سرطان کلیه سرطانی است که از کلیه سرچشمه میگیرد. کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل هستند که هر یک به اندازه مشت هر فرد می باشند. آنها پشت ارگان های شکمی واقع شده اند. در بزرگسالان، رایج ترین نوع سرطان کلیه کارسینوم سلول کلیوی(RCC) است. دیگر انواع سرطان های کلیه کمتر شایع هستند. سرطان کلیه شایع در  کودکان  و نوجوانان تومور ویلمزمیباشد.

به نظر می رسد بروز سرطان کلیه  رو به افزایش است. یکی از دلایل این امر ممکن است بدلیل افزایش استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن باشد. این تصویربرداری ها ممکن است به کشف اتفاقی سرطان کلیه منجر شود.

علائم

به ندرت سرطان کلیه در مراحل اولیه باعث  ایجاد علائم یا نشانه میشود. در مراحل پیشرفته، علائم و نشانه های سرطان کلیه ممکن است شامل:

• خون در ادرار
  • کمر درد( درست در زیر دنده ها که برطرف نمی شود)
  • تب متناوب

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

در صورتی که هرگونه علامت مداوم یا نگران کننده ای دارید به پزشک خود مراجعه کنید.

هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان کلیه میشود.

تغییرات در سلول های کلیه (جهش) میتواند شروع کننده ی سرطان کلیه باشد.در برخی از موارد سلول های سرطانی به اندام ها و ارگان های دیگر گسترش می یابند.

عوامل خطرساز

عواملی که می تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند، عبارتند از:

این مطلب را از دست ندهید:  بی اختیاری ادرار

سن بالا. خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد با افزایش سن افزایش می یابد.

سیگار کشیدن. افرادی که سیگار میکشند نسبت به افرادی که سیگار نمیکشند در معرض خطر بالاتری برای سرطان کلیه هستند.این خطر بعد از ترک کاهش میابد.

چاقی .افراد  چاق نسبت به افراد لاغر  بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند.

فشار خون بالا . فشار خون بالا خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.

درمان برای نارسایی کلیه. افرادی که جهت نارسایی کلیه دیالیز طولانی مدت میکنند در معرض خطر بالاتری برای سرطان کلیه هستند..

برخی سندرم های ارثی. افرادی که با برخی از سندرم به ارث برده متولد میشوند ممکن است خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها بالاتر باشد. از جمله بیماری فون هیپل لیندو ، سندرم BIRT-هاگ-دوب، توبروس اسکلروز و سندرم پاپیلری کلیوی

آماده شدن برای ملاقات پزشک

در صورت وجود علائم نگران کننده میتوانید به پزشک عمومی و یا متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) مراجعه کنید.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای این ملاقات آماده میکند.

سوالاتی که ممکن است به شما کمک کند و از پزشک خود بپرسید.

1. آیا من سرطان کلیه دارم؟
  2. آیا سرطان کلیه فراتر از کلیه ام گسترش یافته است؟
  3. آیا آزمایشات بیشتری نیاز دارم؟
  4. گزینه های درمان من چه هستند؟
  5. عوارض جانبی بالقوه هر درمان چیست؟
  6. آیا سرطان کلیه من قابل درمان است؟
  7. بهترین گزینه درمان من چیست؟

علاوه بر این سوالات اگر سوال دیگری به ذهنتان میرسد حتما بپرسید.

چه انتظاراتی از پزشک خود دارید؟

سوالاتی که ممکن است پزشکتان از شما بپرسد:

1. اولین بار چه زمانی علائم شما شروع شد ؟
  2. علائم شما مداوم است و یا گاه به گاه بوده است؟
  3. علائم شما چگونه تشدید می یابند؟
  4. چه مواردی باعث بهبودی علائم شما میشود؟
این مطلب را از دست ندهید:  سرطان مثانه

آزمایشات و تشخیص

آزمایش و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان کلیه عبارتند از:

آزمایش خون و ادرار.

آزمایشات تصویربرداری. شامل سونوگرافی،سی تی اسکن و MRI

تهیه ی  یک نمونه از بافت کلیه (بیوپسی). در موارد نادر،پزشک ممکن است از سلول های کلیه یک نمونه بافتی درخواست کند تا نوع سلول ها مشخص گردد.

پس از تشخیص ضایعه در کلیه قدم بعدی میزان پیشرفت سرطان کلیه است. این مرحله ممکن است شامل سی تی اسکن یا تصویربرداری های اضافی باشد.

درمان

در مورد انتخاب درمان با پزشک خود مشورت کنید.انتخاب درمان وابسته به سلامت عمومی بیمار،نوع سرطان کلیه و مرحله ی پیشرفت بیماری دارد.

جراحی

جراحی درمان استاندارد برای سرطان کلیه میباشد.به این صورت که بافت درگیر خارج میشود برحسب شرایط یا کل کلیه خارج میشود و یا فقط قسمت درگیر خارج میشود.

cryoablation

در صورتی که جراحی کارساز نباشد میتوان از روش های سرد سازی سلول های سرطانی استفاده کرد.

پرتودرمانی (رادیوتراپی)

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده میشود. این روش میتواند به تسکین درد ناشی از سرطان مثل دردهای استخوانی نیز کمک کند.

پیشگیری

گام هایی برای بهبود سلامت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه کمک می کند. برای کاهش خطر ابتلا، سعی کنید:

ترک سیگار. اگر سیگار می کشید، ترک کنید. بسیاری از گزینه های برای ترک سیگار وجود دارد، از جمله برنامه پشتیبانی، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین.

حفظ وزن. اگر شما اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، کاهش تعداد کالری که شما هر روز مصرف کنید و انجام ورزش در بیشتر روزهای هفته به شما کمک خواهد کرد.

این مطلب را از دست ندهید:  خون در ادرار (هماچوری)

کنترل فشار خون بالا. اقدامات شیوه زندگی مانند ورزش کردن، کاهش وزن و تغییرات رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برخی افراد ممکن است نیاز به اضافه کردن داروهای کاهنده فشار خون داشته باشند.