ و اسهال
  • خستگی و ضعف عمومی
  • سردرد و گیجی
  • خلطی که در ادرار دیده می‌شود با رنگ دهانه ادراری تیره و بدبو
  • تنفس بد بو
  • تورم و تنگی نفس
  • خونریزی در ادرار

 درصورتی‌که هر یک از این علائم را مشاهده کرده‌اید، بهتر است به پزشک گوارش، اورولوژیست یا به پزشک خانواده‌تان مراجعه کنید. همچنین برای تشخیص درست شدت علایم و تعیین درمان مناسب، باید یک بررسی پزشکی کامل صورت گیرد.

درمان خانگی کلیه درد

 درد کلیه ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد و درمان‌های خانگی تنها می‌توانند به‌عنوان تکمیلی در درمان این بیماری مفید باشند. درهرصورت برای استفاده از روش‌های درمان خانگی در کلیه درد بهتر است با پزشک خود یا پزشک خانواده‌تان مشورت کنید تا بتوانند به شما راهنمایی دقیقی را ارائه بدهند. در زیر چند روش درمان خانگی کلیه درد ذکر شده‌اند که ممکن است برای درد شما کمک‌کننده باشند:

  • رفع درد کلیه با نوشیدن آب زیاد
  • رفع درد کلیه با مصرف پروبیوتیک‌ها
  • رفع درد کلیه با مصرف میوه کرنبری (توت خرس)
  • کم‌کردن درد کلیه با استفاده از حمام با نمک اپسوم و آب گرم
  • تسکین درد کلیه‌ها با کمک گرم‌کردن
  • درمان درد کلیه با مصرف مسکن
  • درمان درد کلیه با مصرف جعفری
  • کاهش درد کلیه با سیب
  • کاهش درد کلیه با مصرف مرکبات
  • برای درمان درد کلیه آب زغال‌اخته بنوشید.

کم کردن درد کلیه با حمام با نمک اپسوم و آب گرم

 باتوجه‌به این‌که درد کلیه می‌تواند به علت مشکلات جدی رخ‌داده باشد، ممکن است کم‌کردن درد تنها با استفاده از حمام با نمک اپسوم و آب گرم کافی نبوده و درمان دارویی یا دیگر روش‌های درمانی نیز نیاز باشند. بااین‌حال، حمام با نمک اپسوم و آب گرم می‌تواند به‌عنوان یک روش کمکی و در کنار درمان‌های دیگر برای کاهش درد کلیه مفید واقع شود.

 این روش ممکن است به کاهش التهاب ناشی از درد کلیه و بهبود عوارضی مانند تورم، خارش و درد ناشی از کمبود کلسیم در بدن کمک کند. برای استفاده از حمام با نمک اپسوم بهتر است دو تا سه فنجان از نمک اپسوم را به یک حوض آب گرم اضافه کرده و به مدت 20 تا 30 دقیقه در آب بمانید. برای ادامه درمان بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

رفع درد کلیه با مصرف میوه کرنبری (توت خرس)

 در مورد این‌که آیا میوه کرنبری (توت خرس) می‌تواند در کاهش درد کلیه مفید باشد، اطلاعات کافی وجود ندارند. درهرصورت، تحقیقات نشان داده‌اند که میوه کرنبری مملو از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فلاونوئیدهای آنتوسیانین است که در پایین آوردن التهاب به دلیل بالابودن سطح اکسیژن مؤثر خواهد بود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌ها می‌توانند به دفع سموم در بدن کمک کنند.

برای درد کلیه خود، بهتر است با پزشک مشورت کنید و درمان‌هایی را که در اولویت قرار دارند را رعایت نمایید. درد کلیه ممکن است به علت بیماری‌های جدی مانند التهاب کلیه، سنگ کلیه، عفونت ادراری، خونریزی و پیوند کلیه بروز یابد. در صورت بروز هرگونه علائمی، باید به یک پزشک متخصص برای ارزیابی و درمان مناسب مراجعه نمایید.

رفع درد در کلیه با مصرف پروبیوتیک‌ها

 مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد؛ اما به‌طورقطع مشخص نبوده که آیا آن‌ها برای رفع درد کلیه مفید هستند یا خیر. پروبیوتیک‌ها به‌عنوان یک مبارز قوی برای باکتری‌ها و درد کلیه شناخته می‌شوند و بر اساس مطالعات صورت‌گرفته پروبیوتیک‌ها سبب بهبود عملکرد کلیه شده و مواد زائد بدن را دفع می‌کنند؛ لذا بهتر است به روش‌های دیگر پرداخته شود تا بتوان بهبود مشکل دستگاه ادراری و کلیه بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد کرد. در مورد دردهای کلیه بهتر است به‌صورت جدی با طبیب خود مشورت کنید.

رفع درد کلیه با نوشیدن آب زیاد

 نوشیدن آب به مقدار کافی ممکن است به برطرف‌شدن درد کلیه کمک کند. اگر درد ناشی از عفونت سیستم ادراری باشد، استفاده از آب به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی مفید خواهد بود. هرچند نوشیدن آب به‌تنهایی نمی‌تواند درمان درد کلیه باشد و بهتر است با پزشک خود دررابطه‌با بهترین روش‌ها برای برطرف ساختن درد مشورت کنید.

رفع درد کلیه با نوشیدن آب زیاد

رفع درد کلیه با نوشیدن آب زیاد

 اگر درد به علت یک مشکل خاص کلیه‌ای باشد، تحت درمان پزشک قرار خواهید گرفت. همچنین، نوشیدن آب زیاد در بسیاری از موارد مفید خواهد بود؛ اما در برخی از موارد مانند استفاده از دیورتیک‌ها (برای مثال برای درمان فشارخون بالا)، استفاده از مدیکمنت‌ها (برای مثال جهت کنترل قند خون) و بعضی از بیماری‌ها، نوشیدن آب زیاد ممکن است برای شما سودمند نباشد. به‌هرحال، همواره توصیه می‌شود که روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

تسکین درد کلیه‌‌ها با کمک گرم کردن

تسکین درد کلیه‌‌ها با کمک گرم کردن

تسکین درد کلیه‌‌ها با کمک گرم کردن

 در برخی از موارد، گرم‌کردن ممکن است به کاهش درد و تسکین علائم دردهای کلیه کمک کند. این روش ممکن است به دو صورت اجرا شود که به شرح زیر هستند.

  • استفاده از یک پد گرم: یک پد گرم می‌تواند به شما کمک کند تا کلیه‌ها را گرم کنید و این باعث کاهش درد و بهبود آن خواهد شد. قبل از استفاده از پد گرم، اطمینان یابید که دمای آن متعادل بوده و خیلی داغ نشده است. همچنین باید مدت‌زمان استفاده از پد را کنترل کنید تا از سوختگی یا آسیب به ناحیه پوست جلوگیری شود.
  • استفاده از یک بطری آب گرم: دو یا سه‌لایه پارچه را روی بطری آب گرم قرار داده و بطری را روی پوست ناحیه کلیه‌ها قرار دهید. توجه داشته باشید که آب بطری باید به درجه دمایی ایمن رسانده شود و گرمای بیش از حد مجاز، می‌تواند به پوست آسیب برساند.