زمانی که مردی با کاهش اسپرم در مایع منی خود روبه رو می شود احتمالاً بیماری آزواسپرمی در فرد رخ داده است. اگر بخواهیم به طور کلی در نظر بگیریم فقط یک درصد از کل مردان جهان با چنین بیماری روبه رو خواهند شد. یکی از نشانه های بروز این بیماری در بدن عدم بارداری شریک جنسی تان می تواند باشد.

چرا به بیماری آزواسپرمی مبتلا می شویم؟

علل متفاوتی وجود دارد که سبب عدم تولید اسپرم مورد نیاز یا ممانعت از خروج اسپرم خواهد شد. شما باید این علل را شناسایی کنید و به دنبال درمان آن بروید. یکی از این دلایل عدم خروج اسپرم از مسیر تخلیه مایع منی در فرد می باشد. دلیل این امر نیز در اکثر اوقات انسداد مجاری خروج اسپرم گزارش شده است. عفونت در سیستم تناسلی آقایان و وجود بیماری هایی همچون اورتریت نیز می توانند در بروز بیماری مؤثر واقع شوند. در صورتی که ضربه ای به کشاله ران وارد شود و سبب ایجاد اختلال و ناهنجاری در این قسمت شود امکان بروز بیماری آزواسپرمی وجود خواهد داشت. بیماران سرطانی که تحت درمان شیمی درمانی یا رادیوگرافی قرار می گیرند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. انجام عمل های جراحی همچون وازکتومی نیز سبب ابتلا به بیماری آزواسپرمی خواهد شد. اختلالاتی که به صورت مادرزادی یا بر اثر سانحه ای در بیضه ها به وجود آمده است نیز قادر خواهند بود بر ابتلا به بیماری آزواسپرمی تأثیر بگذارند.

انواع آزواسپرمی

انواع آزواسپرمی

انواع آزواسپرمی

آزواسپرمی آیدیوپاتیک، آزواسپرمی پیش بیضه، آزواسپرمی بیضه و آزواسپرمی پس بیضه ای جز چهار دسته بندی مختلف از این بیماری محسوب می شوند. هر یک از این دسته بندی آزواسپرمی دارای اختلالات و عوارض خاص خود هستند. در ادامه هر یک از آن ها را برایتان شرح خواهیم داد.

توضیحاتی درباره آزواسپرمی آیدیوپاتیک

این حالت یکی از بدترین نوع بیماری آزواسپرمی محسوب می شود. خبر خوب در این باره این است که تنها یک درصد از مردان جهان به آن مبتلا می شوند و این می تواند در کاهش نگرانی ها مؤثر باشد. هرچه سن فرد افزایش یابد احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این افرادی که دچار چاقی مفرط هستند نیز بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آزواسپرمی قرار دارند.

تعریفی مختصر درباره آزواسپرمی پیش بیضه ای

اگر در غده هیپوفیز مردان ناهنجاری ایجاد شود احتمال ابتلا به آزواسپرمی پیش بیضه ای نیز افزایش خواهد یافت. در حقیقت علت اصلی این نوع آزواسپرمی ناهنجاری های مربوط به غده هیپوفیز و ناهنجاری در هیپوتالاموس سبب بروز و یا تشدید این بیماری خواهد شد. اگر بخواهیم به صورت حدودی بیان کنیم تقریباً دو درصد از مردان جهان به این نوع بیماری مبتلا هستند.

این مطلب را از دست ندهید:  کمبود اسپرم در مایع منی | از علل تا روش درمانی

آزواسپرمی بیضه ای و ویژگی های آن

بیشترین بیماری آزواسپرمی در مردان از این نوع می باشد. در این افراد متأسفانه امکان تولید هیچ گونه اسپرم ایده آلی وجود ندارد. در بیماران این چنینی یا تولید اسپرم صفر است یا بسیار ناچیز و ضعیف است. بیش از نیمی از مردان به آزواسپرمی بیضه مبتلا می شوند.

آزواسپرمی پس بیضه ای چیست؟

آزواسپرمی پس بیضه ای در صورتی رخ می دهد که فرد انزال برعکس را تجربه کرده باشد. در منی افراد مبتلا به این نوع آزواسپرمی هیچ گونه اسپرمی یافت نمی شود.

چگونه بیماری آزواسپرمی را بازشناسی کنیم؟

به منظور تشخیص این بیماری لازم است در ابتدا سابقه پزشکی شخص مبتلا مورد بررسی قرار بگیرد. بدین منظور لازم است پزشک متخصص اورولوژی تهران و سایر شهرها بداند شما در گذشته به ناتوانی جنسی مبتلا بوده اید یا خیر. پس از آن لازم است بداند تا به حال تحت درمان شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار گرفته اید؟ سؤالاتی از این قبیل و مربوط به اختلالات بیضه می تواند پزشک معالج را در دسترسی به علت و تشخیص نوع بیماری راهنمایی کند. پس از آن لازم است متخصص اورولوژی معاینات فیزیکی را بر روی فرد انجام دهد تا به موارد مورد نیاز دست پیدا کند؛ اما بررسی فیزیکی به چه معناست و در این قسمت پزشک متخصص اورولوژی چه اقداماتی انجام می دهد؟ به منظور پاسخ دهی به این سؤال باید بگوییم که پزشک متخصص بیضه ها را از نظر سایز، مطابقت با بیضه دیگر، بیماری واریکوسل و صفات ثانویه جنسی و… بررسی می کند و این معاینات به معاینات فیزیکی شهرت دارند. بررسی میزان هورمون در بدن فرد مبتلا از جمله اقدامات مهم جهت تشخیص و بازشناسی بیماری آزواسپرمی می باشد. هورمون های مهمی که بررسی آن ها و میزان ترشح شده دقیق آن ها در بدن تأثیر می گذارد هورمون تستوسترون و هورمون محرک فولیکول می باشد.

چه عارضه هایی می توانند بر بیماری آزواسپرمی مؤثر واقع شوند؟

همان طوری که در متون فوق ذکر شد عوارضی همچون چاقی مفرط و اضافه وزن می تواند بر این بیماری تأثیر بگذارد و احتمال ابتلا به بیماری آزواسپرمی را افزایش دهد. علاوه بر این مصرف دخانیات نیز می تواند یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا و تشدید این بیماری به شمار رود. شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز جز آن دسته از عواملی است که بر ابتلا به بیماری آزواسپرمی تأثیرگذار هستند. زخم ها و بیماری هایی که در نواحی سیستم تناسلی به وجود می آیند می توانند به بیماری آزواسپرمی جهت دهند یا آن را تشدید کنند. در برخی موارد مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها نیز می توانند تأثیر بسزایی در ابتلا به بیماری آزواسپررمی بگذارد. عمل های جراحی مربوط به سیستم تناسلی و لگن نیز از جمله مواردی هستند که بر بیماری آزواسپرمی تأثیرگذار هستند.

چه بیماری هایی با آزواسپرمی در ارتباط است؟

برخی از بیماری ها وجود دارند که سبب جهش یا تشدید بیماری آزواسپرمی خواهند شد. بیماری های مربوط به بیضه ها از جمله التهابات و سرطان بیضه از جمله این موارد هستند. مشکلات مربوط به انزال مانند انزال معکوس، بسته شدن مجرای انزالی نیز می توانند در بیماری آزواسپرمی تأثیر بگذارند. جالب است بدانید عقب ماندگی ذهنی نیز یکی دیگر از بیماری هایی است که بر بیماری آزواسپرمی تأثیر می گذارد.

روش های جلوگیری از بیماری آزواسپرمی

از آن جایی که افراد چاق در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند با کاهش وزن و رعایت رژیم اصولی قادر خواهند بود از ابتلا به بیماری آزواسپرمی جلوگیری کنند. در موارد دیگر باید بگوییم که متأسفانه نمی توان اقدامی جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام داد.

این مطلب را از دست ندهید:  کمبود اسپرم در مایع منی | از علل تا روش درمانی

بیماری آزواسپرمی چه نشانه هایی دارد؟

اگر بخواهیم به طور کلی در نظر بگیریم این بیماری هیچ نشانه و علامت خاصی در بدن نشان نمی دهد. تنها زمانی مشخص می شود که فرد در اقدام به بارداری ناتوان شود و تحت انجام آزمایش هایی خاص قرار بگیرد. به عنوان مثال فرد طی مدت زمانی حدود یک سال اقدام به بارداری می کند اما این مسئله با مشکل رو به رو می شود. در این جا لازم است زوجین تحت درمان بهترین متخصص اورولوژی تهران و سایر شهرها و متخصص زنان قرار بگیرند. در صورتی که خانم هیچ مشکلی نداشته باشد آقا باید آزمایش هایی مربوط به میزان و مقدار اسپرم در مایع منی را انجام دهد. در ابتدا سعی می شود لوله تخلیه اسپرم مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت بسته بودن لوله، انسداد آن باید رفع شود. بسته یا باز بودن مجرای تخلیه اسپرم را در مواردی توسط آزمایش های فیزیکی و در مواردی دیگر توسط عکس برداری به کمک امواج فراصوت انجام خواهند داد. در برخی موارد احتمالاً انزال معکوس رخ می دهد و به همین دلیل فرد به آزواسپرمی مبتلا شده است. به همین جهت آزمایشی مبنی بر وجود اسپرم یا عدم وجود آن در ادرار انجام می دهند. در بالاتر گفته شد که جهت تشخیص این بیماری باید میزان ترشح هورمون و میزان هورمون های تولید شده مانند هورمون تستوسترون و هورمون فولیکول نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر میزان این هورمون ها در بدن از حجم نرمال آن کمتر باشد احتمالاً فرد با اختلالات بیضه ای درگیر است. دلیل این امر این است که بیضه ها وظیفه تولید هورمون تستوسترون را به عهده دارند. در مواردی دیگر نیز اگر میزان تولید و ترشح هورمونی به نام گنادوتروپین بیش از حد باشد احتمالاً فرد به بیماری آزواسپرمی مبتلا شده است.

روش های درمان بیماری آزواسپرمی

روش های درمان بیماری آزواسپرمی

روش های درمان بیماری آزواسپرمی

به منظور درمان این نوع عارضه پزشکان متخصص تدابیر بسیاری اندیشیده اند. به عنوان مثال اگر بیماری در مراحل ابتدایی باشد و رشد و پیشرفت چندانی نداشته باشد جهت درمان آن از داروهایی خاص استفاده می کنند. علاوه بر این در بالاتر اشاره شد که این بیماری در انواع مختلفی وجود دارد که علل و علائم هر یک با دیگری متفاوت است. از این رو باید نتیجه گرفت که درمان هر یک با دیگری فرق دارد. در ادامه روش های درمانی انواع بیماری آزواسپرمی را برایتان بیان خواهیم کرد.

آزواسپرمی در نوع مسدودی

در صورتی که مسیر و مجرای استخراج اسپرم مسدود باشد لازم است جهت باز کردن لوله اقدام شود. روند درمان هر چه زودتر انجام گیرد احتمال موفقیت و نتیجه مثبت دادن عمل جراحی بیشتر خواهد بود.

آزواسپرمی بر اثر کاهش یا افزایش میزان ترشح هورمون

آزواسپرمی بر اثر کاهش یا افزایش میزان ترشح هورمون

آزواسپرمی بر اثر کاهش یا افزایش میزان ترشح هورمون

این نوع بیماری معمولاً در زمانی رخ می دهد که بیضه ها فعالیت خود را به خوبی انجام نمی دهند. از این رو لازم است این نوع هورمون ها را برای بدن تجویز و بدین صورت بیضه ها قادر خواهند بود اسپرم مرغوبی تولید کنند. خوب است بدانید در صورتی که فرد میزان هورمون تولیدی بدنش بیش از حد نرمال باشد یعنی فرد به آزواسپرمی بیضه ای مبتلا شده است. در این جا باید بگوییم که متأسفانه هیچ راه درمانی وجود نخواهد داشت. به همین جهت این گونه افراد معمولاً یا به طور کلی از پدر شدن محروم می شوند یا اینکه اسپرم اهدایی دریافت می کنند و طعم شیرین پدر شدن را می چشند.

این مطلب را از دست ندهید:  کمبود اسپرم در مایع منی | از علل تا روش درمانی

استحصال اسپرم مورد نیاز از بیضه ها

استحصال اسپرم به کمک روش زیر پوستی

استحصال اسپرم به کمک روش زیر پوستی

در برخی موارد که بیمار با هیچ داروی خاصی درمان نمی شود باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد؛ اما افرادی هستند که به هیچ عنوان تمایلی به انجام عمل جراحی ندارند. برای این افراد راهی جهت میان بُر زدن وجود دارد و آن استخراج یا استحصال ایپرم از بیضه های فرد می باشد. چه افرادی که دارای مجاری مسدود شده هستند و چه کسانی که مجاری شان دچار انسداد نشده است قادر هستند از این روش درمانی کمک بگیرند؛ اما این روش نیز در انواع مدل های گوناگونی انجام می شود. انتخاب یکی از این روش ها کاملاً وابسته به شرایط بیمار و نظر پزشک متخصص اورولوژی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا هر یک از این روش ها را به طور کامل برایتان تشریح کنیم.

استحصال اسپرم به کمک روش زیر پوستی

در این روش باید سرنگی در دل اپیدیدیم برود. اپیدیدیم در واقع همان رگ های پر از پیچی است که عمل انتقال اسپرم و مایع منی را به عهده دارند. مایع منی به کمک سرنگ از داخل این لوله ها خارج می شود. مایع استخراج شده به طور کامل بررسی می شود و در صورتی که درون آن مقداری اسپرم وجود داشت، آن را جهت بارور کردن همسر نگهداری می کنند. در این جا اگر درون مایع خارج شده هیچ گونه اسپرمی یافت نشود سرنگ را به محل دیگری فرو می کنند و دو مرتبه عمل بررسی وجود اسپرم انجام خواهد شد.

روش درمانی Mesa

روش درمانی Mesa

روش درمانی Mesa

در این روش دیگر خبری از سرنگ نیست. پزشک متخصص اورولوژی به کمک میکروسکوپ های پزشکی اپیدیدیم ها را در سایز بزرگ بررسی می کند. نقطه یا نقاطی که حاوی مایع هستند را علامت گذاری می کند. پس از آن به کمک دستگاهی به نام میکروپیپت لوله اپیدیدیم را سوراخ می کنند و مقداری مایع منی از داخل آن بر می دارند. پس از آن قسمت سوراخ شده بافت روی اپیدیدیم را می پوشانند و آن را بخیه می زنند.

روش درمانی Micro tese

روش درمانی Micro tese

روش درمانی Micro tese

جراحی سرپایی دیگری که به درمان این عارضه کمک خواهد کرد روش درمانی Micro tese می باشد. در این نوع جراحی کوتاه مدت برش بسیار کوچکی بر روی بیضه ها انجام می گیرد. پس از آن به کمک میکروسکوپ های بزرگ پزشکی بررسی خواهند کرد که داخل کدام لوله و در چه قسمتی از لوله های اپیدیدیم میزان قابل توجهی اسپرم موجود است. پس از آن که مقدار کافی اسپرم در لوله های اپیدیدیم مشاهده شد نوبت به بررسی اسپرم ها از نظر سلامت می باشد. در صورتی که اسپرم سالم باشد آن را در مکان مخصوصی نگهداری می کنند و پس از آن بافت زخم شده و برش خورده بیضه را بخیه می کنند.

عمل جراحی به منظور درمان آزواسپرمی

عمل جراحی به منظور درمان آزواسپرمی

عمل جراحی به منظور درمان آزواسپرمی

گفتیم که در برخی موارد به کمک این روش های درمانی و داروها به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید. از این رو لازم است جهت رفع آسیب دیدگی مجرای انتقال اسپرم زیر تیغ جراحی قرار بگیرید. در این بین انجام پیوند مغز استخوان نیز برای برخی افراد توصیه می شود تا بتوانند بیماری آزواسپرمی خود را درمان کنند.

با اسپرم های جمع آوری شده چه کنیم؟

با اسپرم های جمع آوری شده چه کنیم؟

با اسپرم های جمع آوری شده چه کنیم؟

اگر طبق روش های درمانی فوق مقدار قابل توجهی اسپرم سالم در اختیار داشتید می توانید قدرت و حس عجیب پدر شدن را تجربه کنید. در واقع می توانید اسپرم های جمع آوری شده را فریز کنید و در مکان های مخصوصی نگهداری کنید. از این طریق می توانید در هر زمانی که مایل بودید، به کمک یکی از روش های متعدد کمک باروری نظیر Icsi صاحب فرزند شوید.