متاسفانه بیشتر اطلاعات ارائه شده در خصوص ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی مربوط به زنان است. چون این بیماری در زنان نسبت به مردان شایع ‌تر است و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در بانوان را نیز افزایش می دهد، اما زگیل تناسلی مردان نیز بیماری خطرناکی است که می ‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای آقایان به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این بیماری، نحوه تشخیص و روش ‌های درمان آن آشنا شوید.

معرفی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی که به آن زگیل مقاربتی نیز گفته می ‌شود از جمله شایع ‌ترین بیماری ‌های عفونی و پوستی است که در اثر تماس مستقیم با فرد آلوده و خصوصاً از طریق آمیزش به سایرین سرایت پیدا می کند. متاسفانه شدت انتقال این بیماری به قدری زیاد است که با اولین تماس جنسی از بدن فرد آلوده به بدن دیگری منتقل می شود. در اثر ابتلا به این بیماری تعدادی زائده در نواحی آلت تناسلی و مقعد ایجاد می شود. عامل ایجاد این بیماری یک ویروس است که به پاپیلومای انسانی موسوم است. امروزه شیوع این بیماری به قدری زیاد شده که حتی افراد ۱۲ ساله نیز به آن مبتلا می شوند. احتمال ابتلا به این بیماری در رده سنی جوانان فعال از نظر جنسی و بین ۱۲ تا ۳۵ سال نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر است. لازم به ذکر است زائده های پوستی ایجاد شده در اثر زگیل تناسلی دردناک هستند و با خارش زیادی همراهند. در برخی مواقع این زائده ها به قدری کوچک هستند که به راحتی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی و ویروسی است که در اثر داشتن رابطه جنسی با فرد ناقل سرایت پیدا می کند. مسئله ای که باید در نظر داشت این است که این ویروس در بدن زنان و مردان خیلی دیر خودش را نشان می دهد و ممکن است افراد مبتلا به این ویروس تا مدت ها هیچ نشانه ای از ابتلا به این بیماری نداشته باشند. بنابراین حتماً  باید در هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرد تا مانع سرایت این بیماری از فرد ناقل به بدن فرد دیگر شود. متاسفانه ویروس زگیل تناسلی در مردان می تواند احتمال ابتلای آن ها به سرطان دستگاه تناسلی و یا سرطان مقعد را افزایش دهد. هرچه سیستم ایمنی بدن فرد قوی تر باشد، در مقابل ابتلا به این بیماری مقاوم تر خواهد بود. لازم به ذکر است ویروس پاپیلومای انسانی که عامل به وجود آمدن زگیل تناسلی است، بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد که هر تیپ موجب ایجاد زگیل در سطح مختلفی از بدن می شود.

انواع مختلف زگیل تناسلی در مردان

 

به طور کلی می‌ توان گفت زگیل های تناسلی در انواع مختلفی شامل زگیل آلت تناسلی، زگیل دهانی، زگیل بیضه، زگیل مجرای ادراری و زگیل مقعدی وجود دارد. همچنین زگیل ها بسته به شکل ظاهری آن ها به چند دسته زگیل کاکل دار، زگیل گل کلمی، زگیل نوک تیز زگیل پاپیلاری، زگیل نامنظم و زگیل قارچ مانند تقسیم بندی می شوند.

نشانه های وجود زگیل تناسلی در مردان

نشانه های وجود زگیل تناسلی در مردان

نشانه های وجود زگیل تناسلی در مردان

متاسفانه ویروس پاپیلومای انسانی هنگام ورود به بدن آقایان علائمی از خود نشان نمی ‌دهد و تا حدود سه ماه در دوره خاموشی به سر می ‌برد، اما ایجاد زگیل تناسلی در مردان می تواند به عنوان اولین علامت ابتلا به این ویروس معرفی شود. وجود زائده هایی سفت و گوشتی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد آقایان به شکل خوشه ‌ای یا تک تک و با رنگ هایی به رنگ پوست یا تیره تر می تواند نشان دهنده ابتلای فرد به ویروس زگیل تناسلی باشد. در صورتی که فرد رابطه جنسی دهانی داشته باشد ممکن است این زگیل ها در اطراف دهان، لب و گلوی او ایجاد شده باشند. متاسفانه زگیل‌ها درد دارند و با سوزش و خارش همراه هستند و همچنین ممکن است ترشح داشته باشند. در صورت قرار گرفتن این زگیل ها در مجاری ادرار نیز بیمار با درد و خونریزی و انسداد مجاری ادرار رو به‌ رو خواهد شد.

روش های تشخیص زگیل تناسلی در مردان

معمولاً هنگامی که فرد متوجه ابتلا به زگیل تناسلی می شود با مراجعه به متخصص اورولوژی از طریق معاینه و دیدن می توان به وجود زگیل تناسلی پی برد. متاسفانه هنوز آزمایشی برای تشخیص قطعی ابتلای مردان به ویروس پاپیلومای انسانی معرفی نشده است. با این حال برخی از پزشکان استفاده از آزمایش های پاپ اسمیر مقعدی برای مردانی که در معرض خطر سرطان مقعد هستند را توصیه می کنند. آزمایش خون زگیل تناسلی نیز روشی است که به روش مولکولی نیز موسوم است و با توجه به اینکه حساسیت و دقت بسیار بالایی دارد و می ‌تواند ابتلای بیمار به این ویروس را به طور قطعی تشخیص دهد، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید در این نوع آزمایش خون از بافت نمونه برداری خواهد شد و در حقیقت نوعی آزمایش ژنتیکی است.

راه های انتقال زگیل تناسلی در مردان

راه های انتقال زگیل تناسلی در مردان

راه های انتقال زگیل تناسلی در مردان

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، زگیل تناسلی در مردان از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود. روابط مقعدی، دهانی و اشتراک وسایل جنسی نیز از دیگر روش های انتقال زگیل تناسلی در مردان محسوب می شود. توجه داشته باشید حتی با استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی نیز نمی ‌توان به طور صد در صد از انتقال این ویروس به شریک جنسی فرد مبتلا جلوگیری کرد، زیرا کاندوم نمی تواند تمامی سطح نواحی تناسلی را پوشش دهد و امکان تماس پوست با پوست همچنان وجود دارد. لازم به ذکر است استفاده مشترک از حوله، لباس، توالت، آغوش گرفتن و بوسیدن فرد بیمار موجب انتقال این بیماری نخواهد شد.

روش های درمان زگیل تناسلی در مردان

به طور کلی لیزر درمانی، جراحی، دارو درمانی، فریز کردن یا کرایوتراپی، سوزاندن با الکتروکوتر و استفاده از پماد از جمله روش های درمانی زگیل تناسلی محسوب می شود. در ادامه این مطلب هریک از این موارد به طور خلاصه معرفی خواهند شد:

  • فریز کردن که در آن زگیل‌ های تناسلی فریز می شود. به این روش کرایوتراپی نیز گفته می شود و با توجه به عدم نیاز به بیهوشی جزو روش های محبوب برای درمان این بیماری محسوب می‌ شود.
  • دارو درمانی با استفاده از قطره پودوفیلین، کرم ایمی کوئیمود یا آلدرا، پماد تری کلرو استیک اسید که برای ضایعات شناسایی شده در مراحل اول مناسب است.
  • لیزر درمانی که به دلیل هزینه بالا و تبخیر و پخش زگیل ها به سایر اندام ها زیاد توصیه نمی ‌شود.
  • کوتر و جراحی که به دلیل تخریب پوست و امکان عودت بیماری از محبوبیت زیادی برخوردار نیست.
  • درمان های خانگی مانند استفاده از سرکه سیب یا روغن کرچک که تنها برای برخی از افراد مفید خواهد بود و استفاده از آن برای کودکان ممنوع است.
روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

با توجه به اینکه این زگیل خصوصاً هنگام برقراری روابط جنسی محافظت نشده منتقل می ‌شود، بنابراین داشتن یک شریک جنسی و همچنین برقراری رابطه جنسی حفاظت شده می ‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. تزریق واکسن ویروس پاپیلومای انسانی نیز از دیگر روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است  که هنوز برای آقایان مورد تایید سازمان های معتبر جهانی قرار نگرفته است.