برخی از بیماری‌ها بر اساس تماس پوستی منتقل خواهند شد و اچ پی وی  (HPV) یا پاپیلومای انسانی نیز از دسته همین بیماری‌ها است. در واقع ویروس اچ پی وی بر اساس رابطه جنسی و مقعدی یا از طریق دهان امکان انتقال دارد و تاثیر این بیماری بر اندام تناسلی، دهان و گلو خواهد بود. به‌طوری که امروزه اچ پی وی به عنوان یک بیماری جنسی شناخته شده و در بین مردم رواج پیدا نمود. در ادامه می‌خواهیم درباره تمامی نکات ویروس HPV ، هر آنچه لازم است بدانید را برای شما شرح دهیم.

ویروس HPV چیست؟

یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در دستگاه تولید مثل ابتلا به ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است که این بیماری از طریق رابطه جنسی به فرد منتقل خواهد شد. در نهایت ورود این ویروس در بدن ابتلا به سرطان‌ها و سایر علائم بالینی در مردان و زنان را در پی دارد.

ویروس HPV در زنان باعث بروز سرطان دهانه رحم خواهد شد که این سرطان چهارمین بیماری شایع در بین بانوان نام دارد. به دلیل نقش مهمی که ویروس HPV بر مرگ و میر در زنان داشته به عنوان یک بهداشت عمومی در نظر گرفته شده که رعایت آن بر همگان واجب است.

به دلیل این‌که ویروس HPV یک ویروس شایع به‌ صورت وجود عفوت در پوست و مخاط ظاهر می‌گردد پس تمامی افراد در طول عمر خود یک بار به این ویروس آلوده خواهند شد. ممکن است ویروس HPV در برخی موارد نگران کننده نباشد و به‌صورت خود به خود این بیماری رفع شود اما در کل یک بیماری بسیار خطرناک شناخته شد. این ویروس در بیشتر موارد به سرطان یا سایر بیماری‌های خطرناک دیگر مانند زگیل تناسلی ختم می‌شود.

یک نکته دیگری که در مورد ویروس اچ پی وی وجود دارد این بوده که واگیری این ویروس علاوه بر انتقال از طریق رابطه جنسی ممکن است در شرایطی نیز به‌صورت غیرجنسی رواج یابد. پس برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار خطرناک بهتر است تمامی افراد واکس این بیماری را تزریق نمایند.

گاهی اوقات ممکن است فرد مبتلا به ویروس HPV هیچ‌گونه علائم خاصی نداشته باشد که نشان ‌دهند که فرد به این بیماری مبتلا شده اما می‌تواند آن را به راحتی به شریک جنسی خود منتقل کند. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند پس بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسن HPV را دریافت نمایند.

انواع ویروس HPV

برای آگاهی از انواع ویروس HPV باید گفت که این ویروس به دو گروه پرخطر و کم‌خطر تقسیم می‌شود؛ که در زمان مبتلا شدن یک فرد به این ویروس باید در ابتدا نوع آن مشخص گردد. دلیل اهمیت مشخص نمودن نوع ویروس اچ پی وی این است که روش درمان در هر نوع از آن‌ها متفاوت خواهد بود. تمامی ویروس‌های اچ پی وی به زگیل تناسلی یا سرطان ختم نخواهند شد و فقط در برخی از موارد بیمار ممکن است درگیر چنین عوارضی شود. ویروس HPV چهار نوع دارد که در دسته کم‌خطر و پرخطر قرار گرفته‌اند.

1/ HPV 6 (این ویروس کم‌خطر است)

2/ HPV 11  (این ویروس کم‌خطر است)

3/ HPV 16 (این ویروس پرخطر است)

4/ HPV 18 (این ویروس پرخطر است)

تست ویروس HPV در زنان و مردان به‌صورت متفاوت خواهد بود که در ادامه آن را بیان خواهیم کرد؛ تا در هنگام بروز علائمی مانند علائم ویروس اچ پی وی، بتوانید به سرعت تست ویروس را انجام دهید.

تست شناسایی ویروس HPV در بانوان به چه صورت است؟

در بانوان برای شناسایی ویروس HPV از تست‌های پاپ اسمیر استفاده می‌کنند. انجام این تست برای شناسایی سلول‌های غیرطبیعی در بدن بانوان بوده که با انجام آزمایش مربوطه، سرطان سرویکس یا دیگر مشکلاتی که ناشی از ورود ویروس اچ پی وی در بدن بانوان باشد شناسایی خواهند شد.

اگر نتیجه آزمایش سرویکس یک شخص مثبت باشد پزشک برای آن شخص آزمایش HPV را تجویز خواهد کرد. در صورتی‌که نتیجه پاپ اسمیر طبیعی نبوده و در حالت کلی سرطان‌زا تشخیص داده شود، پزشک معالج به بررسی تغییرات سرویکس و دهانه رحم می‌پردازد. ناگفته نماند که در ابتدای این بیماری امکان تشخیص تغییرات بدنه رحم وجود ندارد به این دلیل که انجام این تغییرات به سال‌ها وقت نیاز خواهد داشت.

تست شناسایی ویروس HPV در آقایان به چه صورت است؟

هنوز آزمایشی برای تست ویروس HPV در آقایان وجود ندارد به این دلیل که این بیماری در زنان بسیار شایع است. همچنین انجام غربالگری برای اطلاع از سرطان مقعد، آلت تناسلی و گلو در بین مردان توصیه نمی‌شود و رواج نخواهد داشت. اما در شرایط بحرانی تست پاپ اسمیر مقعد برای آقایان تجویز خواهد شد.

علائم ویروس HPV در بانوان چیست؟

بر اساس مطالعات انجام شده در مورد این ویروس اعلام گردید که زنان در طول زندگی خود حتماً یکبار به این ویروس مبتلا می‌شوند. حال ممکن است که ابتلای فرد به این ویروس علائمی را در پی نداشته باشد و در اغلب اوقات به همین صورت خواهد بود. اما در برخی شرایط دیگر فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی دچار زگیل تناسلی در داخل واژن، دهانه رحم یا فرج (اندام تناسلی زنانه) می‌گردد. بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات سریعاً به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

در یک شرایط بسیار نادر فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی ممکن است دچار سرطان بینی شود که علائم این سرطان وجود بی‌حسی و درد در صورت، آبریزش بینی و خونریزی بینی خواهد بود. در چنین شرایطی نیز بهتر است تا هر چه سریع‌تر به یک متخصص گوش و حل و بینی مراجعه نموده تا از پیشروی بیماری جلوگیری گردد.

علائم ویروس hpv در مردان چیست؟

در مردان نیز ممکن است ویروس hpv بدون هیچ‌گونه علائمی باشد. اما در شرایط دیگر علائم این ویروس، ایجاد زگیل تناسلی روی آلت تناسلی، اسکروتوم (کیسه بیضه) یا مقعد است. اگر ویروس اچ پی وی پرخطر تشخیص داده شود می‌تواند منجر به سرطان آلت تناسلی، مقعد یا گلو گردد. مردانی که با دیگر مردان رابطه جنسی برقرار کنند یا مردانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر بوده بیشتر در معرض ویروس hpv قرار دارند.

آمار ویروس hpv چقدر است؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری 79 میلیون نفر از جمعیت کشور آمریکا مبتلا به ویروس اچ پی وی هستند که بیشتر این تعداد در رده سنی نوجوانی به سر می‌برند. آمارها نشان‌ می‌دهند که در هر سال 14 میلیون نفر به این بیماری مبتلا خواهند شد. در کشور آمریکا ویروس اچ پی وی موجب گردیده تا 33000 نوع سرطان در بین زنان و مردان به چشم بخورد و 95 درصد از این سرطان‌ها در عنوان سرطان مقعد تشخیص داده شده‌اند.

اکثر افراد آمریکایی مبتلا به ویروس اچ پی وی با نوع hpv16 درگیر هستند؛ و درگیری با ویروس hpv18 و hpv16 حدود 70 درصد است که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود. ناگفته نماند که واکسن اچ پی وی توانسته 64 درصد مبتلا شدن به این بیماری را در کشور آمریکا کاهش دهد.

چه افرادی در معرض ابتلا به ویروس hpv قرار دارند؟

به این دلیل که انتقال ویروس hpv از راه پوست یا رابطه جنسی است پس بیشترین راه انتقال افراد به این ویروس در همین هنگام خواهد بود. در ادامه ما افرادی که در معرض ابتلا به ویروس hpv قرار دارند را معرفی خواهیم کرد.

1/ افرادی که با بیش از یک نفر رابطه جنسی داشته باشند در معرض مبتلا شدن به این بیماری واگیردار خواهند بود.

2/ افرادی که رابطه واژینال، مقعد یا گلو داشته باشند و این کار را بدون مصرف کاندوم انجام دهند در معرض مبتلا شدن به این ویروس قرار دارند.

3/ افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف باشد نیز در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی قرار دارند.

4/ یکی دیگر از راه‌هایی که باعث می‌شود تا فرد در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی قرار گیرد برقراری رابطه جنسی با شریک آلوده به این ویروس است که آلوده شدن فرد سالم در این شرایط به‌صورت صد در صد اتفاق خواهد افتاد.

به این دلیل که این ویروس به غیر از رابطه جنسی از طریق پوست نیز قابل انتقال بوده پس باید شرایطی که یک فرد ممکن است با آن رو‌به‌رو شود و درگیر ویروس hpv گردد را بدانید تا بیشتر مراقب این ویروس خطرناک باشید.

1/ در هنگامی‌که یک فرد به برخی از بیماری‌های آمیزشی آلوده شده باشد مانند گونوره آ، کلامیدیا و هرپس سیمپلکس

2/ افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف باشد.

3/ داشتن التهاب مزمن

4/ همچنین زایمان‌های متعدد نیز باعث مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم خواهد شد.

5/ یکی دیگر از دلایلی که باعث درگیری با سرطان دهانه رحم خواهد شد استفاده از قرص‌های ضدبارداری برای مدت زمان طولانی است.

6/ مصرف قلیان نیز ممکن است سرطان دهان یا گلو را در بر داشته باشد.

7/ برقراری رابطه جنسی مقعدی نیز باعث درگیری فرد با سرطان مقعد می‌شود.

ویروس hpv چگونه منتقل می‌ شود؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی که به وسیله تماس پوستی قابلیت انتقال دارد ویروس hpv است. این ویروس سالانه دلیل به‌وجود آمدن تعداد بسیار چشمگیری عفونت مقاربتی در مردم سراسر جهان شده که در شمار بیماری‌های واگیردار قرار گرفته‌اند. انتقال ویروس اچ پی وی به‌صورت رابطه جنسی یا تماس پوست با پوست خواهد بود.

به این دلیل که علائم ویروس اچ پی ممکن است در برخی مواقع بلافاصله بعد از رابطه جنسی مشاهده نشود؛ و سال‌ها زمان ببرد تا این علائم بروز پیدا کنند در نتیجه تشخیص این‌که کدام شریک جنسی به این بیماری آلوده بوده کاری بسیار دشوار خواهد بود. ممکن است ویروس اچ پی وی به‌صورت غیرجنسی نیز به فرد منتقل گردد اما این حالت بسیار غیرمعمول است.

ممکن است ویروس اچ پی وی در حالت ناباورانه‌ای مثلا حتی در زمانی‌که شما از کاندوم استفاده کرده‌اید نیز انتقال یابد. یکی دیگر از خصوصیات این ویروس مقاومت در برابر خشکی و ضدعفونی شدن است؛ به همین دلیل میزان انتقال آن بسیار بالا خواهد بود. همچنین ویروس اچ پی وی این قابلیت را دارد که برای مدت طولانی روی سطح اشیاء باقی بماند.

آیا پیشگیری از ویروس امکان پذیر است؟

باید به این سوال که آیا پیشگیری از ویروس امکان‌پذیر است این‌گونه پاسخ داد که شما با ایجاد شرایطی مانند استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی  یا داشتن یک رابطه جنسی سالم می‌توانید خودتان را از درگیر شدن با ویروس hpv در امان نگه دارید. درست است که استفاده از کاندوم باعث محافظت کامل در برابر ویروس اچ پی وی نمی‌شود اما استفاده صحیح از این وسیله می‌تواند خطر ابتلا شدن را تا حد زیادی کاهش بدهد.

همچنین واکسینه شدن می‌تواند کمک بسیاری در عدم ابتلا به ویروس اچ پی وی باشد. همچنین واکسن اچ پی وی موجب می‌گردد تا شما با زگیل تناسلی، سرطان مقعدی و سرطان دهانه رحم درگیر نشود. واکسن گارداسیل که مورد جهت عدم ابتلا به ویروس hpv مورد استفاده قرار می‌گیرد امکان این را داشته تا فرد واکسینه شده را در برابر نه سویه این ویروس که در نهایت به زگیل تناسلی یا انواع سرطان‌ها ختم می‌شود مقاوم کند.