اورولوژیست، یک پزشک متخصص است که تخصص او رفع مشکلات دستگاه ادراری در مردان، زنان و کودکان است. همچنین بیماری ‌هایی که مرتبط با دستگاه تناسلی هستند نیز باید توسط یک متخصص اورولوژیست مورد بررسی قرار بگیرد. مشکلات ادراری یا ناتوانی در فرزندآوری از مشکلاتی هستند که متخصص ارولوژیست می تواند آن ها را درمان کند. نفرولوژیست، پزشک متخصصی است که در درمان بیماری ‌های کلیه تخصص دارد. نفرولوژیست ها نه تنها در مورد بیماری ‌هایی که به طور خاص بر کلیه تأثیر می‌ گذارند تخصص دارند، بلکه در مورد این که چگونه بیماری یا اختلال عملکرد کلیه می‌ تواند بر سایر قسمت ‌های بدن تاثیر گذار باشد نیز، توانا هستند.

متخصص اورولوژیست کیست؟

متخصص اورولوژیست، پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری تخصص دارد. سیستم ادراری با فیلتر کردن مواد زائد و سموم و خارج کردن آن ها از بدن می تواند بدن را تمیز نگه دارد. دستگاه ادراری شامل مثانه، کلیه ها، حالب ها و مجرای ادراری است.

متخصص اورولوژی همچنین در شرایطی که در اندام های تناسلی و غدد فوق کلیوی مشکلاتی ایجاد شود، می تواند راهکارهای درمانی ارائه کند. غدد فوق کلیوی در بالای کلیه ها قرار دارند. سیستم تولید مثل مردان و زنان ارتباط نزدیکی با دستگاه ادراری آن ها دارد. برخی از بیماری ها و شرایط به عنوان “تناسلی ادراری” شناخته می ‌شوند، این کلمه به علائم، شرایط یا درمان ‌هایی اشاره دارد که بر هر دو سیستم تاثیر گذار هستند.

به طور کلی می توان گفت اورولوژیست ها تمام قسمت های سیستم تناسلی مردان از جمله آلت تناسلی، بیضه، کیسه بیضه و پروستات را می توانند درمان کنند.

از دیگر مشکلاتی که یک پزشک ارولوژیست قادر به درمان آن است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پزشکان اورولوژیست چه دوره هایی را طی کرده اند؟

افرادی که تخصص اورولوژی به دست می ‌آورند، علاوه بر دوره پزشکی عمومی لازم است آموزش دیگر تخصصی را که تمرکز آن بر دستگاه ادراری و تناسلی است بگذرانند. در ادامه برخی از اورولوژیست ها ترجیح می ‌دهند تا تخصص خود را در یک حوزه مشخص محدود کنند. مانند:

• سرطان اورولوژی زنان
  • اورولوژی کودکان
  • ناباروری مردان
  • سلامت جنسی
  • سنگ کلیه
  • اورولوژی ترمیمی

برای درمان چه بیماری هایی باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

اورولوژیست ها می توانند بیماری های رایج و همچنین بیماری های نادری که تنها گروهی از مردان یا زنان را تحت تاثیر قرار می دهند را درمان کنند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

• عفونت مکرر دستگاه ادراری
  • ناتوانی در کنترل ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • وجود خون در ادرار (هماچوری)
  • شرایط سیستم تناسلی مردان، از جمله هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH یا بزرگ شدن پروستات).
  • سیستیت بینابینی (مثانه دردناک).

اورولوژیست ها همچنین می توانند شرایط دیگری را نیز درمان کنند، مانند:

زنان در چه شرایطی لازم است به یک اورولوژیست مراجعه کنند؟

علاوه بر موارد گفته شده در قسمت قبل، شرایط دیگری وجود دارند که زنان ممکن است احتیاج به مراجعه به یک اورولوژیست پیدا کنند، مانند:

• مشکل در نگه داشتن ادرار بعد از بارداری
  • افتادگی اندام لگن زمانی که عضوی مانند رحم یا مثانه دچار افتادگی یا فشار به داخل یا خارج از واژن می کنند.

کودکان در چه شرایطی لازم است به یک اورولوژیست مراجعه کنند؟

کودکان نیز در صورت مشکل غیر طبیعی مجرای ادراری، مانند شب ادراری ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص اورولوژی در تهران یا سایر شهرها داشته باشند.

اورولوژیست چه درمان هایی ارائه می دهد؟

اورولوژیست ها می توانند دارو تجویز کنند و همچنین رفتار درمانی نیز انجام می دهند. به عنوان مثال ممکن است تمریناتی را برای تقویت عضلات لگن پیشنهاد کنند. با انجام چنین تمریناتی می‌ توان مشکلات مربوط به نگه داشتن ادرار را درمان کرد. علاوه بر دو مورد ذکر شده، اورولوژیست ها همچنین می توانند طیف وسیعی از روش ‌های درمانی دیگر را نیز انجام دهند. برای انجام برخی از این روش ها باید به بیمارستان مراجعه کرد، اما برخی دیگر از این روش ها را اورولوژیست ها در مطب خود انجام می دهند.

چند روش متداول عبارتند از:

• سیستوسکوپی. این روش برای بررسی ادرار با استفاده از یک ابزار تلسکوپ مانند ویژه به نام سیستوسکوپ است.
  • ارتروسکوپی. این روش نیز شبیه به سیستوسکوپی است و برای معاینه و درمان حالب ها و کلیه ها استفاده می شود.
  • بیوپسی پروستات. متخصص اورولوژی یک نمونه کوچک از پروستات را برای بررسی آزمایش سرطان در آزمایشگاه بر می ‌دارد.
  • وازکتومی. متخصص اورولوژی لوله های حامل اسپرم را برای جلوگیری از بارداری قطع می کند.

نفرولوژیست کیست؟

نفرولوژیست ها، پزشکانی هستند که در شرایطی که بیماری و مشکلاتی برای کلیه ها ایجاد شوند، می ‌توانند درمان هایی را ارائه دهند. امروزه مشکلات کلیوی در سراسر جهان در حال افزایش هستند، به طوری که میلیون ها نفر هر ساله تحت درمان ‌های آسیب کلیوی یا بیماری مزمن کلیوی قرار می‌ گیرند. بر اساس مطالعات، بیماری کلیوی به عنوان دوازدهمین علت مرگ در سراسر جهان شناخته شده است. اختلال در عملکرد کلیه ها حتی بیشتر از اختلال عملکرد کبد است. بیماری کلیوی می تواند از مشکلات موجود سلامتی مانند دیابت، چاقی، بیماری قلبی و فشارخون بالا به وجود بیایند.

بیماری مزمن کلیه همچنین می ‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کم خونی، پوکی استخوان، ضعف در سیستم ایمنی یا ضربان قلب نامنظم شود. این رابطه علت و معلولی نشان می ‌دهد که کلیه های سالم تاثیر بسیار مهمی در سلامت کلی فرد دارد. با مراجعه به یک نفرولوژیست می‌ توان مشکلات کلیه را درمان یا از بروز آن ها پیشگیری کرد.

وظایف متخصص نفرولوژیست چیست؟

نفرولوژیست که گاهی اوقات پزشک کلیه نیز نامیده می ‌شود در زمینه داخلی مربوط به مراقبت از کلیه تخصص دارد. نفرولوژیست ها می توانند بیماری کلیوی را که مرتبط با فشار خون بالا، احتباس مایعات، عدم تعادل الکترولیت ها و مواد معدنی هستند را درمان کنند. علاوه بر این این متخصصان مسئول درمان دیالیز کلیه، همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه و مراقبت های بعد از آن هستند.

متخصصان نفرولوژی چه دوره هایی را باید طی کنند؟

پزشکان متخصص نفرولوژی ابتدا باید دوره پزشکی عمومی خود را طی کرده و سپس در رشته داخلی و نفرولوژی تحصیل کنند.

به چه دلایلی باید به نفرولوژیست مراجعه کرد؟

افرادی که علائم مرتبط با کلیه و بیماری های کلیوی دارند، باید به یک متخصص نفرولوژیست مراجعه کنند. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عفونت های مزمن دستگاه ادراری. کسانی که به تعدد به عفونت‌ های مجاری ادراری که معمولاً عفونت مثانه هستند، مبتلا می شوند، در معرض خطر بیشتری برای انتقال عفونت به کلیه ها قرار دارند. در بعضی از موارد این موضوع می تواند باعث آسیب دائمی به کلیه یا حتی نارسایی کلیه شود. عفونت مزمن مجاری ادراری به‌خصوص خون در ادرار و خستگی می توانند نشان دهنده مراحل اولیه سرطان مثانه و کلیه باشند.
  • سنگ‌کلیه عودکننده. سنگ های کلیه که رسوبات معدنی یا نمکی داخل کلیه ها هستند، هنگام عبور از مجرای ادرار باعث درد زیادی می شوند. افرادی که به تعدد دچار سنگ کلیه می شوند، احتمالاً کلیه هایشان مواد زائد را به درستی فیلتر نمی کنند.
  • ادرار کف آلود یا حباب دار. چنین علامتی نشان دهنده این است که در ادرار فرد پروتئین وجود دارد. این وضعیت که به آن پروتئینوری گفته می ‌شود، به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. در برخی از شرایط این موضوع کاملا بی ضرر است و در بعضی از موارد دیگر باعث آسیب به کلیه‌ ها می ‌شود.
  • خارش پوست درد مفاصل یا استخوان. افرادی که درد استخوان و مفاصل همراه با خارش پوست را تجربه می کنند، ممکن است شرایطی به نام بیماری “استخوان کلیوی” داشته باشند که به عنوان اختلال معدنی و استخوانی نیز شناخته می ‌شود. این وضعیت ممکن است در بیماران کلیوی رخ دهد که کلیه هایشان نمی تواند میزان کلسیم و فسفر مورد نیاز استخوان ‌ها را حفظ کند. در صورت عدم درمان، این وضعیت می‌ تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها، مشکلات قلبی و عروقی شود.

سخن نهایی

این دو تخصص در برخی از موارد هم پوشانی دارند، زیرا هر دو می توانند بیماری های مربوط به کلیه ها را درمان کنند. در حالی که نفرولوژیست بر بیماری ‌ها و شرایطی تمرکز می ‌کند که مستقیماً بر کلیه تأثیر می‌ گذارند، متخصص اورولوژی بیماری‌ ها و شرایطی را درمان می ‌کند که می ‌تواند بر دستگاه ادراری و مردانه و زنانه تاثیرگذار باشند.