آیا در اثر بیماری‌های مختلف مجبور به برداشتن پروستات شده‌اید؟ آیا می‌خواهید پروستات خود را عمل کرده و نگران مراقبت‌های بعد از عمل آن هستید؟ می‌دانید روش جراحی  برداشتن پروستات به روش  TURP چیست؟ جراحی پروستات یکی از عمل‌های نسبتا سنگینی است که بهبودی آن پس از گذر زمان و رعایت برخی از نکات بهداشتی صورت می‌گیرد. پس اگر شما قصد انجام عمل جراحی پروستات را دارید، برای درمان هر چه بهتر لازم است برخی نکات و الزامات بهداشتی را رعایت کنید که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

بعد از جراحی پروستات چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از جراحی پروستات چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از جراحی پروستات چه مراقبت هایی لازم است؟

جراحی پروستات یا عمل پروستاتکتومی یکی از عمل‌هایی است که به طور شایع در بین مردها صورت می‌گیرد. این عمل، عملی است که افراد مختلف و البته زیادی آن را انجام می‌دهند اما امروزه به نسبت یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین عمل‌ها به حساب می‌آید. علت سخت بودن این بیماری پروسه بهبودی و درمان آن پس از جراحی است. در این زمان بیمار علاوه‌بر داشتن درد، دارای مقداری لخته خون در ادرار خود نیز خواهد بود. شما می‌توانید با رعایت برخی نکات و مصرف برخی قرص‌ها این عوارض ناشی از عمل را کنترل کرده و در نتیجه و همراه با روحیه بالا و مثبت اندیشی این دوران بسیار سخت و طاقت فرسا را به سلامتی رد کنید. در ادامه راه حل‌هایی برای درمان درد‌های ناشی از عمل و رفع لخته خون در ادرار فرد بیمار ارائه می‌دهیم.

استفاده از مسکن برای کاهش درد

استفاده از مسکن برای کاهش درد

استفاده از مسکن برای کاهش درد

پس از برداشتن و عمل جراحی پروستات با روش TURP مراقبت‌های مختلفی آغاز می‌شود. به طور کلی این مراقبت‌ها به دو دسته تقسیم شده که دسته اول کنترل درد با مسکن است. اکثر افرادی که عمل پروستات را انجام می‌دهند تا چند روز با دردهای مختلف و متنوع در این ناحیه و اطراف آن مواجه می‌شوند. متخصص اورولوژی برای کنترل درد در این ناحیه به افراد مسکن‌های مختلفی از جمله استامینوفن و ایبوپروفن تجویز می‌کند. در صورت افزایش درد و ناتوانی در تحمل درد، شما می‌توانید با مشورت پزشک متخصص خود نوع داروهای مصرفی را تغییر داده و در ازای آن قرص مسکن‌های قوی مصرف کنید. با مصرف قرص مسکن می‌توانید دردهای خود را کنترل کرده و با آرامش بیشتر پروسه درمانی خود را ادامه دهید.

کنترل کردن خونریزی بیمار

افراد در هنگام عمل جراحی دچار خونریزی‌های مختلفی می‌شوند. این خونریزی‌ها پس از پایان عمل جراحی توسط پزشک یا پرستار کنترل شده و خونریزی آن‌ها قطع می‌شود؛ اما ممکن است مقداری خون وارد ادرار شده و پس از طی یک الی دو روز پس از جراحی، ادرار شما کاملا خونی باشد. خونی بودن ادرار کاملا عادی است و جای هیچ نگرانی ندارد؛ اما در برخی اوقات ممکن است این خون تبدیل به لخته خون شود و جلوی سوراخ سوند ادراری را بگیرد. در این زمان پزشک یا پرستار به کمک بیمار می‌آیند. آن‌ها با استفاده از یک سرنگ لخته خون را پاک کرده و آن را تمیز می‌کنند. معمولا سوند قرار گرفته شده جهت تمیز کردن خون و دفع ادرار بعد از دو تا سه روز برداشته می‌شود و فرد می‌تواند به راحتی به سرویس بهداشتی مراجعه کرده و مثانه خود را تخلیه کنید.

چگونه بعد از جراحی برداشتن پروستات به روش TURP می توان فرد را به سمت زندگی نرمال هدایت کرد؟

در ابتدا برای پاسخ به این سوال باید روش TURP را برای شما توضیح دهیم. برداشتن پروستات به روش TURP یکی از روش‌هایی است که توسط متخصص اورولوژی تهران و دیگر شهرها انجام می‌شود. در این روش، پروستات از طریق مجرای ادرار برداشته می‌شود. برداشته شدن پروستات در مرد‌ها توسط دستگاهی بسیار خاص صورت می‌گیرد. نام این دستگاه رزکتوسکوپ بوده که پزشکان آن را از طریق آلت تناسلی وارد مجرای ادرار می‌کنند؛ اما پروستات افراد چگونه خارج می‌شود؟ دستگاه رزکتوسکوپ از یک حلقه، یک چراغ و یک دوربین تشکیل شده که به پزشک در این عمل جراحی کمک می‌کند. پروستات از طریق حلقه این دستگاه جدا شده و سپس از طریق مایعی که از خود این دستگاه وارد مجاری ادرار شده و باعث خارج شدن بافت‌ها می‌شود.

از این رو افراد در اوایل دوران نقاهت با مشکل ادرار مواجه می‌شوند و معمولا نمی‌توانند به راحتی ادرار خود را خارج کنند. از طرفی به دلیل این عمل کنترلی در ادرار خود نداشته و با دستور پزشک یا پرستار برای فرد سوند گذاشته می‌شود. پس از گذشت یک الی دو روز با برداشتن سوند شما می‌توانید بیشتر به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و مثانه خود را تخلیه کنید.

همچنین شما می‌توانید با کمک یک فیزیوتراپیست تمریناتی را یاد بگیرید. این تمرینات برای کنترل کردن ادرار شما مفید است. علاوه‌بر موضوعات بالا و در اثر این عمل، زخم‌هایی برای پروستات به وجود می‌آید. برای بهبود و درمان این زخم‌ها لازم است تا فرد چند هفته‌ای را استراحت کند. نکته قابل توجه در خصوص زخم‌ها، نبود زخم روی پوست است. به همین خاطر شما نیازی به ترمیم زخم بر روی پوست ندارید. می‌توانید با کمک کردن به بیمار و با در نظر گرفتن نکات بالا بیمار را به سمت زندگی نرمال ببرید.