بزرگی خوش خیم پروستات BHP که به آن هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز گفته می شود، نوعی بیماری شایع است که با افزایش سن در مردان رخ می دهد. بزرگ شدن غده پروستات می تواند علائم ادراری ناراحت‌کننده ‌ای مانند مسدود شدن جریان ادرار از مثانه داشته باشد. علاوه بر این بیماری بزرگی خوش خیم پروستات می ‌تواند باعث مشکلات مثانه، مجرای ادرار یا کلیه شود. برای درمان بزرگ شدن غده پروستات روش های متعددی وجود دارند، از جمله استفاده از داروها، درمان ‌های کم تهاجم و جراحی. برای انتخاب بهترین درمان، پزشک با توجه به علائم، اندازه پروستات و سایر شرایط سلامتی ممکن است یکی از این روش ‌ها را در نظر بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا راجع به جراحی TURP به عنوان موثرترین روش درمان بزرگی پروستات آشنا شویم.

علائم ابتلا به بزرگی غده پروستات

علائم ابتلا به بزرگی غده پروستات

علائم ابتلا به بزرگی غده پروستات

شدت علائم در افرادی که به بیماری بزرگی غده پروستات مبتلا هستند متفاوت است، اما علائم به تدریج در طول زمان بدتر می ‌شوند. علائم و نشانه های معمول این بیماری عبارتند از:

  • نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن (تکرر ادرار)
  • افزایش تکرر ادرار در شب (شب ادراری)
  • مشکل در شروع ادرار
  • جریان ضعیف ادرار یا جریانی که متوقف و شروع می شود.
  • ادرار قطره قطره در پایان ادرار کردن
  • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

علائم و نشانه های دیگری نیز وجود دارند که کمتر رایج هستند. این علائم عبارتند از

در بعضی از موارد، بیماری بسیار وخیم است و لازم است جراحی انجام شود.

جراحی پروستات Transurethral resection of the prostate (TURP)

برداشتن پروستات یک نوع جراحی است که برای درمان مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات انجام می ‌شود. برای انجام این نوع جراحی، متخصص اورولوژی با استفاده از ابزاری به نام رزکتوسکوپ از طریق نوک آلت تناسلی لوله ای را وارد مجرای ادراری می کند، این لوله وظیفه حمل ادرار از مثانه را برعهده دارد. رزکتوسکوپ به پزشک کمک می کند تا بافت اضافی پروستات را که مانع جریان ادرار می شود را مشاهده کرده و آن را از بین ببرد.

جراحی پروستات Transurethral resection of the prostate (TURP)

جراحی پروستات Transurethral resection of the prostate (TURP)

به طور کلی این روش گزینه درمانی مناسب برای مردانی است که مشکلات ادراری متوسط تا شدید دارند و به دارو پاسخ نداده اند. در حالی که TURP  به عنوان موثر ترین درمان برای بزرگ شدن پروستات در نظر گرفته شده است، روش ‌های کم تهاجم دیگری نیز موثر واقع می ‌شوند. این روش ها معمولاً عوارض کم تری ایجاد می کنند و دوره نقاهت سریع تری نسبت به TURP  دارند.

در چه شرایطی احتیاج به جراحی TURP   است؟

TURP  به کاهش علائم ادراری ناشی از بزرگی خوش خیم پروستات BPH کمک می‌ کند. این علائم عبارتند از:

  • نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
  • مشکل در شروع ادرار
  • دفع آهسته (طولانی) ادرار
  • افزایش و تکرر ادرار در شب
  • توقف و شروع مجدد در هنگام ادرار کردن
  • این احساس که نمی توان مثانه خود را به طور کامل تخلیه کرد
  • عفونت های دستگاه ادراری

TURP  همچنین ممکن است برای درمان یا پیشگیری از عوارض ناشی از مسدود شدن جریان ادرار نیز انجام شود، مانند:

در چه شرایطی احتیاج به جراحی TURP است؟

در چه شرایطی احتیاج به جراحی TURP است؟

خطرات ناشی از انجام جراحی

افرادی که جراحی انجام می ‌دهند ممکن است با مشکلات زیر بعد از جراحی TURP   مواجه شوند:

  • مشکل موقت در ادرار کردن: این افراد ممکن است تا چند روز پس از عمل جراحی در ادرار کردن با مشکل مواجه شوند. تا زمانی که این افراد بتوانند به تنهایی و به راحتی ادرار کنند، باید از لوله‌ ای به نام کاتتر در آلت تناسلی خود استفاده کنند تا ادرار را از مثانه خارج نمایند.
  • عفونت مجرای ادراری: این نوع عفونت یک عارضه احتمالی پس از انجام هر نوع عمل پروستات است. اگر به مدت طولانی تری احتیاج باشد تا کاتتر در بدن فرد قرار گیرد، احتمال بروز عفونت نیز بیش تر می ‌شود.
  • ارگاسم خشک: اثر متداول و طولانی مدت این نوع جراحی انتقال مایع منی در حین انزال به داخل مثانه است، در واقع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی به داخل مثانه می رود. ارگاسم خشک یک مشکل خطرزا نیست، ولی می ‌تواند در توانایی فرد برای پدر شدن اختلال ایجاد کند.
  • اختلال در نعوظ: این اختلال رایج نیست، اما می ‌تواند پس از درمان در بعضی از افراد رخ دهد.
  • خونریزی شدید: این مشکل به ندرت رخ می ‌دهد، اما به نظر می ‌رسد مردانی که پروستات بزرگ تری دارند، در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن خون هستند.
  • مشکل در نگه داشتن ادرار: این عارضه نیز به ندرت رخ می ‌دهد، اما به هر حال افرادی پس از عمل جراحی TURP  به آن مبتلا شده ‌اند.

 

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی TURP    

پزشک جراح ممکن است چند روز قبل از انجام جراحTURP  به بیمار توصیه کند که مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌ دهند، متوقف کند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای رقیق کننده خون مانند: وارفارین (کومادین، جانتوون) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس)
  • مسکن های بدون نسخه مانند: آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن

پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت های ادراری آنتی بیوتیک تجویز کند.

عموما پس از انجام جراحی افراد ممکن است نتوانند تا ۶ هفته فعالیت شدیدی داشته باشند، پس بهتر است قبل از انجام جراحی با پزشک مشورت شود که چه مدت زمان بهبودی طول می کشد.

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی TURP    

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی TURP    

نحوه انجام جراحی TURP

پزشک رزکتوسکوپ را در نوک آلت تناسلی وارد کرده و از طریق مجرای ادرار آن را به ناحیه پروستات می کشد. برای انجام جراحی TURP نیاز به هیچگونه بریدگی یا برشی در قسمت بیرونی بدن وجود ندارد. پزشک از رزکتوسکوپ برای بریدن بافت از داخل غده پروستات استفاده می‌ کند. درحالی که تکه های کوچکی از بافت داخل پروستات بریده می شوند، مایع آبرسانی آن ها را به مثانه می برد.

بعد از عمل جراحی TURP

بعد از انجام عمل جراحی TURP، احتمالاً لازم است تا بیمار یک تا دو روز در بیمارستان بماند.

به این دلیل که تورم و التهاب جریان ادرار را مسدود می ‌کند، یک کاتتر ادراری در بدن بیمار قرار می گیرد. کاتتر معمولاً برای حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت در جای خود باقی می ماند تا زمانی که تورم کاهش پیدا کرده و فرد بتواند به راحتی ادرار کند.

بعد از انجام جراحی ممکن است موارد زیر رخ دهند:

  • مشاهده خون در ادرار: دیدن خون بلافاصله بعد از انجام جراحی طبیعی است. در صورتی که خونی که در ادرار وجود دارد غلظت زیادی داشته باشد، بهتر است سریع با پزشک تماس گرفت، زیرا لخته‌ های خون می‌ توانند جریان ادرار را مسدود کنند.
  • علائم ادراری تحریک کننده: بعد از انجام عمل جراحی، ادرار ممکن است دردناک باشد یا به صورت مکرر رخ دهد. این علامت به طور کلی در ۶ تا ۸ هفته بهبود می یابد.

پزشکان معمولاً چه اقداماتی را بعد از انجام جراحی TURP توصیه می کنند؟

  • بعد انجام جراحی باید مقدار زیادی آب نوشید.
  • برای جلوگیری از یبوست و زور زدن در حین اجابت مزاج، باید غذاهای پر فیبر مصرف شوند. همچنین ممکن است پزشک از داروهای مسهل استفاده کند.
  • به مدت ۴ تا ۶ هفته یا به طور کلی زمانی که پزشک تجویز کند، باید از فعالیت ‌های شدید، مانند بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد.
  • تا زمانی که کاتتر برداشته نشده است، باید از رانندگی خودداری کرد.
پزشکان معمولاً چه اقداماتی را بعد از انجام جراحی TURP توصیه می کنند؟

پزشکان معمولاً چه اقداماتی را بعد از انجام جراحی TURP توصیه می کنند؟

سخن نهایی

بزرگی پروستات، یکی از مشکلاتی است که مردان عموماً در سنین بالا با آن مواجه می شوند. دارو ها می توانند به اکثر مردان مبتلا به بزرگی پروستات کمک کنند، اما برای برخی افراد ممکن است داروها کمک کننده نباشند، در این شرایط از روش جراحی استفاده می ‌شود.

یکی از رایج‌ ترین جراحی ها برای درمان، BPH است. در این روش پزشک بخش‌ هایی از پروستات را که بر جریان ادرار تاثیر می‌ گذارد، بر می دارد. لازم به ذکر است هیچ گونه برشی در این جراحی وجود ندارد و هیچ زخمی پس از جراحی دیده نمی ‌شود.