مقدمه

در طول مراقبت های ویژه برای سرطان پروستات، پزشک شما به دقت هر گونه تغییرات را در سرطان پروستات شما مشاهده می کند. نظارت فعال برای سرطان پروستات گاهی اوقات به عنوان درمان انتظاری(expectant management or watchful waiting) به کار می رود.

هیچ درمانی در طول مراقبت های ویژه برای سرطان پروستات ارائه نمی شود. این بدان معنی است که داروها، رادیوتراپی و جراحی استفاده نمی شود ولی آزمایش های دوره ای برای بررسی نشانه های رشد سرطان انجام می شود.

مراقبت های ویژه ای برای سرطان پروستات  زمانی برای شما در نظر گرفته میشود که سرطان شما کوچک باشد، به آرامی رشد کند، فقط به یک منطقه از پروستات شما محدود می شود و علائم همراه دیگری نداشته باشد.

اگر مشکلات دیگری برای سلامتی شما وجود دارد که امید به زندگی شما را محدود کند، نظارت فعال برای سرطان پروستات نیز ممکن است یک رویکرد منطقی باشد.

علت انجام این روش چیست؟

نظارت فعال برای سرطان پروستات برای جلوگیری از عوارض جانبی درمان در مردان با خطر بسیار پایین پیشرفت سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که سرطان پروستات به آرامی رشد می کند، مردان که در هنگام تشخیص دارای سرطان بسیار کوچکی هستند ممکن است هرگز علایم و نشانه های بیماری را نداشته باشند. بسیاری از مردم ممکن است طول عمر طبیعی خود را قبل از اینکه سرطان به اندازه کافی بزرگ شود داته باشند

نظارت فعال برای سرطان پروستات ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • سرطان شما کوچک باشد. اگر سرطان شما زمانی تشخیص داده شود که هنوز کوچک است و محدود به یک منطقه پروستات شماست در این حالت نظارت فعال می تواند یک انتخاب منطقی باشد.
  • نمره Gleason شما کم است نظارت فعال ممکن است برای مردان با نمره Gleason کم (معمولا 6 یا کمتر) مناسب باشد، که این نمره نشان دهنده یک نوع ابتلا به سرطان کمتر تهاجمی و کندتر است.
  • اگر شما مشکلات جدی سلامتی داشته باشید. اگر دیگر مشکلات زمینه ای پیشرفته مانند بیماری های قلبی شدید داشته باشید که امید به زندگی شما را محدود می کند و ممکن است با درمان سرطان پروستات به طور بالقوه بدتر شود، ممکن است نظارت فعال برای شما مناسب باشد.

خطرات

خطرات نظارت فعالانه در کانسر پروستات شامل موارد زیر است:

  • اضطراب. شما ممکن است مضطرب باشید و احساس عدم اطمینان در مورد وضعیت سرطان داشته باشید.
  • قرار ملاقات های مکرر با پزشک خود داشته باشید. باید هر چند ماه یک بار با پزشک خود ملاقات کنید.
  • در حالی که شما در حال نظارت فعالانه هستید ممکن است سرطان شماگسترش یابد وممکن است فرصت برای درمان موثر از دست برود.
  • گزینه های درمان کمتر. اگر سرطان شما گسترش یابد، ممکن است گزینه های کمتری برای درمان داشته باشید. گزینه های درمان شما ممکن است شدیدتر از درمان های مورد استفاده برای سرطان های بسیار کوچک باشد.

چه انتظاراتی میتوانید داشته باشید؟

در طول مراقبت های ویژه، شما معمولا با پزشک خود به طور منظم هر ماه جهت مانیتور کردن سرطان ملاقات خواهید داشت.

در این بازدید ها، پزشک شما ممکن است تست ها و روش های زیر را انجام دهد:

  • معاینه مقعد. در طی یک معاینه مقعد، دکتر شما غده پروستات را با قرار دادن یک انگشت بر روی آن  بررسی می کند. پزشک شما می تواند سطح پروستات را احساس کند و میزان سرطان را تخمین بزند.
  • آزمایش خون PSA. آزمایش PSA اندازه گیری مقدار آنتی ژن پروستات (PSA) در خون شما را اندازه گیری می کند. اگر PSA افزایش یابد، ممکن است نشان دهنده رشد سرطان باشد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا (MRI). اگر تست های دیگر موجب نگرانی می شوند، پزشک شما می تواند از سونوگرافی ترانسرکتال یا MRI برای بررسی پروستات استفاده کند. در طی یک سونوگرافی، یک پروب کوچک، به رکتوم شما وارد می شود. پروب از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از غده پروستات استفاده می کند. در طی یک MRI، شما در داخل یک ماشین که از امواج رادیویی استفاده می کند، برای ایجاد تصاویر مقطعی از پروستات خود قرار میگیرید
  • نمونه برداری از پروستات (بیوپسی پروستات). جمع آوری نمونه های سلولی از داخل پروستات معمولا یک سال پس از شروع مراقبت های ویژه توصیه می شود. بیوپسی ممکن است بطور مداوم توسط دکتر شما توصیه شود و تعیین می کند که چه میزان سرطان افزایش یافته است و نمره گلیسون خود را دوباره ارزیابی کنید تا ببینید آیا سرطان به آرامی رشد می کند یا خیر.

نتایج

بسیاری از مردان که مراقبت های ویژه را برای سرطان پروستات انتخاب می کنند هرگز تحت درمان سرطان پروستات نیستند. سرطان ممکن است هرگز رشد نکند، و این مردان ممکن است از عمر طبیعی خود بهره مند شوند.

اما برخی از مردان ممکن است برای درمان سرطان پروستات خود اقدام کنند اگر:

  1. سرطان شروع به رشد سریعتر از انتظار کند.
  2. سرطان در خارج از یک منطقه محدود در پروستات گسترش یابد
  3. سرطان باعث علائم و نشانه هایی شود

گزینه های درمان سرطان پروستات به وضعیت خاص شما بستگی دارد، اما ممکن است شامل جراحی، دارو و اشعه باشد.

 

منبع: www.mayoclinic.org