در این نوشته می خوانید:

تومور مثانه چیست و همه چیز درباره آن

در میان تمامی تومور هایی که در فیلد اورولوژی گریبان گیر افراد می شوند، تومور مثانه نسبت به بقیه شایع تر است. این تومور در جهان در رتبه 6 قرار دارد و به صورت سالانه افراد بسیار زیادی به این تومور مبتلا می شوند. در یک تحقیق دانشگاهی پزشکان بخش اورولوژی به این نتیجه رسیدند که نسبت مبتلا شدن مردان به زنان 4 به 1 است که بیشتر در افرادی با میانگین سنی 75 تا 84 رخ می دهد.

در این قسمت قصد داریم به معرفی و بررسی تومور مثانه بپردازیم و اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، از این رو اگر به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

همان طور که اشاره نمودیم تومور مثانه یکی از تومور های بسیار رایج در آقایان و خانم ها بوده که نسبت آن در آقایان طبق بررسی های صورت گرفته بیشتر از خانم ها است که یکی از اصلی ترین دلایل شیوع آن می توان به مصرف سیگار و ارتباط طولانی مدت آقایان با مواد شیمیایی و صنایع چاپ و لاستیک سازی اشاره نمود.

از سوی دیگر علاوه بر مصرف سیگار، متخصصان اورولوژی به این نتیجه رسیدند که استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی و صنایع چاپ و لاستیک سازی در نهایت می تواند منجر به ایجاد تومور مثانه شود. عامل دیگری که به صورت تخصصی توسط اورولوژیست ها مورد بررسی قرار گرفت، ارتباط سیگار با نحوه شکل گیری تومور مثانه بود که پس از بررسی های طولانی، آن ها به این نتیجه رسیدند که مصرف سیگار باعث تشدید بروز تومور مثانه خواهد شد! حتی اثر آن پس از 15 سال از زمان ترک نیز از بین نخواهد رفت.

هنگامی که کلمه تومور شنیده می شود همه ما به یاد انواع سرطان و عوارضی که ممکن است به وجود آورد می افتیم. سرطان مثانه نیز از بیماری هایی است که ممکن است سبب ایجاد تومور و غدد سرطانی در داخل مثانه شود. معمولاً این بیماری در آقایان شایع تر از خانم ها می باشد. دلیل این امر مصرف بیش از حد دخانیات و سیگار در آقایان می باشد. در بسیاری از موارد دیده شده است که آقایانی که در کارخانجات مواد صنعتی و شیمیایی کار می کنند یا به هر دلیلی در معرض بوی چنین موادی قرار گرفته اند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. اگر قصد دارید بدانید تومور بدخیم مثانه چیست؟ انواع سرطان مثانه کدامند؟ عمل تومور مثانه به چه صورت انجام می شود؟ و بهترین درمان سرطان مثانه کدام است؟ لازم است مطالب ارائه شده در این مقاله را به دقت بخوانید تا اطلاعات مفیدی به دست آورید.

تومور مثانه

تومور مثانه

آیا سرطان مثانه خطرناک است؟

بر روی سطح داخلی مثانه مقدار قابل توجهی سلول وجود دارد. اگر فردی به سرطان مثانه مبتلا شود قطعاً این سلول ها تغییر کرده اند و میزان رشد و نمو آن ها از حد طبیعی بیشتر شده است. در این حالت توده ای به نام تومور مثانه بدخیم یا خوش خیم تشکیل می شود. متأسفانه اکثر تومورهای مثانه از نوع بدخیم هستند و قادر به حرکت و تکثیر در تمام بافت های اعضای بدن می باشند. در صورتی که تومور خوش خیم باشد بدین معنا است که تومورهای سرطانی به قسمت های دیگر بدن منتقل نخواهند شد؛ بنابراین اگر تومور مثانه بدخیم باشد قطعاً برای بدن خطرناک خواهد شد و نیاز است در اسرع وقت روش های درمانی توسط متخصص اورولوژی انجام شود.

انواع سرطان مثانه

انواع سرطان مثانه

انواع سرطان مثانه

سرطان مثانه علاوه بر دو نوع بدخیم و خوش خیم بودن از انواع مختلفی نسبت به شکل ظاهری میکروسکوپی آن ها تقسیم بندی می شوند. آدنوکارسینوما، کارسینوم سلول های ترنزیشنال یا کارسینوم اوروتلیال و کارسینوم سلول های سنگ فرشی از انواع سرطان مثانه به شمار می روند.

سرطان مثانه از نوع آدنوکارسینوما بسیار نادر است. هنگامی که سلول های غدد ترشح کننده موکوس درون مثانه دچار اختلال می شوند و رشد و نمو آن ها به هم می ریزد این نوع سرطان مثانه روی می دهد. اگر بخواهیم درباره سرطان مثانه از نوع کارسینوم سلول های سنگ فرش صحبت کنیم باید بگوییم که از هر ۱۰۰ نفر تنها ۴ نفر به این عارضه مبتلا می شوند. در واقع این بیماری نیز مانند نوع قبلی بسیار نادر است اما همان طوری که از نام آن پیدا است سلول های این نوع سرطان در قسمت های مختلف بدن حتی بر روی سطح پوست نیز پخش می شوند. در صورتی که مثانه ملتهب شود و درمان نشود احتمال رشد و تکثیر این سلول ها بالا خواهد رفت. جالب است بدانید این نوع سرطان از نوع تهاجمی است.

نوع سومی از سرطان مثانه که قصد معرفی آن را داریم کارسینوم سلول های ترنزیشنال یا کارسینوم اوروتلیال می باشد. باید بگوییم که متأسفانه بیش از نیمی از سرطان های مثانه یعنی حدود ۹۰ درصد آن ها از این نوع سلول ها می باشد. این سلول ها درون قسمت داخلی مثانه و دستگاه ادراری می نشیند و شروع به زندگی و رشد و تکثیر می نماید. در صورتی که در بخش کوچکی از مثانه چنین سلولی مشاهده شد باید تمام دستگاه ادراری مورد بررسی قرار بگیرد. این نوع سرطان معمولاً به دو صورت غیر تهاجمی و تهاجمی در بدن افراد مبتلا ظاهر می شود. دقت داشته باشید در صورت تهاجمی بودن میزان درمان آن دشوارتر خواهد شد. اگر پزشک متخصص اورولوژی تشخیص دهد این نوع سرطان مثانه به کارسینومای پاپیلاری است یعنی غیر تهاجمی و احتمال بدخیم بودن آن بسیار پایین است. معمولاً سلول های سرطانی در این نوع سرطان فقط به قسمت های خالی شده مثانه هجوم می برند و سکان می دهند؛ اما کارسینومای مسطح این گونه نیست و مکان امن آن ها فقط بخش های داخلی مثانه نمی باشد. ضمناً این نوع سرطان به صورت تهاجمی می باشد و درمان آن برای بیمار و متخصصان کمی دشوارتر از حالت قبلی می باشد.

این مطلب را از دست ندهید:  همه جزئیات درمان های جراح کلیه و مجاری ادراری

مراحل رشد و نمو سرطان مثانه

مراحل رشد و نمو سرطان مثانه

مراحل رشد و نمو سرطان مثانه

سلول های سرطانی از همان ابتدا به یک اندازه و یک قدرت برابر ندارند. آن ها طی مراحل مختلف رشد می کنند و از قدرت خود رونمایی می کنند. اگر علائم بروز سرطان مثانه در بدنتان ظاهر شد لازم است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. وی به کمک آزمایش های گوناگون و سی تی اسکن و عکس برداری توسط اشعه ایکس و… تشخیص خواهد داد سرطان مثانه افراد در چه مرحله ای قرار گرفته است.

با تشخیص صحیح و دقیق اینکه سرطان مثانه در چه مرحله ای قرار دارد، می توان درمان آن ها را به طور دقیق تری انجام داد. سرطان مثانه دارای پنج مرحله مجزا از هم می باشد. مرحله صفر ابتدایی ترین مرحله رشد و تشکیل سلول های سرطانی است و در آن سلول های سرطانی سطح داخلی مثانه را به عنوان محل تکثیر خود انتخاب می کنند. جالب است بدانید در این مرحله به تومور ایجاد شده، سرطان درجا گوییم. مرحله بعدی که مرحله یک است معمولا تمام پوشش داخلی مثانه درگیر سلول های سرطانی شده اند. در این جا تومورها هنوز به قسمت های دیگر نفوذ نکرده اند، از این رو تومور تشکیل شده را کارسینوم تهاجمی غیر عضلانی می نامیم.

در مرحله دوم تمام قسمت های درونی مثانه از سلول های سرطانی پر شده است و تمام آن قسمت ها را درگیر کرده است. توده در مرحله دوم به کارسینوم تهاجمی عضلانی شهرت گرفته است. مرحله سوم جز مراحلی است که سلول های سرطانی به بخش دیگری از بدن جز مثانه منتقل می شود. مرحله آخر یعنی مرحله چهارم یعنی سرطان مثانه در پیشرفته ترین حالت خود قرار گرفته است. در این حالت بخش درگیر شده فقط مثانه نیست و این سلول ها به بخش های دیگری مانند ریه، کبد، استخوان و غدد لنفاوی و… منتقل خواهند شد.

بررسی علائم شکل گیری و وجود تومور مثانه در افراد

اگر می خواهید بدانید که به تومور مثانه مبتلا شده اید یا خیر، پیشنهاد می کنیم در صورت بروز سوزش و یا خون در ادرار حتما به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید اما باید توجه داشته باشید که یکی از اصلی ترین دلائل وقوع تومور مثانه، وجود خون در ادرار است. خون در ادرار به 2 صورت عینی و غیر عینی ممکن است دیده شود که در هر حالت می توان به وجود تومور مثانه در فرد پی برد.

مورد اول: خون ریزی در ادرار که به صورت دیداری قابل دیدن است. یعنی فرد در حین ادرار می تواند لکه های خون را در ادرار خود مشاهده کند.

مورد دوم: در این حالت فرد هیچگونه علائمی از خون در ادرار خود مشاهده نمی کند اما سوزش و درد در بیضه ها و همچنین هنگام ادرار می تواند بیان گر مشکلات جدی ای در بدن باشد.

بنابراین در دو حالت فوق، توصیه می کنیم فرد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کند.

البته نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است وجود خون در ادرار همواره به معنای وجود تومور در مثانه نباشد! یقینی وجود ندارد که بتوان با استناد این گونه بیان نمود که هرگونه وجود خون در ادرار، علت اصلی وجود تومور مثانه است. با این حال برای آن که بتوان اطلاعات کامل تری در این خصوص کسب نمود، بهتر است آزمایشاتی توسط متخصص اورولوژیست صورت بگیرد.

بهتر است بدانیم که:

وجود خون در ادرار یکی از علائم مهم و کلیدی تومور مثانه است اما در برخی از موارد نیز ممکن است این موضوع حاکی از بیماری دیگری باشد که بهتر است در چنین شرایطی حتما به پزشک مربوطه خود مراجعه کنید.

تومور مثانه

تومور مثانه

به بیان دیگر، همان طور که ذکر شد، سرطان مثانه در افراد مختلف، متفاوت است. در برخی افراد ممکن است هیچ علائمی ظاهر نشود و در برخی افراد ممکن است با علائم سنگ کلیه یا عفونت ادراری اشتباه گرفته شود؛ اما بهتر است بدانید در صورتی که به طور مکرر به هنگام دفع ادرار خود احساس سوزش یا درد می کنید احتمالاً یکی از نشانه های سرطان مثانه ظاهر شده است. تکرر ادرار و نیاز بیش از حد به تخلیه ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار و قطع و وصل شدن آن نیز می تواند از علائم این بیماری به شمار رود. اگر ادرارتان به رنگ قرمز یا قهوه ای روشن باشد و در آن خون دیده شود حتماً یکی از نشانه های بیماری سرطان مثانه در حال بروز می باشد. کمر دردهای مزمن و تکراری و همچنین ناتوانی در خروج ادرار می تواند از نشانه های ابتلا به این بیماری باشد.

علائم سرطان مثانه کدام اند؟

علائم سرطان مثانه کدام اند؟

جالب است بدانید در برخی مواقع مقدار اندکی خون در ادرار افراد ظاهر می شود که با چشم قابل مشاهده نیست. این نوع عارضه را هماچوری میکروسکوپی می نامند یعنی به کمک میکروسکوپ می توان مقدار اندک خون را در ادرار افراد مبتلا مشاهده کرد. علائم سرطان در زنان باردار کمی متفاوت است و معمولاً دیرتر از حالت معمول بروز داده می شود. در برخی موارد دیده شده است که هماچوری با خونریزی واژینال اشتباه گرفته می شود. خوشبختانه خانم های باردار با سرطان مثانه بدخیم سر و کار ندارند و تومور خوش خیم مثانه ممکن است شامل حال آن ها شود.

علائم تومور مثانه بدخیم

متأسفانه در بسیاری از موارد زمانی نشانه های تومور مثانه ظاهر می شوند که سلول های درگیر به قسمت های دیگری از بدن به جز مثانه نیز رخنه کرده اند و آن ها را درگیر خود کرده اند. اگر سلول های سرطانی به ریه ها حمله کرده باشند نیز ممکن است فرد تنگی نفس یا سرفه های مکرر داشته باشد. در صورتی که سلول های سرطانی به کبد حمله کنند قطعاً برای فرد مبتلا علائمی همچون دل درد یا بروز زردی پوست رخ خواهد داد. در برخی مواقع دیده شده است که بیماری به سمت استخوان ها نیز کشیده شده است. در این مواقع شکستن استخوان ها و درد آن ها از علائم ابتلا به بیماری سرطان مثانه به شمار می رود. کاهش وزن و کم شدن میزان اشتها و تکرر ادرار نیز از نشانه های دیگر تومور بدخیم مثانه به شمار می رود.

این مطلب را از دست ندهید:  همه جزئیات درمان های جراح کلیه و مجاری ادراری

علت ابتلا به تومور مثانه (سرطان مثانه)

علل ابتلا به سرطان مثانه

علل ابتلا به سرطان مثانه

تومور مثانه بدخیم یا تومور مثانه خوش خیم از جمله بیماری هایی است که علل متفاوتی سبب بروز آن در بدن افراد می شود. به عنوان مثال مصرف بیش از حد دخانیات و تنباکو می تواند افراد را به سمت ابتلا به بیماری سرطان مثانه سوق دهد. طبق تحقیقات انجام شده معمولاً افرادی که از دخانیات استفاده می کنند حدود ۵، ۶ برابر بیش از سایر افراد در معرض خطر این بیماری قرار دارند. قرار گیری بیش از اندازه در معرض مواد شیمیایی ممکن است سبب بروز بیماری سرطان مثانه شود. به عنوان مثال افرادی که در شرکت هایی با موادی همچون پارامر، چرم، رنگ، لاستیک و… سر و کار دارند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار گرفته اند. استفاده کردن از پیوگلیتازون و سیکلوفسفامید نیز می توانند به نحوی سبب بروز بیماری سرطان مثانه در افراد شود. پیوگلیتازون دارویی جهت درمان بیماری دیابت می باشد‌. از این رو افراد دیابتی به ملزم به مصرف این دارو هستند در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار گرفته اند. مصرف کم مایعات در طول شبانه روز نیز می تواند یکی دیگر از علل ابتلا به این بیماری به شمار رود. جالب است بدانید در برخی مواقع انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز می تواند فرد را به سمت ابتلا به بیماری سرطان مثانه سوق دهد.

تشخیص تومور مثانه

بهتر است در همین ابتدا بدانید که درمان سرطان مثانه هر چه سریع تر انجام شود قطعاً روند درمان نیز با سرعت بیشتر و به نحو مطلوب تری انجام خواهد گرفت. در متون فوق گفته شد چه علائمی ممکن است برای فرد مبتلا به وجود آید تا وی به وجود این بیماری در بدنش پی ببرد‌ با دیدن هر یک از علائم فوق بهتر است نزد متخصص اورولوژی بروید تا طبق معاینات لازمه و طبق پرونده پزشکی شما از بروز این بیماری در بدن شما اطمینان حاصل کند.

معاینات لازمه شامل بررسی لگن و آزمایش های مجاری ادرار و ارزیابی دستگاه تناسلی می شود. پس از آن که از وجود تومور در بدن اطمینان حاصل شد لازم است آزمایش های دقیق تری به منظور پیدا کردن محل دقیق تومور، تشخیص بهترین نحوه درمان و… انجام شود. در بسیاری از موارد پزشکان متخصص اورولوژی سعی می کنند از روش نمونه برداری بافت های بدن به منظور تشخیص نوع و مرحله رشد سلول های سرطانی کمک بگیرند. لازم به ذکر است این روش درمانی کاملاً صحیح و ایده آل بوده است. به منظور انجام این کار پزشک متخصص بخش کوچکی از بافت های مشکوک بدن را از بدن جدا می کنند و به آزمایشگاه می فرستند.

ممکن است به دلایل مختلفی نمونه برداری از بافت مشکوک سرطانی امکان پذیر نباشد. در این صورت احتمالاً پزشک متخصص اورولوژی آزمایش هایی نظیر سیستوسکوپی، آزمایش ادرار، بیوپسی تومور، اوروگرافی داخل وریدی، پیلوگرام صعودی و آزمایش های دیگری مانند سی تی اسکن، پت اسکن، ام آر آی و اسکن استخوان ها و… را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

تومور مثانه در مردان

همان طوری که قبلاً گفته شد این نوع سرطان در بدن آقایان بیش از خانم ها رخ می دهد. بر اساس تحقیقات و پژوهشی که انجام شده است در کشور آمریکا چهارمین سرطان و بیماری در بین مردان آمریکایی سرطان مثانه است. معمولاً سرطان مثانه در رده های ابتدایی سرطان های کشنده در جهان می باشد. جالب است بدانید با بالا رفتن سن خطر ابتلا به بیماری سرطان مثانه نیز بالا خواهد رفت تا جایی که اکثر بیماران مبتلا به سرطان مثانه در سنین ۵۰ الی ۶۰ سالگی هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده بی رویه از دخانیات توسط مردان سبب ابتلا به این بیماری در مردان شده است.

طول عمر بیماران سرطان مثانه چقدر است؟

عمر بیماران سرطان مثانه با توجه به نوع سرطان و مرحله ای که در آن قرار دارند با یکدیگر متفاوت است. اگر سلول های سرطانی به جز مثانه به دیگر اعضای بدن رخنه نکرده باشد احتمال بقای پنج ساله حدود ۹۶ درصد خواهد بود. خوشبختانه در اکثر بیماران مبتلا به سرطان مثانه بیماری سرطان در مراحل ابتدایی و قبل از انتشار به قسمت های دیگر بدن تشخیص داده می شود.

تومور مثانه با عفونت مثانه یکی است؟

در برخی از موارد علائم و نشانه ها، نشانه های وجود تومور نیست! بلکه می تواند حاکی از .جود عفونت در مثانه باشد که در این حالت نیز برای تشخیص بهتر و مداوای آن بهتر است به یک متخصص اورولوژیست مراجعه شود.

آیا تومور مثانه به غیر از خون علائم دیگری را نیز به همراه دارد؟

لزوما خیر! اکثرا افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در میانگین سنی بالایی قرار دارند و یکی از مشخصه های اصلی این افراد، کشیدن سیگار به صورت مداوم است. با این حال این گونه می توانیم بیان کنیم که به غیر از خونریزی در ادرار، تومور مثانه علائم دیگری همچون سوزش و درد در هنگام ادرار دارد.

تومور مثانه

تومور مثانه

چطور تومور مثانه توسط پزشک اورولوژیست مورد بررسی قرار می گیرد؟

در مرحله اول پزشک مربوطه به بررسی ادرار بیمار می پردازد و طبق آزمایشاتی که در این راستا قرار می گیرد، سعی می کند علت خون ریزی در مثانه را تشخیص دهد. چنانچه علت اصلی خون ریزی در مثانه عفونت نباشد، آنگاه بیمار را برای انجام سونوگرافی مثانه فرا می خواند تا بررسی های خود را تکمیل تر نماید.

جالب اینجاست بدانید که اغلب تومور های مثانه به اندازه ای هستند که با استفاده از روش سونوگرافی به خوبی قابل تشخیص باشند، از این رو  این مرحله هنوز مرحله پایانی نیست! چنانچه نتیجه آزمایش سونوگرافی مثبت باشد و خبری از تومور نباشد (یعنی تومور در مثانه شما قرار ندارد)، در صورتی که پزشک معالج شک داشته باشد برای بیمار سی تی اسکن شکم و لگن و یا سیستوسکوپی می نویسد تا از این طریق بتواند شک خود را برطرف کند.

این مطلب را از دست ندهید:  همه جزئیات درمان های جراح کلیه و مجاری ادراری

در روش سیستوسکوپی، پزشک معالج از طریق دوربین وارد مجاری ادراری و مثانه شده و با دقت وضعیت مثانه را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. در این صورت می تواند مثانه را از نظر تومور و یا سایر عفونت های دیگر به صورت کامل مورد معاینه قرار دهد.

چطور می توان از مبتلا شدن به تومور مثانه جلوگیری نمود؟

یکی از روش های اصلی پیشگیری از تومور مثانه، ترک سیگار و یا قلیان است. این موضوع در صورتی که در سنین پایین رعایت نشود می تواند خطر ابتلا به تومور مثانه را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید حتما برای به دور ماندن از تومور مثانه از مصرف بی رویه سیگار و همچنین قلیان خودداری کنید تا در آینده با مشکلات این چنینی رو به رو نشوید.

تومور مثانه چطور درمان می شود؟ (درمان سرطان مثانه)

این تومور در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به راحتی می تواند از بدن با انجام فرایند هایی همچون اندوسکوپی خارج شود. جالب است بدانید که در طی این روش پزشک اورولوژیست با استفاده از دوربین و سایر لوازم پزشکی در صورت مشاهده تومور می تواند آن را از مثانه و یا هر بخش دیگری از بدن جدا کند.

درمان سرطان مثانه یا درمان تومور مثانه با توجه به موقعیت قرارگیری تومور و نوع آن روش درمانی آن انجام خواهد شد. به عنوان مثال عمل جراحی، درمان به کمک دارو، استفاده از شیمی درمانی، پرتو درمانی و ایمونوتراپی از جمله روش های درمان سرطان مثانه به شمار می رود. درباره عمل جراحی باید بگوییم که انواع مختلفی دارد و می توان برداشت گره لنفاوی، برداشتن تومور مثانه، عمل جراحی سیستکتومی لاپاروسکوپیک را از جمله روش های درمانی جراحی این بیماری به شمار آورد. به منظور درمان عارضه سرطانی مثانه اگر از عمل جراحی استفاده شود باید تومور و قسمت هایی از بافت های به ظاهر سالم در اطراف آن برداشته شوند. حال این فرآیند به روش های مختلفی انجام خواهد شد.

برداشتن تومور مثانه یا سوزاندن تومور مثانه

برداشتن تومور مثانه یا سوزاندن تومور مثانه

برداشتن تومور مثانه یا سوزاندن تومور مثانه

اگر بخواهیم از راه پیشآبراه تومور را حذف کنیم باید از طریق مجرای ادراری سیستوسکوپ را وارد کنیم و به کمک برق انرژی بالا آن ها را بسوزانیم. معمولاً در این روش درمانی فرد بیهوش می شود و پس از آن به کمک لیزر یا سیم کوچکی حاوی انرژی بالای برق تومور را از بین خواهیم برد.

درمان تومور مثانه با سیستکتومی کامل

در این روش باید مثانه و تمام اعضای نزدیک به آن اعم از رحم، واژن، تخمدان در زنان و پروستات، مجرای ادرار در مردان باید برداشته شود. در اکثر مواقع نیاز است متخصص اورولوژی نسبت به حذف گره های لنفاوی لگن نیز اقدام کند.

عمل جراحی سیستکتومی لاپاراسکوپیک

در این روش دیگر خبری از برش های بزرگ به منظور حذف بافت مثانه و اندام های اطراف آن نیست‌‌. در واقع متخصص اورولوژی می تواند با ایجاد برشی کوچک و استفاده از ابزار رباتیک و تلسکوپی جهت حذف اندام های مثانه اقدام کند. خوب است بدانید در صورتی که بدین روش پزشک معالج مثانه را از بدن خارج کند لازم است مسیری جهت انتقال ادرار از مثانه به خارج بدن تعیین شود. معمولاً بیمارانی که توسط این روش درمانی درمان شده اند با جابه جایی روده ها و انتقال یک سر روده به شکم و منتقل کردی سر دیگر آن به مجاری ادراری مسیر تخلیه ادرار را تغییر خواهد داد. لازم است کیسه مخصوصی به بدن فرد متصل شود تا ادرار وی در آن کیسه ریخته شود.

درمان سرطان مثانه به کمک دارو

درمان سرطان مثانه به کمک دارو

درمان سرطان مثانه به کمک دارو

در برخی موارد پزشک متخصص ترجیح می دهد داروهایی خاص مانند قرص و کپسول های خوراکی را به بیماران خود تجویز کند. در برخی مواقع دیده شده است که روش درمانی دارویی در کنار عمل های جراحی انجام می شود.

ایمونوتراپی در درمان توپور مثانه

در این نوع روش درمانی سلول های دفاعی بدن را جهت مبارزه با سلول های سرطانی تحریک می کنند. ایمونوتراپی را به دو روش موضعی و سیستمیک انجام می دهند. در روش موضعی باکتری به نام ب ث ژ را وارد مثانه می کنند تا سلول های دفاعی بدن فعالیت بیشتری کنند. به دنبال تزریق این نوع باکتری به مثانه ممکن است تب و لرز، خستگی مفرط و سوزش در مثانه و… در فرد به وجود آید. در روش سیستمیک نیز داروهایی مانند آولوماب، دوروالوماب و آتزولیزماب و… مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.

درمان هدفمند سرطان مثانه چگونه است؟

در این نوع روش درمانی فقط بافت درگیر سلول های سرطانی مورد هدف قرار می گیرند و به بافت های اطراف آن ها کاری نداریم. دارویی به نام اردافیتینیب به منظور درمان هدفمند بیماری سرطان مثانه تجویز خواهد شد.

آیا سرطان مثانه درمان قطعی دارد؟

آیا سرطان مثانه درمان قطعی دارد؟

آیا سرطان مثانه درمان قطعی دارد؟

سرطان مثانه در برخی افراد ممکن است به طور قطعی درمان می شود و در برخی افراد ممکن است دوباره بازگردد. بهتر است مواد غذایی سالمی مصرف کنید و از رژیم غذایی ایده آلی بهره گیرید تا در صورت بازگشت بیماری سرطان مثانه آمادگی داشته باشید. استفاده بیش از حد از غلات، سبزیجات و‌ میوه های تازه را جز برنامه های روزانه خود قرار دهید. ورزش کردن می تواند به بالا بردن سیستم ایمنی بدن افراد کمک کند از این جهت بهتر است هر روزه ورزش کنید تا بدنی سالم داشته باشید. آرامش را به زندگی خود هدیه دهید و از هرگونه ناراحتی و استرس دور باشید. لازم است تا سال ها بعد بیماران تحت آزمایش ها سونوگرافی های دوره ای قرار بگیرند تا در صورت بازگشت بیماری سریعاً تشخیص داده شود و درمان آن آغاز شود.

عوارض بعد از عمل تومور مثانه

با انجام جراحی جهت درمان سرطان مثانه ممکن است دوره بهبودی کمی طولانی شود و این می تواند بیمار را به سمت بیماری های روحی روانی همچون افسردگی سوق دهد؛ بنابراین خانواده و اطرافیان بیمار باید به شدت ملاحظاتی جهت آرام سازی فضای منزل داشته باشند. ممکن است فرد پس از عمل جراحی به عفونت یا خونریزی مبتلا شود. در برخی موارد دیده شده است که ادرار به صورت کامل تخلیه نمی شود. اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی یکی دیگر از عوارض عمل های جراحی سرطان مثانه به شمار می رود. جالب است بدانید عمل های جراحی درمان سرطان مثانه در خانم ها نیز سبب کاهش میل جنسی و ایجاد اختلالاتی در روابط جنسی می شود.

سخن آخر…

در صورتی که هنوز سوالاتی در ذهن شما وجود دارد می توانید از طریق بخش نظرات، تمامی سوالات خود را از ما به صورت کاملا شفاف بپرسید تا در کمترین زمان به سوال شما پاسخ دهیم.