خون در مایع منی (هماتوسپرمی) می تواند ترسناک باشد، اما علت این وضعیت غیر معمول، اغلب خوش خیم است. به طور معمول، خون در مایع منی  خود به خود بهبود می یابد.

علل:

مایع منی شامل اسپرم و ترشحات حاصل از پروستات و سایر غدد می باشد.پیوستن این مایعات به اسپرم در هنگام انزال صورت میگیرد.در طول این مسیر یا در طول جریان ادراری تعدادی از عروق میتواند آسیب ببیند.آسیب این عروق باعث ورود قطرات خون به مایه منی، ادرار و یا هر دو میباشد.

پزشک ممکن است از شما راجع به عمل جراحی پروستات و یا نمونه برداری از پروستات سوال کند چرا که این دو می توانند باعث وجود خون در مایع منی حتی چندین هفته بعد از نمونه برداری بشود.

در اغلب موارد، هیچ علتی را نمی توان برای وجود  خون در مایع منی یافت. در برخی موارد، به ویژه در میان مردان زیر 40 سال، عفونت علتی امکان پذیر است. عفونت معمولا با دیگر علائم و نشانه ها، مانند دفع دردناک ادرار همراه است.

برای مردان 40 ساله و بالاتر، در صورتی که میزان خون در مایع منی شدید باشد و یا وجود خون مکرر رخ دهد، در موارد نادر این امر ممکن است یک علامت هشدار دهنده برای شرایطی مانند سرطان باشد. در نتیجه، یک ارزیابی بیشتر ممکن است لازم باشد. اما خطر این وقوع کم  است. در یک مطالعه ای بر روی  200 مرد 40 ساله و بالاتر که مکررا خون در مایع منی خود داشتند تنها 4 درصد سرطان پروستات کشف شد.

علل احتمالی وجود خون در مایع منی:

• براکی تراپی
  • کلامیدیا تراکوماتیس(عفونت)
  • اپیدیدیمیت(عفونت)
  • فعالیت جنسی بیش از حد یا استمناء
  • تابش پرتو خارجی برای درمان سرطان پروستات
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • تامپون فراموش شده
  • هموفیلی
  • فعالیت جنسی متقاطع (Interrupted sex )
  • التهاب بیضه
  • پرهیز جنسی طولانی مدت
  • نمونه برداری از پروستات
  • سرطان پروستات
  • التهاب پروستات
  • آسیب به بیضه
  • وازکتومی

علل نادر از خون در مایع منی:

• آمیلوئیدوز
  • غده های خوش خیم در مثانه، پیشابراه یا پروستات (کیست، پولیپ)
  • شیستوزومیازیس(نوع انگل)
  • سرطان بیضه
  • بیماری سل
  • عوارض جانبی داروی وارفارین

چه زمانی به پزشک برویم؟

اگر شما سن  زیر 40 سال دارید و خون در مایع منی را شما وجود  دارد، احتمالا لازم نیست به دکتر مراجعه کنید تا زمانی که:

1. هیچ علائم دیگری نداشته باشید
  2. اخیرا بررسی پروستات شده اید و یا وازکتومی کرده اید، که می تواند خونریزی کوتاه مدت را توضیح دهد.
  3. خون زیادی وجود ندارد و گاهی خونی را میبینید که خود به خود بهبودی میابد

وقت ملاقات از دکتر خود بگیرید اگر:

1. شما 40 ساله یا مسن تر هستید
  2. خون در مایع منی بیش از سه تا چهار هفته همچنان ادامه دارد
  3. وجود خون بارها و بارها عود کند
  4. علائم و نشانه های دیگر مانند ادرار کردن دردناک دارید

دارای سایر عوامل خطر هستید  مانند: سابقه سرطان، اختلالات خونریزی دهنده و یا ناهنجاری دستگاه ادراری – تناسلی و در معرض خطر بیماری های مقاربتی هستید.