بیماری سوزاک نوعی بیماری است که به‌ وسیله ‌باکتری نایسریا گونوره‌آ از طریق رابطه جنسی پر خطر منتقل می‌ شود. سوزاک نه تنها از طریق مقعد و ناحیه تناسلی، بلکه از طریق رابطه دهانی نیز قابل انتقال هست. افرادی که روابط جنسی آزاد و متعددی با افراد گوناگون برقرار می ‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می ‌گیرند. روابط باید به گونه ای باشد که هیچ گونه خطری برای هیچ یک از طرفین به وجود نیاید؛ بنابراین بهتر است به هنگام برقراری رابطه از کاندوم استفاده کنید و روابط را به تک همسری اختصاص دهید. مصرف مواد مخدر، مصرف الکل و دیگر دخانیات نیز خطر ابتلا به این بیماری را می ‌تواند افزایش دهد. متأسفانه اگر درمان بیماری سوزاک انجام نشود، ممکن است منجر به ناباروری شود.

علائم قابل مشاهده در بیماری سوزاک

در برخی موارد فرد به هنگام ابتلا به بیماری سوزاک هیچ گونه علائمی را مشاهده نمی‌ کند؛ اما پس از گذشت دو الی چهارده روز ممکن است علائم کم کم رونمایی کنند. اگر فردی به هنگام ادرار احساس درد و سوزش ادرار کند، ممکن است به سوزاک مبتلا شده باشد و سریعاً باید به پزشک مراجعه کند. ممکن است فرد پس از گذشت چند روز شاهد عفونت ادراری در ناحیه تناسلی اش شود، به ‌طوری که فرد ترشحاتی سفید یا زرد رنگ از ناحیه تناسلی اش خارج می‌ شود. تکرر ادرار نیز یکی دیگر از علائم شایع در بیماری سوزاک می باشد. ممکن است به هنگام بروز علائم بیماری سوزاک، فرد در ناحیه تناسلی اش و قسمت های بیضه دچار درد شود و آلت تناسلی اش تورم یابد. گاهی در بیماران مبتلا به سوزاک گلو دردهایی به ‌طور مداوم مشاهده می ‌شود. در برخی مواقع شدت بیماری آن قدر زیاد شده است که حتی پس از گذراندن دوره درمان مشکلاتی برای فرد در قسمت های بیضه و مجرای ادرار ایجاد می ‌شود. در خانم‌ ها علاوه بر ترشح و سوزش و درد به هنگام ادرار، درد در ناحیه زیر شکم رخ می ‌دهد. خانم‌ ها به هنگام برقراری رابطه جنسی با ورود آلت به ناحیه‌ تناسلی شان دردی شدید را احساس می‌ کنند. در برخی موارد نیز ممکن است تب هایی بی مورد در بدن زن رخ دهد.

پیشگیری از بیماری سوزاک

برای پیشگیری از بیماری سوزاک کار عجیبی نیاز نیست انجام دهید. همین که شریک جنسی تان را به یک نفر بسنده کنید، کافیست. همین که به هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و بهداشت فردی را رعایت کنید، می توانید گام بزرگی در پیشگیری از بیماری سوزاک بردارید. اگر متوجه شدید به بیماری سوزاک مبتلا شده اید، حتماً از برقراری رابطه جنسی حذر کنید. خوب است بدانید مادرانی که به بیماری سوزاک مبتلا هستند و زایمان طبیعی دارند، ممکن است بیماری سوزاک را به نوزاد خود منتقل کنند. نکته جالب این است، نوزادانی که به هنگام زایمان با سر خارج می شوند این بیماری را از مادرشان نمی ‌گیرند؛ اما خب خوشبختانه ویروس نایسریا گونوره‌آ تا چند ثانیه بیشتر نمی‌ تواند در محیط بیرون دوام آورد و پس از گذشت چند ثانیه از بین می‌ رود.

پس اگر فردی مبتلا به بیماری سوزاک بر روی توالت بنشیند و شما پشت سرش از توالت استفاده کنید، هیچ گونه خطری برایتان ایجاد نمی ‌کند. اگر تازه ازدواج کرده اید، بهتر است خود و شریک جنسی تان مورد آزمایش و غربالگری قرار گیرید تا از احتمالات مبتلا به بیماری جلوگیری کنید. اگر نشانه هایی مانند علائم بالا در شریک جنسی تان یا خودتان مشاهده کردید بهتر از برقراری هر گونه رابطه جنسی اعم از رابطه واژینال، رابطه مقعدی و رابطه دهانی اجتناب کنید. خانم‌ های زیر سال بهتر است هر از گاهی آزمایش های مربوط به بیماری سوزاک را انجام دهند. اگر با وجود بیماری سوزاک باردار شده‌اید، حتماً مراقبت‌ های لازم را از پزشک متخصص بپرسید و اجازه ندهید آسیبی به نوزادتان وارد شود. بیشترین افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری سوزاک قرار می ‌گیرند، نوجوانان و جوانان می ‌باشند.

پیشگیری از بیماری سوزاک

عوارض و تشخیص بیماری سوزاک

اگر فردی ترشحاتی از بدنش خارج می‌ شود و علائم مربوط به بیماری سوزاک را داشته باشد، پزشک از ترشحاتی که از ناحیه مقعد، واژن و یا آلت تناسلی او خارج می ‌شود نمونه ‌برداری می ‌کند. بدین ‌وسیله می‌تواند تشخیصی دقیق و درست از وجود این بیماری در بدن شخص انجام دهد. در برخی موارد پزشک برای تشخیص بهتر از این‌ که بیماری به داخل خون راه‌ یافته است یا خیر آزمایش خون کمک می ‌گیرد. در مواقع حساس‌ تر پزشک از مایع مفاصل بدن فرد نمونه برمی ‌دارد و آن را در ظرفی مخصوص قرار می ‌دهد. پس از گذشت سه الی چهار روز اگر باکتری‌ های سوزاک در ظرف تشکیل ‌شده باشند یعنی فرد به‌ طور قطعی به بیماری سوزاک مبتلاست. اگر بیماری سوزاک در بدنتان تشخیص داده شد سریعاً باید به دنبال راهی برای درمان آن بروید. عوارض این بیماری برای خانم‌ ها جدی ‌تر و مشکل‌ سازتر هست. مخصوصاً اگر با پیشرفت بیماری، رحم و تخمدان ‌ها و گردن رحم درگیر شوند عوارض بدتر خواهد شد. ممکن است با گرفتار شدن در دام این بیماری فرد باردار نشود؛ اما در برخی موارد ممکن است حاملگی رخ دهد؛ اما نباید امید چندانی به این حاملگی داشت، زیرا ممکن است حاملگی در خارج از رحم فرد رخ ‌داده باشد و باگذشت چند ماه اول جنین از بین می ‌رود و سقط می ‌شود. بیماری سوزاک در مردان نیز عوارضی دارد. این عوارض علاوه بر درد و سوزش و زخم شدن مجرای ادراری می ‌تواند سبب آسیب رسیدن به بیضه ‌ها و درنتیجه آن موجب ناباروری و عقیم شدن مردان بشود. بیماری سوزاک اگر به خون منتقل شود، چه در مردان و چه در زنان ممکن است باعث مشکلاتی در قسمت قلبی و دریچه‌ های قلب ایجاد کند. درگیر شدن نخاع نیز یکی دیگر از عوارض این بیماری خانمان ‌سوز است.

عوارض و تشخیص بیماری سوزاک

عوارض درمانی بیماری سوزاک

با مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک آسیب های جدی به معده وارد می شود. ناراحتی معده می توان حالت تهوع و درد و در برخی موارد اسهال را به همراه آورد. از این رو بهتر است داروهای مربوطه را حتماً با معده پر یا همراه غذا مصرف کنید؛ اما برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین باید با معده خالی مصرف شوند، پس بهتر است برای جلوگیری از عوارض داروها قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

درمان بیماری سوزاک

خوشبختانه باید بگوییم درمان بیماری سوزاک بسیار راحت بوده است. افرادی زیادی بوده‌ اند که به این بیماری مبتلا شده‌اند سپس بهبود پیدا کرده‌اند؛ اما باید بدانید که درمان بیماری سوزاک به معنی درمان ابدی این بیماری نخواهد بود و ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوید. پس مراقبت‌ های لازم را جهت پیشگیری از بیماری سوزاک همیشه انجام دهید. بهتر است در صورت بروز یکی از علائم سوزاک به دنبال درمان آن بروید. در مردان اگر این بیماری درمان نشود باعث زخم و سوزش و دردهای شدیدی در مجرای ادراری می ‌شود. بیماری سوزاک اگر پیشرفت کند ممکن است باعث ورود به خون شود و مشکلات اساسی برای فرد مبتلا به وجود آورد. در این صورت علائم حیاتی فرد دچار اختلال می‌شود و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن فرد راحت ‌تر به بیماری HIV مبتلا می ‌شود. اگر پزشک علائمی را در بدن فردی مشکوک به بیماری سوزاک تشخیص دهد، در این صورت خواستار انجام آزمایش ادرار هست تا بدین‌ وسیله از دیگر بیماری ‌های مقاربتی و سوزاک مطلع شود. در صورت مثبت بودن آزمایش فرد، پزشک از شریک جنسی و همسر وی نیز می‌ خواهد تا آزمودن‌ های لازم را انجام دهند و در صورت نیاز هردوی آن‌ها تحت درمان قرار بگیرند. اگر نوزادی به‌ تازگی از مادری که مبتلا به بیماری سوزاک است متولد شده باشد، در صورت نیاز پماد چشم و داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می ‌کنند تا بیماری در بدن کودک پیشرفت نکند.

درمان بیماری سوزاک در خانم های باردار

داروهایی که برای درمان خانم های باردار تجویز می شود، همان داروهای بیمارانی می باشد که باردار نیستند؛ اما درمان در این افراد حساس تر و جدی تر می باشد، زیرا ممکن است بیماری از مادر به فرزند منتقل شود. برخی برای جلوگیری از مبتلا شدن کودک به این بیماری، در زمان تولد قطره آنتی بیوتیکی را در چشمان نوزاد می ریزند.

عوارضی که پس از درمان سوزاک گریبان شما را می گیرد

همان طوری که در متون فوق اشاره شد این بیماری می تواند از طریق مختلف روابط جنسی منتقل شود پس قادر است مقعد، واژن، دهان و حتی گلو را درگیر کند. در صورتی که فردی به این بیماری مبتلا شود باید سریعاً در بیمارستان بستری شود. لازم است متخصصین بیماری های عفونی این افراد را معاینه کنند. امروزه دیگر از داروهایی مانند فلوروکینولون و سیپروفلوکساسین استفاده نمی شود. داروهای آنتی بیوتیک همچون اسپکتینومایسین برای درمان این بیماری مؤثرتر شناخته شده اند.