تومور مثانه چیست و همه چیز درباره آن

/, مثانه, مقالات/تومور مثانه چیست و همه چیز درباره آن

تومور مثانه چیست و همه چیز درباره آن

در میان تمامی تومور هایی که در فیلد اورولوژی گریبان گیر افراد می شوند، تومور مثانه نسبت به بقیه شایع تر است. این تومور در جهان در رتبه 6 قرار دارد و به صورت سالانه افراد بسیار زیادی به این تومور مبتلا می شوند. در یک تحقیق دانشگاهی پزشکان بخش اورولوژی به این نتیجه رسیدند که نسبت مبتلا شدن مردان به زنان 4 به 1 است که بیشتر در افرادی با میانگین سنی 75 تا 84 رخ می دهد.

در این قسمت قصد داریم به معرفی و بررسی تومور مثانه بپردازیم و اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، از این رو اگر به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

همان طور که اشاره نمودیم تومور مثانه یکی از تومور های بسیار رایج در آقایان و خانم ها بوده که نسبت آن در آقایان طبق بررسی های صورت گرفته بیشتر از خانم ها است که یکی از اصلی ترین دلایل شیوع آن می توان به مصرف سیگار و ارتباط طولانی مدت آقایان با مواد شیمیایی و صنایع چاپ و لاستیک سازی اشاره نمود.

از سوی دیگر علاوه بر مصرف سیگار، متخصصان اورولوژی به این نتیجه رسیدند که استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی و صنایع چاپ و لاستیک سازی در نهایت می تواند منجر به ایجاد تومور مثانه شود. عامل دیگری که به صورت تخصصی توسط اورولوژیست ها مورد بررسی قرار گرفت، ارتباط سیگار با نحوه شکل گیری تومور مثانه بود که پس از بررسی های طولانی، آن ها به این نتیجه رسیدند که مصرف سیگار باعث تشدید بروز تومور مثانه خواهد شد! حتی اثر آن پس از 15 سال از زمان ترک نیز از بین نخواهد رفت.

بررسی علائم شکل گیری و وجود تومور مثانه در افراد

اگر می خواهید بدانید که به تومور مثانه مبتلا شده اید یا خیر، پیشنهاد می کنیم در صورت بروز سوزش و یا خون در ادرار حتما به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید اما باید توجه داشته باشید که یکی از اصلی ترین دلائل وقوع تومور مثانه، وجود خون در ادرار است. خون در ادرار به 2 صورت عینی و غیر عینی ممکن است دیده شود که در هر حالت می توان به وجود تومور مثانه در فرد پی برد.

این مطلب را از دست ندهید:  همه جزئیات درمان های جراح کلیه و مجاری ادراری

مورد اول: خون ریزی در ادرار که به صورت دیداری قابل دیدن است. یعنی فرد در حین ادرار می تواند لکه های خون را در ادرار خود مشاهده کند.

مورد دوم: در این حالت فرد هیچگونه علائمی از خون در ادرار خود مشاهده نمی کند اما سوزش و درد در بیضه ها و همچنین هنگام ادرار می تواند بیان گر مشکلات جدی ای در بدن باشد.

بنابراین در دو حالت فوق، توصیه می کنیم فرد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کند.

البته نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است وجود خون در ادرار همواره به معنای وجود تومور در مثانه نباشد! یقینی وجود ندارد که بتوان با استناد این گونه بیان نمود که هرگونه وجود خون در ادرار، علت اصلی وجود تومور مثانه است. با این حال برای آن که بتوان اطلاعات کامل تری در این خصوص کسب نمود، بهتر است آزمایشاتی توسط متخصص اورولوژیست صورت بگیرد.

بهتر است بدانیم که:

وجود خون در ادرار یکی از علائم مهم و کلیدی تومور مثانه است اما در برخی از موارد نیز ممکن است این موضوع حاکی از بیماری دیگری باشد که بهتر است در چنین شرایطی حتما به پزشک مربوطه خود مراجعه کنید.

تومور مثانه

تومور مثانه با عفونت مثانه یکی است؟

در برخی از موارد علائم و نشانه ها، نشانه های وجود تومور نیست! بلکه می تواند حاکی از .جود عفونت در مثانه باشد که در این حالت نیز برای تشخیص بهتر و مداوای آن بهتر است به یک متخصص اورولوژیست مراجعه شود.

این مطلب را از دست ندهید:  همه جزئیات درمان های جراح کلیه و مجاری ادراری

آیا تومور مثانه به غیر از خون علائم دیگری را نیز به همراه دارد؟

لزوما خیر! اکثرا افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در میانگین سنی بالایی قرار دارند و یکی از مشخصه های اصلی این افراد، کشیدن سیگار به صورت مداوم است. با این حال این گونه می توانیم بیان کنیم که به غیر از خونریزی در ادرار، تومور مثانه علائم دیگری همچون سوزش و درد در هنگام ادرار دارد.

تومور مثانه

چطور تومور مثانه توسط پزشک اورولوژیست مورد بررسی قرار می گیرد؟

در مرحله اول پزشک مربوطه به بررسی ادرار بیمار می پردازد و طبق آزمایشاتی که در این راستا قرار می گیرد، سعی می کند علت خون ریزی در مثانه را تشخیص دهد. چنانچه علت اصلی خون ریزی در مثانه عفونت نباشد، آنگاه بیمار را برای انجام سونوگرافی مثانه فرا می خواند تا بررسی های خود را تکمیل تر نماید.

جالب اینجاست بدانید که اغلب تومور های مثانه به اندازه ای هستند که با استفاده از روش سونوگرافی به خوبی قابل تشخیص باشند، از این رو  این مرحله هنوز مرحله پایانی نیست! چنانچه نتیجه آزمایش سونوگرافی مثبت باشد و خبری از تومور نباشد (یعنی تومور در مثانه شما قرار ندارد)، در صورتی که پزشک معالج شک داشته باشد برای بیمار سی تی اسکن شکم و لگن و یا سیستوسکوپی می نویسد تا از این طریق بتواند شک خود را برطرف کند.

در روش سیستوسکوپی، پزشک معالج از طریق دوربین وارد مجاری ادراری و مثانه شده و با دقت وضعیت مثانه را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. در این صورت می تواند مثانه را از نظر تومور و یا سایر عفونت های دیگر به صورت کامل مورد معاینه قرار دهد.

این مطلب را از دست ندهید:  همه جزئیات درمان های جراح کلیه و مجاری ادراری

چطور می توان از مبتلا شدن به تومور مثانه جلوگیری نمود؟

یکی از روش های اصلی پیشگیری از تومور مثانه، ترک سیگار و یا قلیان است. این موضوع در صورتی که در سنین پایین رعایت نشود می تواند خطر ابتلا به تومور مثانه را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید حتما برای به دور ماندن از تومور مثانه از مصرف بی رویه سیگار و همچنین قلیان خودداری کنید تا در آینده با مشکلات این چنینی رو به رو نشوید.

تومور مثانه چطور درمان می شود؟ بررسی روش درمان تومور مثانه

این تومور در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به راحتی می تواند از بدن با انجام فرایند هایی همچون اندوسکوپی خارج شود. جالب است بدانید که در طی این روش پزشک اورولوژیست با استفاده از دوربین و سایر لوازم پزشکی در صورت مشاهده تومور می تواند آن را از مثانه و یا هر بخش دیگری از بدن جدا کند.

سخن آخر…

در صورتی که هنوز سوالاتی در ذهن شما وجود دارد می توانید از طریق بخش نظرات، تمامی سوالات خود را از ما به صورت کاملا شفاف بپرسید تا در کمترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.