در این نوشته می خوانید:

همه چیز درباره آزمایش باروری در مردان

فرزند آوری برای هر فردی صرف نظر از جنسیت آن ها، می تواند لذت بخش بوده و امید به زندگی در افراد را افزایش دهد. به طوری که اگر یک زن و مرد نتوانند بچه دار شوند، تمام تلاش خود را می کنند تا بتوانند طعم داشتن فرزند را چشیده و لذت داشتن آن را تجربه نمایند. اگر شما مرد هستید و قصد دارید پدر بودن را تجربه کنید، بهتر است این نکته را به شما یادآوری کنیم که فرایند فرزند آوری به قدرت باروری در مردان و زنان بستگی دارد که باروری در مردان پنجاه درصد این مساله را شامل می شود.

در اصل، برای این که یک زن و مرد بتوانند بچه دار شوند قدرت باروری در هر دو به یک اندازه اهمیت داشته و باید هر دو نفر آن ها به ترتیب از نظر تخمک و اسپرم سالم باشند. به همین دلیل است که گاهی در مشکلات ناباروری که برای زوج های مختلفی به وجود می آید، معمولا 50 درصد موارد به مشکلات باروری در مردان ربط پیدا می کند.

بیان این موارد برای به راه انداختن یک رقابت سرزنشی در بین زنان و مردان نیست؛ بلکه هدف اصلی این است که سطح آگاهی افراد به اندازه کافی افزایش پیدا کند تا زوج ها بتوانند با انجام کارهای لازم که از روی آگاهی است، به آنچه می خواهند برسند. لازم است بر این مساله تاکید کنیم که در مواردی که زن و مرد در فرزند آوری دچار مشکل می شوند باید هر دو نفر تحت معاینات لازم و کافی قرار گرفته و در صورت نیاز برای درمان تمام موارد به طور مرحله به مرحله اقدام گردد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع باروری در مردان پرداخته و عوامل و درمان های آن را شرح دهیم. در صورتی که درباره اهمیت باروری در مردان اطلاعات کافی ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

چه عواملی می توانند در بروز مشکلات باروری در مردان نقش داشته باشند؟

بر اساس آمار اعلام شده از تحقیقات انجام گرفته، ناباروری در مردان به حدود شش درصد از جمعیت مردان در آمریکای شمالی غالب شده است. دانستن علت این مساله از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بررسی های زیادی نیز در این مورد انجام گرفته است. بر همین اساس، تا کنون برخی از علل اختلالات باروری در مردان مشخص شده اند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • وجود ناهنجاری هایی در آناتومی و ژنتیک افراد
  • وجود برخی بیماری های عصبی و سیستماتیک
  • ایجاد انواع عفونت که می تواند این مساله را تحت تاثیر قرار دهد.
  • ضربه
  • پرتودرمانی گنادوتوکسیک
  • آنتی بادی های ضد اسپرم

استفاده از کیت تست های باروری خانگی، تا چه اندازه مفید است؟

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

کیت تست های باروری خانگی یکی از جمله ابزاری است که معمولا می توان به راحتی از آن ها استفاده نمود. به طور معمول استفاده از این کیت ها می تواند به عنوان یکی از گام های مقدماتی در چک کردن قدرت باروری در مردان به حساب آید. با این حال، باید دید استفاده از این نوع تست های خانگی چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد و به طور کلی این کیت ها چقدر می توانند مفید باشند. در این جا به بررسی جوانب مثبت و منفی این گونه کیت ها می پردازیم.

مزایای استفاده از تست های باروری خانگی

در صورتی که افراد از این کیت های خانگی استفاده نمایند، استرس آن ها برای زمانی که باید نمونه اسپرم را در مطب پزشک تحویل دهند، کاهش پیدا می کند. این مساله باعث می شود تا فرد از نظر روحی در شرایط بهتری قرار بگیرد.

مساله دیگر به محرمانه ماندن مشکل فرد مربوط می شود. در واقع، مشکلات مرتبط با قدرت باروری در مردان تا حد زیادی می تواند فرد را از نظر روحی ضعیف کرده و برای او احساس ناراحتی در پی داشته باشد. در مورد بسیاری از افراد، اگر اطرافیان از این مساله آگاه باشند، طبیعتا تحمل آن دشوارتر خواهد بود. بنابراین، استفاده از کیت های خانگی در مراحل اول چک کردن وضعیت، باعث می شود که مشکل شخص تا اطلاع ثانوی محرمانه مانده و تنها خود او از آن مطلع باشد.

یکی از مزیت های مهم کیت های خانگی، ارزان بودن آن ها است و اینکه به راحتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین، پاسخی که قرار است از آن دریافت شود در مدت زمان کوتاهی در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

اگر از یک کیت خانگی با کیفیت خوب استفاده کنید به راحتی می توانید بر اساس نتیجه حاصل از آن به راحتی حجم اسپرم های خود را به دست آورید؛ یعنی اینکه آیا تعداد اسپرم ها معمولی، کم یا بسیار کم است. دانستن این نکته در برنامه ریزی برای مرحله بعدی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

معایب استفاده از کیت های باروری خانگی

استفاده از کیت های خانگی تنها این امکان را فراهم می کند تا تعداد اسپرم ها را مشخص کنید. در اصل، برای شروع بررسی وضعیت قدرت باروری در مردان این کیت ها فقط مشخص می کنند که آیا تعداد اسپرم ها در حالت طبیعی قرار دارد یا خیر. اما فراموش نکنید که قدرت باروری در مردان فقط به این عامل بستگی نداشته و تعداد اسپرم ها تنها یک مورد از چندین عامل مهم و موثر درباره این موضوع به شمار می آید.

نکته دیگری که در استفاده از کیت ها باید به آن توجه شود این است که در کیت های خانگی مختلف، دامنه هایی که برای تعداد کم و یا نرمال اسپرم ها در نظر گرفته می شود، با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین، این امکان در مورد برخی تست های خانگی وجود دارد که تعداد اسپرم را از سطحی پایین تر اندازه گیری نمی کنند. این یعنی از نظر دقت معلوم نیست پاسخ درستی در اختیار شما قرار بدهند یا خیر.

به این ترتیب، با اینکه کیت های خانگی تا حد زیادی می توانند در گام های اولیه بررسی وضعیت باروری در مردان مفید به نظر برسند، اما بهترین راهکار برای از بین بردن هر گونه شک و شبهه ای، مراجعه به یک پزشک متخصص ماهر و باتجربه است. این کار کمک می کند تا آزمایش های لازم تجویز شده و وضعیت باروری فرد به خوبی و با بیشترین دقت بررسی گردد.

در اولین مراجعه به پزشک چه مسائلی مورد ارزیابی قرار می گیرند؟

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

در صورتی که قصد دارید به پزشک مراجعه کنید و وقت آن را تعیین کرده اید، بهتر است پیش از اینکه در آن موقعیت قرار بگیرید، کمی اطلاعات درباره تمامی روندی که قرار است در اولین جلسه، پزشک دنبال کند، آشنایی پیدا کنید. این مساله کمک می کند تا آماده تر شده و در نتیجه هنگام رویارویی با مراحل مختلف اضطراب و تنش کمتری داشته و به این ترتیب، راحت تر با موضوع کنار بیایید.

انجام معاینات جسمانی

بدون شک اولین مرحله، معاینات جسمانی است که پزشک انجام می دهد. بررسی وضعیت آلت تناسلی و بیضه های فرد به پزشک کمک می کند تا سلامت او را از نظر آناتومی و ساختار اندام جنسی سنجیده و بتواند مراحل بعدی را پیش ببرد.

پس از معاینه جسمانی، باید یک صحبت کوتاهی درباره مسائل مختلف با پزشک خود داشته باشید. در واقع باید در این مرحله به تعدادی از سوالات پزشک خود پاسخ بدهید. از مسائل مهمی که برای تعیین قدرت باروری در مردان درباره آن ها از فرد سوال می شود می توان به سابقه پزشکی، شیوه زندگی کردن و مسائل جنسی اشاره نمود.

بررسی سوابق پزشکی بیمار

برای اینکه اطلاعات پزشک از وضعیت جسمانی شما کامل تر شود، سوالاتی از شما خواهد پرسید که برخی از آن به قرار زیر است:

  • آیا در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید؟ چه دارویی؟
  • آیا تا کنون به عفونت مقاربتی مبتلا شده اید؟
  • آیا تا کنون عمل جراحی داشته اید؟

بررسی سبک زندگی فرد

سبک زندگی شما موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود. چرا که این مساله به شدت می تواند بر نوع مسائل جنسی و نیز بروز مشکلات باروری در مردان و زنان اثرگذار باشد. پرسش های مربوط به این مرحله شامل سوالاتی نظیر میزان ورزش در طول روز، کشیدن سیگار و مصرف داروهایی است که به صورت تفریحی استفاده می کنید. به هیچ عنوان پاسخ نادرست و یا گمراه کننده نباید بدهید و باید دقیق ترین جواب ممکن را داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است درمان نتیجه درستی نداشته باشد.

بررسی وضعیت زندگی جنسی فرد و مشکلات او در این زمینه

نوع رفتارهای جنسی در مساله فرزند آوری و قدرت باروری در مردان و البته زنان مهم ترین نکته ای است که باید به آن پرداخته شود. بنابراین، در مورد سوالاتی که در این باره از شما پرسیده می شود باید دقیق ترین پاسخ ها را ارائه دهید. فراموش نکنید که این سوالات برای درمان مشکل شما پرسیده می شود و باید بدون کوچکترین ترس و خجالتی کامل ترین پاسخ ها را به پزشک بدهید. مشکلاتی مانند اختلال نعوظ (ED)، انزال عقب مانده و تاخیر در انزال از جمله مسائل مهمی هستند که در بحث باروری در مردان باید بررسی گردند.

تجزیه و تحلیل مایع منی

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

با تکمیل دو مرحله چک کردن وضعیت جسمانی و پاسخ دادن به سوالات یاد شده، وقت آن است که نمونه مایع منی بیمار بررسی گردد. به همین منظور، نمونه مایع منی باید از مرد گرفته شود تا تحت آزمایش قرار بگیرد. نمونه گیری در مطب پزشک می تواند از طریق انزال در ظرف مخصوص آزمایش انجام شود. البته ممکن است به دلیل برخی محدودیت های فرهنگی و اعتقادی کمی این مساله برایتان دشوار باشد. بنابراین، می توانید از کاندوم های مخصوص در حین رابطه برای این کار استفاده نمایید.

برای بررسی های دقیق تر انتظار می رود که نمونه های متعددی از شما درخواست گردد. این مساله با توجه به تغییرات تعداد اسپرم در نمونه های مختلف امری طبیعی بوده و برای دقت بیشتر در بحث درمان باروری در مردان باید در نظر گرفته شود.

تجزیه و تحلیل اسپرم چه اطلاعاتی را درباره باروری در مردان ارائه می دهد؟

پس از آن که در مطب پزشک نمونه گیری انجام گرفت، کار شما در این مرحله به پایان می رسد و بررسی بالینی آن طبق نظر پزشک انجام می گیرد. بر اساس یکی از تحقیقات مهمی که در سال 2015 در کشور هند انجام گرفت، معلوم شد که چیزی حدود دو درصد از تمام مردانی که اندازه گیری اسپرم داشته اند، اندازه گیری بهینه ای نداشته اند. با این شرایط، در حال حاضر این سوال پیش می آید که پس پزشک از انجام این آزمایش چه هدفی دارد؟

باید گفت که خود منی در مورد سلامت جنسی فرد اطلاعات زیادی را در اختیار پزشک قرار می دهد. برای مثال، یکی از مهم ترین نکات این است که آیا فرد مورد نظر در منی خود عفونت و یا باکتری خاصی دارد یا خیر. همچنین، حجم منی یکی از جمله مسائلی است که باید در بحث درمان باروری در مردان مورد توجه قرار گیرد که این نوع آزمایش ها به بررسی این موضوع کمک می کند.

غلظت اسپرم فرد تحت درمان باید با شرایط استاندارد تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) مقایسه گردد. برای اینکه باروری در مردان در غیاب مشکلات دیگر به بهترین حالت ممکن برسد، لازم است غلظت منی آن ها به ازای هر میلی لیتر مایع منی، حاوی 15 میلیون و حتی تعداد بالاتری اسپرم باشد.

نمونه منی ارائه شده، کمک می کند تا نشاط و تحرک اسپرم ها نیز به خوبی سنجیده شود. نشاط پارامتری است که نشان می دهد، اسپرم تا چند درصد زنده است. تحرک اسپرم نیز پارامتر مهمی به شمار می رود که نشان می دهد حرکت اسپرم چگونه است. بهتر است بدانید که تحرک 63 درصد به بالای اسپرم نشان دهنده وجود قدرت باروری در مردان است. در صورتی که میزان تحرک به زیر 32 درصد برسد، نشانه ای از عدم باروری در فرد خواهد بود.

مورفولوژی اسپرم یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید در مورد تحلیل منی در نظر گرفته شود. در واقع، نحوه شکل گیری اسپرم بسیار مهم است. حتما برایتان سخت است باور کنید که تمام اسپرم هایی که در نمونه شما وجود دارند، کامل نیستند و تنها 12 درصد آن ها می توانند برای باروری مفید باشند. در حقیقت، یک اسپرم زمانی وجود قدرت باروری در مردان را تضمین می کند که از نظر شکل و اندازه در حالتی کاملا طبیعی باشد. اگر پارامتر مورفولوژی مربوط به اسپرم ها در نمونه منی آماده شده به چیزی کمتر از 9 درصد برسد، نباید انتظار قدرت باروری از شخص داشت. بین 9 تا 12 درصد، قدرت باروری در مردان به صورت غیرقطعی در نظر گرفته می شود.

ممکن است در ابتدا درک این اعداد کمی دشوار باشد. برای همین لازم می دانیم تا یک درک کیفی از آن پیدا کنیم. در اصل، این اعداد کمک می کند تا پزشک درباره بارور بودن، بارور نبودن و یا باروری غیرمشخص فرد بتواند نظراتی را ارائه دهد. با این حال، هیچ یک از اعداد ذکر شده در بالا ناباروری در مردان را به طور کامل تشخیص نخواهند داد. در نظر گرفتن دو نکته اصلی در این قسمت در تشخیص ناباروری در مردان و یا عکس آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اول اینکه در صورت اندازه گیری غلظت اسپرم، اگر این غلظت کمتر از حد استاندارد باشد، غالبا تحرک و مورفولوژی اسپرم نیز وضعیت مناسبی نخواهند داشت. به عنوان نکته مهم بعدی باید بدانید که تجربه نشان می دهد عمدتا درصد اسپرم استاندارد به همراه موروفولوژی طبیعی مبنای خوبی برای تضمین سلامت اسپرم و در نتیجه قدرت باروری در مردان به شمار می آید.

انجام آزمایش ادرار

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

با انجام تمامی آزمایش های یاد شده که به سنجش سلامت منی و اسپرم مربوط می شود می توان سلامت جنسی فرد را بررسی کرد. با این حال، گاهی با وجود اینکه این آزمایش ها پاسخ هایی رضایت بخش دارند، اما ناباروری در مردان همچنان به عنوان یک مشکل اصلی در فرزند آوری یک زوج به حساب می آید. در این مرحله، باید با انجام آزمایش ادرار بررسی های دیگری را به انجام رسانید.

در اصل، زمانی که با وجود سلامت جنسی مرد، باز هم باروری صورت نگیرد، یک وضعیتی تحت عنوان ناباروری نورموزواسپرمی به وجود آمده است که نشان می دهد اسپرم تولید شده در اندام جنسی مرد، خود نابارور است. آزمایش ادرار در این گونه موارد به پزشک در تشخیص موقعیت کمک شایانی خواهد کرد.

آنالیز ادرار برای تشخیص ناباروری در مردان چگونه انجام می گیرد؟

همانند آنچه در مورد منی توضیح داده شد، برای نمونه گیری ادرار نیز باید در مطب پزشک و یا آزمایشگاه مورد نظر نمونه ای کوچک و فاقد هر گونه میکروب و باکتری اضافه ای که به آلت تناسلی مربوط می شود، به مسئول مربوط ارائه دهید. به همین منظور، یک ظرف پلاستیکی به همراه محلول تمیز کننده به شما داده می شود تا پس از ضدعفونی کردن ناحیه آلت تناسلی، نمونه ادرار خود را آماده کرده و آن را تحویل دهید.

تجزیه و تحلیل ادرار در درمان باروری در مردان چه اثری می تواند داشته باشد؟

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

تحلیل هایی که بر روی نمونه های ادرار انجام می شود تا حد زیادی قادر است پزشک را در وجود یا عدم وجود نرموزواسپرمی یاری دهد. بر اساس مطالعاتی که در سال 2014 انجام شد، معلوم گردید که پنج نشانگر زیستی موجود در ادرار که مولکول های کوچکی هستند، باید اندازه گیری شوند. با مشخص کردن سطح این گونه مولکول ها به راحتی می توان اختلال نرموزواسپرمی را تشخیص داد.

معمولا 75 درصد از آزمایش هایی که در این زمینه انجام می شوند، حالت استاندارد دارند. با این حال، محققان با انجام آزمایش هایی از این دست موفق شده اند تا ناباروری در مردان و باروری در آن ها را به ترتیب به اندازه 86 و 87 درصد به طور صحیح و دقیق مشخص نمایند.

به نظر شما چنین نتیجه مهمی چه پیامدی می تواند داشته باشد و چقدر اهمیت دارد؟ قاعدتا همواره انجام تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتواند اعتبار یک نتیجه را سنجیده و تضمین نماید. با این حال، این نتایج تا حد زیادی گویای آن است که تغییر سطح نشانگرهای زیستی موجود در نمونه ادرار، می تواند ناشی از برخی مشکلات فیزیولوژیکی در شخص باشد. در نتیجه سنجش سطح مولکول های زیستی می تواند به ناباروری از نوع نرموزواسپرمی اشاره نماید.

ساخته شدن اسپرم در بدن انسان به عنوان یک فرایند انرژی زا به حساب می آید. در چرخه تولید اسپرم ایجاد هر گونه کمبودی می تواند تولید آن را دچار اختلال کند. این یعنی اگر برخی مولکول های مورد نیاز برای ساخت اسپرم، به اندازه کافی در اختیار چرخه تولید اسپرم قرار نگیرد، می تواند منجر به ایجاد اسپرمی ناقص و یا ناکارآمد گردد.

به این ترتیب، در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نشانگرهای زیستی یاد شده به دست آید و تحقیقات در این زمینه کامل گردد، به راحتی می توان مشکلات مربوط به مسائل فیزیولوژیکی اسپرم را رفع نمود.

انجام آزمایش های مرتبط با هورمون در تشخیص قدرت باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

مهم ترین ارگان های بدن که لازم است برای ساخت اسپرم با یکدیگر همکاری داشته باشند، غده هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و بیضه ها هستند. اختلال در عملکرد هر کدام از این موارد می تواند منجر به ناباروری در مردان گردد.

هورمون های FSH و LH به ترتیب هورمون های محرک فولیکول و هورمون لوتئین ساز هستند که با تستوسترون تولید شده در بیضه های شخص همکاری کرده و منجر به تولید اسپرم خواهند شد. برای اینکه از استاندارد بودن سطح این هورمون ها در خون اطمینان حاصل گردد، بهترین کار انجام یک آزمایش خون و اندازه گیری سطح این هورمون ها است. در ادامه نقش هر یک از این هورمون ها را به طور کامل تر بیان می کنیم.

هورمون FSH

هورمون FSH در فرایند تولید اسپرم نقش مهمی دارد. مقادیر بیشتر یا کمتر از حد استاندارد نشان دهنده وجود اختلال در تولید اسپرم خواهد بود. در واقع، اگر میزان این هورمون در خون فرد بیشتر از حد نرمال باشد، این یعنی بیضه ها به خوبی کار نمی کنند و یا حتی ممکن است در اثر بیماری، شیمی درمانی و یا اشعه ایکس به بیضه ها آسیب وارد شده باشد. در صورتی که میزان این هورمون در خون کمتر از استاندارد باشد نیز بیانگر عدم تولید اسپرم خواهد بود که باید درمان گردد.

هورمون LH

هورمون LH هورمون مهم دیگری است که توسط غده هیپوفیز تولید شده و در فرایند تولید اسپرم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در اصل این هورمون باعث می شود تا هورمون تستوسترونی که برای ساخت اسپرم مورد نیاز است از طریق اتصال LT به گیرنده های سلول های لیدیگ، آزاد شود.

اندازه گیری سطح هورمون LH می تواند درباره سلامت فرایند تولید اسپرم کمک کند. به منظور اندازه گیری دقیق سطح LH بهتر است این کار پس از اینکه هورمون های گنادوتروپین تزریق شد انجام گیرد. اینکه چرا در آزمایش های تشخیص ناباروری در مردان، هورمون LH را اندازه گیری می کنند به این خاطر است که باید مشخص گردد آیا غده هیپوفیز فرد به خوبی کار می کند یا خیر.

هورمون تستوسترون

سطح هورمون تستوسترون برای افرادی که در سلامت کامل به سر می برند، چیزی در محدوده 300 تا 1000 نانوگرم در دسی لیتر خواهد بود. البته برای مردانی که در سنین بالاتر از 40 سالگی قرار دارند، سطح این هورمون به ازای هر سال، به طور متوسط حدود یک درصد کاهش خواهد داشت.

تصویربرداری برای بررسی هر گونه مشکل ساختاری و یا انسداد

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

تصویربرداری از برخی اندام ها به پزشک کمک می کند تا وجود انسداد و یا مشکلات آناتومی را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار دهد. البته قرار نیست حتما انسداد یا مشکل آناتومی وجود داشته باشد. این نوع تصویربرداری ها کمک می کنند تا از سلامت اندام و عدم وجود انسداد اطمینان حاصل گردد.

سونوگرافی اسکروتال

این نوع سونوگرافی برای بررسی سلامت داخلی بیضه ها انجام می گیرد. برای این کار لازم است تا پروب دستی دستگاه سونوگرافی تمامی قسمت های بیضه ها را بپیماید و تصویر کاملی از ساختار داخلی آن ها ارائه دهد. عواملی مانند کیست، انواع عفونت، وجود توده های مختلف و مایعاتی که درون بیضه وجود دارند از جمله مواردی هستند که در اثر سونوگرافی می توانند بررسی گردند.

سونوگرافی اسکروتال، کمک می کند تا مشکلاتی نظیر پیچ خوردگی بیضه و واریکوسل نیز به خوبی تشخیص داده شوند. البته لازم است بدانید که واریکوسل در درصد بالایی از مردان در سنین بزرگسالی ممکن است وجود داشته باشد و هیچ گونه مشکلی نیز برای آن ها ایجاد نکند. اما در صورت بروز مشکل در فرزند آوری، به منظور رفع ناباروری در مردان، پزشکان معمولا بر جراحی این معضل توصیه دارند.

سونوگرافی ترانس رکتال

یکی دیگر از انواع تصویربرداری ها که در تشخیص قدرت باروری در مردان نیاز است، سونوگرافی ترانس رکتال نامیده می شود. این دستگاه شامل یک ابزار عصا مانند و روغن کاری شده است که باید به ناحیه روده شخص وارد گردد. یکی از مهم ترین اعضایی که در بحث باروری در مردان باید مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد، پروستات است. این نوع سونوگرافی کمک می کند تا سلامت پروستات به خوبی چک شده و پزشک وجود هر گونه انسدادی در مجاری ادراری را بررسی نماید. تشخیص انسداد ها کمک می کند تا در صورت نیاز با استفاده از عمل جراحی آن ها را برطرف نمود.

انجام آزمایش های مربوط به آنتی بادی های ضد اسپرم

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

به طور کلی، اسپرم بدون اینکه ارتباطی با بقیه اندام بدن داشته باشد و یا تحت تاثیر سیستم ایمنی بدن قرار بگیرد به فعالیت خود ادامه می دهد. با این حال، اینکه آیا غده پروستات تحت تاثیر جراحی قرار گرفته و یا عفونتی در آن به وجود آمده است یا خیر، می تواند دخالت سیستم ایمنی را در این مورد در پی داشته باشد. بر همین اساس ممکن است وقتی پای سیستم ایمنی به وسط می آید و برای رفع مشکل به وجود آمده اقدام می کند، مولکول هایی تحت عنوان آنتی بادی های ضد اسپرم ساخته شوند. این آنتی بادی ها می توانند منجر به از بین رفتن اسپرم و در نهایت ناباروری گردند. در صورتی که با انجام مراحل مختلف، مشکل مربوط به ناباروری در مردان حل نشود، لازم است تا پزشک انجام آزمایش آنتی بادی های ضد اسپرم را تجویز نماید.

به منظور انجام آزمایش آنتی بادی ضد اسپرم باید یک نمونه از منی فرد به آزمایشگاه تحویل داده شود. برای تشخیص اسپرم های آسیب دیده از نوعی ماده استفاده می شود که تنها با اسپرم های آسیب دیده اتصال برقرار می کند. به این ترتیب، می توان وجود آنتی بادی های ضد اسپرم را بررسی کرد.

میزان اثر آنتی بادی های ضد اسپرم برای باروری در مردان به فراوانی آن ها بستگی دارد. هر چه سطح این آنتی بادی ها بیشتر باشد، اسپرم فرد با احتمال کمتری می تواند تخمک هدف را بارور نماید. جالب است بدانید که آنتی بادی های ضد اسپرم در بانوان نیز وجود دارند. بنابراین، برای بررسی دقیق این وضعیت ممکن است پزشک از هر دو نفر زن و مرد بخواهد تا این آزمایش را انجام دهند.

در مورد ضرورت انجام این نوع آزمایش در بین پزشکان کمی اختلاف نظر وجود دارد. برای مثال برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که برای تنظیم برنامه درمان ناباروری در مردان نیازی به انجام این آزمایش نیست. همچنین، برخی معتقدند برای کاهش اثرات سیستم ایمنی می توان داروهای مربوط به این مشکل را مصرف نمود.

انجام نمونه برداری از بیضه

برای درمان ناباروری در مردان، ممکن است پزشک در نهایت ناچار به انجام نمونه برداری از بیضه شود. البته این نوع آزمایش تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تمامی مراحلی که قبل تر توضیح داده شد، انجام شود ولی نتیجه ای در پی نداشته باشد. به این ترتیب، نمونه برداری از بیضه ها، یکی از آخرین راه هایی است که در درمان ناباروری در مردان مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نمونه برداری، لازم است تا از طریق یک سوزن یا ایجاد یک برش کوچک نمونه ای از بیضه فرد برداشته شود. بیوپسی نمونه گرفته شده کمک می کند تا وضعیت تولید اسپرم بررسی شده و در صورت طبیعی بودن آن به دنبال عوامل دیگر رفت. برای مثال، انسداد می تواند یکی از دلایلی باشد که مانع از انتقال صحیح اسپرم می گردد.

انجام آزمایش ژنتیک برای بررسی باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

این روزها روش های لقاح آزمایشگاهی به وفور دیده می شود که به فرزند آوری افراد کمک شایانی کرده است. همین مساله باعث شده تا تحقیقات بسیار زیادی در زمینه بررسی اختلالات ژنتیکی دخیل در ناباروری در مردان و زنان نیز انجام گرفته و به نتایج قابل توجهی نیز برسد. بررسی ها نشان می دهد که بین 10 تا 20 درصد از مردان دارای اختلالات شدید در تولید اسپرم هستند. از این رو، وجود ناباروری در مردان ناشی از این گونه اختلالات را باید با انجام آزمایش های مرتبط با ژنتیک بررسی نمود.

در واقع، بر اساس آزمایش های انجام شده ناهنجاری های کروموزومی با انجام آزمایش هایی بر روی DNA می توانند حذف شوند. این مساله در مردانی که به آزواسپرمیا (عدم تولید اسپرم) و یا الیگوزواسپرمیا (تعداد اسپرم کم) دچار هستند اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.

نتایجی که از انجام آزمایش ژنتیک حاصل می شود به افراد کمک می کند تا به اطمینان کامل در این مورد دست یابند. همچنین، انجام هر گونه عمل جراحی غیرضروی و یا درمان های پزشکی غیرمفید را منتفی خواهد کرد. چنین آزمایشی اطلاعات لازم برای بررسی باروری در مردان و زنان را به طور کامل در اختیار پزشک قرار خواهد داد و به تصمیم گیری برای مراحل بعدی کمک شایانی می کند.

ناباروری ایدیوپاتیک چیست؟

آزمایش باروری در مردان

آزمایش باروری در مردان

ممکن است پس از انجام تمامی آزمایش ها، تست ها و درمان های ذکر شده، هیچ تغییری در شرایط افراد ایجاد نشده و همچنان ناباروری در مردان و زنان باقی مانده باشد. در چنین شرایطی ممکن است پزشک برای تعریف شرایط شما از اصطلاح ناباروری ایدیوپاتیک استفاده کند. این نوع ناباروری در مردان یا زنان به آن معنا است که در حال حاضر امکان تعیین علت ناباروری فرد وجود ندارد و روش های کنونی نمی تواند این مساله را حل نماید. در مورد ناباروری در مردان و زنان که از نوع ایدیوپاتیک است باید گفت که این معضل برای همه زنان و مردان به وفور رخ می دهد و تنها به مردان مربوط نیست.

سخن آخر

با اینکه ممکن است برای فرزند آوری با مشکلات زیادی روبرو شده باشید و حتی ناامیدی های زیادی را تجربه کرده باشید، اما باید گفت که بسیاری از مشکلات ناباروری در مردان و زنان، هر چند زمانبر ولی قابل درمان هستند.

از طرفی، این روزها روش های مختلفی برای مقابله با ناباروری در مردان و زنان به وجود آمده است. با اینکه استفاده از هر یک از این روش ها ممکن است حساسیت های خاص خود را داشته باشد، اما مهم این است که افراد می توانند از حالتی که فرزند آوری آن ها غیرممکن به نظر می رسد، به حالتی برسند که برای تجربه این لذت، امید بیشتری پیدا کنند.

فراموش نکنید که انتخاب یک پزشک متخصص مجرب و عالی می تواند به شدت در درمان ناباروری موثر باشد و در نهایت آرزوی فرزند آوری شما را تحقق بخشد

لینک:

https://www.healthline.com/health/infertility/fertility-test-for-men#unknown-cause