در عصر امروزی پیوند کلیه جز پیوندها و عمل های کاربردی محسوب می شود. البته این نوع پیوند با عوارض بسیاری روبه رو است اما با مراقبت های ویژه می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد. در برخی موارد ممکن است تمام عوامل به خوبی رعایت شود اما باز هم عمل پس زدن کلیه انجام شود. پس زدن کلیه علل متفاوتی دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

علل پس زدن کلیه چیست؟

پس زده شدن کلیه پیوندی یکی از مشکلاتی است که پس از انجام جراحی مربوطه صورت می گیرد. پس زدن کلیه پیوندی امری طبیعی محسوب می شود زیرا عضوی جدید به اعضا افزوده شده است و این عضو هنوز برای بدن ناشناخته است و بدن سعی می کند به منظور محافظت از شما آن را از خود دور کند. برای رفع این عارضه پزشک متخصص اورولوژی داروهایی را برایتان تجویز می کند که باید آن ها را به موقع مصرف کنید تا مانع پس زدن کلیه ها توسط بدن شوید. پس زده شدن کلیه پیوندی ممکن است به صورت حاد یا مزمن انجام گیرد. اگر بیمار با پس زدگی حاد رو به رو شود، احتمالاً حدود یک سال درگیر آن خواهد بود و پس از آن بدن کلیه پیوندی را به عنوان عضو بدن قبول می کند؛ اما در صورتی که به صورت مزمن باشد، درمان قطعی برای آن وجود نخواهد داشت. درضمن این نوع پس زدگی در مدت زمان طولانی و در دراز مدت رخ خواهد داد.

داروهای پس زدگی و روش استفاده از آن

پیوند کلیه

اگر بیمار داروهایی را مصرف کند که ایمنی بدن وی کاهش یابد، در نتیجه آن بدن به عضو پیوندی واکنش چندانی نشان نخواهد داد و آن را پس نخواهد زد. معمولاً این داروها شامل سه بخش کلی هستند. داروهایی که قبل از عمل پیوند مصرف می شوند. در برخی موارد این داروها را بلافاصله پس از اتمام عمل جراحی به بیمار می دهند. معمولاً این داروها به Induction Agent شهرت دارند. نوع دیگری از داروها هستند که به نام Maintenance Agent مرسوم شده اند. این داروها را باید روزانه در مدت زمانی که کلیه پیوندی در بدن تان است مصرف کنید. داروهای دیگری نیز وجود دارد که جز دسته سوم قرار می گیرد. معمولاً این داروها را در زمانی که پس زدگی کلیه پیوندی رخ داده است مصرف می کنند. تمامی این داروها با تجویز پزشک متخصص اورولوژی باید مصرف شود و حتی در صورت عملکرد صحیح کلیه های پیوندی نیز نباید به هیچ عنوان مصرف داروها را قطع کرد. قطع مصرف داروها در هر زمانی می تواند سبب پس زدن کلیه های پیوندی شود. لازم به ذکر است که در صورتی که مجبور شدید دارویی به جز داروهای مرتبط با پیوند کلیه مصرف کنید، حتماً قبل از مصرف با پزشک متخصص اورولوژی خود مشورت کنید تا از هرگونه تداخل دارویی جلوگیری شود.

عوارض داروهای عدم پس زدگی کلیه

پیوند کلیه

داروهای شیمیایی تماماً دارای عوارضی خاص هستند و داروهای ضد پس زدگی پیوند کلیه نیز از این ماجرا مستثتی نیستند. برخی از این عوارض قابل کنترل هستند. در صورتی که عوارضی شدید و غیرقابل کنترل بروز کرد، احتمالاً پزشک معالج داروهایی با دوز بالاتر را برای بیمار تجویز خواهد کرد‌. افرادی که داروهای ضد پس زدگی پیوند کلیه را مصرف می کنند، ممکن است به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا، افزایش وزن و عفونت مبتلا شوند. در برخی افراد این عارضه آن قدر شدت می یابد که ممکن است فرد به انواع سرطان ها مبتلا شود.

انواع مشکلاتی که بیماران پیوند کلیه به آن مبتلا می شوند

پیوند کلیه

از آن جایی که پیوند دهندگان کلیه بدن شان ضعیف شده است در معرض خطر بیماری هایی نظیر عفونت، بیماری قلبی، فشار خون و حتی سرما خوردگی قرار دارند. به منظور جلوگیری از درگیری با چنین بیماری هایی بهتر است توصیه های پزشک متخصص اورولوژی را جدی بگیرید و به آن عمل کنید. در ادامه سعی می کنیم نکات مربوط به هریک از این بیماری ها را بررسی کنیم و برایتان توضیح دهیم.

بیماری های عفونی پس از انجام پیوند کلیه

با مصرف داروهای ضد پس زدگی کلیه، سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و افراد ممکن است به بیماری هایی نظیر بیماری عفونتی مبتلا شوند. اگر در ابتدایی ترین زمان ممکن بتوان عفونت ها و ویروس ها را در بدن شناسایی کرد، راحت تر می توان با آن ها مقابله کرد. اگر بر روی سطح پوست بیمار ناحیه ای زخم مانند دیده شد حتماً به پزشک معالج مراجعه کنید تا دلیل آن را پیدا کند. تکرر ادرار، سوزش به هنگام دفع ادرار و احساس درد در ناحیه تناسلی می توانند نشانه های عفونت ادراری باشد؛ بنابراین بهتر است با دیدن چنین علائمی نزد پزشک متخصص اورولوژی بروید و علت را جویا شوید. در برخی موارد بیمار دچار سرفه، آبریزش بینی و درد یا سوزش در ناحیه گلو می شود. در این صورت فرد به عفونت تنفسی مبتلا شده است و باید سریعاً توسط پزشک متخصص معالجه شود.

بیماری قلبی پس از انجام پیوند کلیه

پیوند کلیه به تنهایی نمی تواند بیماری های قلبی را پدید آورد؛ اما در صورتی که به آن ها جهت داده شود، ممکن است بیمار را به بیماری های قلبی مبتلا کند. به همین منظور از بیماران پیوند دهنده کلیه می خواهند که به هیچ عنوان از دخانیات استفاده نکنند و بر وزن خود کنترل داشته باشند تا به چاقی دچار نشوند. دیابت و فشار خون بالا نیز می تواند سبب بروز بیماری های قلبی شوند.

فشار خون بالا در کمین بیماران پیوند کلیه

افراد چه در قبل از انجام جراحی پیوند کلیه به بیماری فشار خون مبتلا باشند و چه نباشند، احتمالاً پس از پیوند کلیه به آن مبتلا می شوند. به همین منظور پزشک متخصص اورولوژی داروهایی مخصوص را تجویز می کند. وی همچنین از بیمار می خواهد تا بر پر خوری و استفاده بیش از حد نمک کنترل داشته باشد تا به هیچ عنوان با فشار خون بالا درگیر نشود.

کم خونی و افراد تحت درمان پیوند کلیه

انجام جراحی پیوند خود به تنهایی می تواند خون زیادی را از بیمار بگیرد. اگر عوارض جانبی داروها را نیز در نظر بگیرید خواهید دید که مشکلات جدی تری برای فرد ممکن است رخ دهد. کم خونی از رنگ پریدگی و خستگی های مزمن آغاز می شود و می تواند به کاهش اکسیژن در بدن و در نتیجه ایست قلبی منجر شود.

افسردگی و از پا انداختن بیماران پیوند دهنده کلیه

خانه نشین شدن و استرس هایی که به بیمار وارد می شود، می تواند سبب اختلالات روانی در روحیه وی شود. علاوه بر این داروهایی که بیمار مصرف می کند نیز در این قضیه بی اثر نیست. بیماران پیوند دهنده کلیه بیش از پیش نیازمند همراهی و هم صحبتی با اطرافیان هستند. بهتر است آن ها را درک کنید و تا زمان بهبودی کامل، همراهشان باشید.

بیماران پیوند کلیه و سرماخوردگی

شاید برایتان جالب باشد که بیماران پیوند دهنده کلیه بیش از سابق در معرض درگیری با ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا قرار دارند. به همین منظور بهتر است در فضاهای سرد قرار نگیرند. از افرادی که به بیماری سرماخوردگی مبتلا هستند دوری کنند. شستن مکرر دست ها می تواند از ورود ویروس به بدن جلوگیری کند. حدالامکان در فضاهای شلوغ و پر ازدحام قرار نگیرید. البته لازم به ذکر است که در اکثر مواقع، پزشک متخصص بدن شما را واکسینه می کند و واکسنی را به شما تزریق می کند تا بدن شما را از درگیری با بیماری های ویروسی محافظت کند.

چه کنیم تا عمل پیوند کلیه موفقیت آمیز باشد؟

پیوند کلیه

همان طوری که گفتیم علل مختلفی وجود دارد که می تواند در پس زدگی پیوند کلیه نقش داشته باشد. در کنار این عوامل، مواردی وجود دارند که سبب موفقیت آمیز شدن پیوند کلیه در بدن افراد می شود. بدین منظور لازم است تا بیمار به طور مکرر نزد متخصص اورولوژی برود و چکاپ وی انجام شود تا وضعیت بدنش مشخص شود. البته مراجعه به مطب باید با هماهنگی قبلی و در زمانی که ازدحامی وجود ندارد انجام شود. به بیمار توصیه می شود داروهایی که منظور عدم پس زدگی کلیه تجویز شده است را به طور مرتب و به موقع مصرف کند. به منظور بررسی عملکرد کلیه ها آزمایش هایی باید انجام شود، حتماً تمامی این آزمایش ها را انجام دهید و هیچ یک از توصیه های پزشک معالج را پشت گوش نیندازید. شیوه زندگی خود را به طور سلامت دنبال کنید و مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید. در عوض ورزش و مصرف خوراکی های مفید را فراموش نکنید.