مقدمه
تمایلات جنسی زنان به طور طبیعی در طول سال های زندگیشان نوسان دارد. کم و زیاد شدن آن معمولا با شروع یا پایان رابطه یا با تغییرات بزرگ زندگی مانند حاملگی، یائسگی یا بیماری تغییر میکند. بعضی از داروهای مورد استفاده برای اختلالات خلقی می توانند باعث کاهش میل جنسی در زنان شوند.
اگر عدم علاقه شما به رابطه جنسی همچنان ادامه پیدا کند و باعث ناراحتی شما شود، ممکن است دچار اختلال تمایل جنسی (HSDD) شده باشید.
اگر شما در معرض خطر ابتلا به کاهش میل جنسی یا فقدان میل جنسی هستید، تغییرات شیوه زندگی و تکنیک های جنسی وجود دارد که ممکن است شما را در حالت آرامش قرار دهد. بعضی از داروها نیز ممکن است کمک کننده باشد.
علائم
اگر شما می خواهید کمتر از شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشید، هیچ یک از شما لزوما خارج از حد معمول نیستید ،اما این امر ممکن است باعث اختلاف بین شما و همسرتان شود.
نشانه های کاهش میل جنسی در زنان عبارتند از:
• نداشتن علاقه به هیچ نوع فعالیت جنسی
• داشتن تفکرات و فانتزی های جنسی بصورت حداقلی
• نگرانی در مورد عدم فعالیت جنسی یا فانتزی
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
اگر از میل خود برای رابطه جنسی ناراحت هستید، با پزشک خود صحبت کنید. راه حل درمان شما می تواند تغییر دادن یک داروی مصرفی و بهبود هر گونه بیماری مزمن مانند فشار خون بالا یا دیابت باشد.
علل
میل به رابطه جنسی مبتنی بر تعامل پیچیده ی بسیاری از چیزهایی است که صمیمیت را شامل می شود، از جمله رفاه جسمی و عاطفی، تجربیات، باورها، شیوه زندگی و روابط فعلی شما با همسرتان. اگر در هر یک از این زمینه ها مشکلی دارید، میل جنسی شما می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.
علل فیزیکی
طیف گسترده ای از بیماری ها، تغییرات فیزیکی و داروها می تواند باعث کاهش میل جنسی شود، از جمله:

• مشکلات جنسی .اگر درد در هنگام رابطه جنسی دارید یا ارگاسم ندارید این 2 می تواند میل جنسی را کاهش دهد.
• بیماری های پزشکی. بسیاری از بیماریهای غیر جنسی ممکن است باعث بروز اختلالات جنسی شوند.مانند آرتریت، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری قلب و بیماری های عصبی.
• داروها .برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث کاهش میل جنسی می شود.
• عمل جراحی. هر عمل جراحی مربوط به سینه یا دستگاه تناسلی شما می تواند بر تصویر بدن، عملکرد جنسی و میل جنسی شما تاثیر بگذارد.
• خستگی. خستگی ناشی از مراقبت از کودکان جوان یا والدین پیر می تواند به میل جنسی پایین کمک کند.
تغییرات هورمونی
تغییرات در سطوح هورمون ها ممکن است میل شما را برای رابطه جنسی تغییر دهد. مانند:
یائسگی. کاهش میزان استروژن در طی گذراندن یائسگی باعث می شود که شما کمتر علاقه مند به رابطه جنسی باشید و سبب ایجاد خشکی در بافت های واژینال شود که باعث ایجاد درد یا ناراحتی شود. اگر چه بسیاری از زنان هنوز در دوران یائسگی رابطه ی جنسی رضایت بخشی دارند.
بارداری و شیردهی. میزان هورمون ها در دوران بارداری تغییر می کند، درست پس از تولد یک نوزاد و در طی تغذیه با شیر مادر تغییرات هورمونی می تواند باعث کاهش میل جنسی شود. خستگی، تغییرات در تصویر بدن و فشار بارداری یا مراقبت از یک نوزاد جدید نیز می تواند باعث تغییر در میل جنسی شما شود.
علل روانشناختی
تفکرات ذهنی و روانی می تواند میل جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. علل روانشناختی بسیاری در کاهش میل جنسی وجود دارد، از جمله:
• مشکلات روانی مانند اضطراب یا افسردگی
• استرس، مانند استرس مالی یا استرس کاری
• تصورات و باورهای غلط در مورد بدن
• عزت نفس پایین
• تاریخچه سوءاستفاده جسمانی یا جنسی
• تجارب قبلی منفی جنسی
تشخیص
اگر احساس میکنید که میل جنسی شما کاهش یافته یا میل جنسی ندارید تشخیص در شما مسجل است.پزشک با گرفتن شرح حال و انجام برخی معاینات به تشخیص قطعی میرسد.
معاینه ی لگن .در طول معاینه لگن، پزشک شما می تواند علائم تغییرات جسمی را که باعث کاهش میل جنسی شود، مانند نازک شدن بافت های دستگاه تناسلی، خشکی واژن یا نقاط تحریک کننده تان را بررسی کند.
پزشک ممکن است توصیه به انجام برخی آزمایشات مثل بررسی سطح هورمون و مشکلات تیروئید، دیابت، اختلالات کلسترول بالا و کبد را انجام دهد.
ممکن است جهت ادامه ی درمان به متخصص روانپزشکی یا روانشناسی جهت بررسی اختلالات روانی ارجاع داده شوید.
درمان
درمان ممکن است شامل آموزش جنسی، مشاوره، و گاهی تجویز دارو و هورمون درمانی باشد.
آموزش و مشاوره جنسیتی
صحبت کردن با یک متخصص روانپزشک یا مشاور متخصص می تواند در رفع نگرانی های جنسی کمک کند. درمان اغلب شامل آموزش در مورد پاسخ جنسی و تکنیک ها است. درمانگر یا مشاور شما احتمالا توصیه هایی برای خواندن مطالب یا تمرینات زوجین را ارائه می دهد. این مشاوره ممکن است باعث افزایش احساسات صمیمیت و میل جنسی شود.

داروها
پزشک شما می خواهد داروهایی را که قبلا مصرف کرده اید را به او بگویید تا ببیند آیا هر کدام از آنها عوارض جانبی جنسی ایجاد می کنند یا خیر. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین (Paxil) و فلوکستین (Prozac، Sarafem) ممکن است باعث کاهش میل جنسی شود. تغییر در بوپروپیون (Wellbutrin SR، Wellbutrin XL) معمولا باعث افزایش میل جنسی می شود و گاهی اوقات برای HSDD تجویز می شود.
در کنار مشاوره، پزشک شما ممکن است داروی فیبانسرین (Addyi) را برای افزایش میل جنسی تجویز کند. این اولین درمان خوراکی و دارویی (FDA approve) برای زنان پیش از سن یائسگی با HSDD است. شما قرص را یکبار در روز قبل از خواب مصرف میکنید. عوارض جانبی شامل افت فشار خون ، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی است. نوشیدن الکل و یا مصرف فلوکونازول ( یک دارو معمول برای درمان عفونت های واژینال ) می تواند این عوارض جانبی را بدتر کند.
هورمون درمانی
خشکی یا کوچک شدن واژن (آتروفی واژن) ممکن است باعث ناراحتی جنسی شود و به نوبه خود میل شما را کاهش دهد. استروژن ممکن است به کاهش علائم آتروفی واژن کمک کند. با این حال، استروژن عملکرد جنسی را در رابطه با اختلال تمایلات جنسی بهبود نمی بخشد.
استروژن در بسیاری از فرم ها موجود است، از جمله: قرص ها، اسپری ها و ژل ها. در مورد خطرات و مزایای هر فرم از پزشک خود سوال کنید.
هورمون های مردانه مانند تستوسترون همچنین نقش مهمی در عملکرد جنسی زنان دارند، هر چند که میزان تستوسترون در زنان بسیار کمتر است. تستوسترون توسط FDA برای اختلالات جنسی در زنان تأیید نشده است، اما گاهی اوقات از آن را برای کمک به افزایش میل جنسی استفاده میشود. با این حال، استفاده از تستوسترون در زنان بحث انگیز است. مصرف آن می تواند باعث آکنه، اضافه وزن و تغییرات شخصیتی شود.
شیوه زندگی و درمان های خانگی
تغییرات شیوه زندگی سالم می تواند تفاوت زیادی در میل شما برای رابطه ی جنسی ایجاد کند:

ورزش. تمرین هوازی منظم خلق و خوی شما را افزایش می دهد،اعتماد به نفس شما را بالا میبرد و میتواند و میل جنسی شما را افزایش می دهد.
استرس کمتر. پیدا کردن راه کاری برای مقابله با استرس کاری، استرس مالی و هرج و مرج روزانه می تواند باعث افزایش میل جنسی شما شود.
با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. زوج هایی که می آموزند که با صادقانه با همسر خود ارتباط برقرار کنند معمولا ارتباط احساسی قوی تری دارند که می تواند منجر به رابطه جنسی بهتر شود. برقراری رابطه جنسی نیز مهم است. صحبت کردن در مورد علاقه و ناسازگاری شما می تواند مرحله را برای صمیمیت جنسی بیشتر تنظیم کند.
عادت های بد را کاهش دهید. سیگار کشیدن، مواد مخدر و الکل می تواند باعث کاهش میل جنسی شما شود. ریزش این عادت های بد ممکن است باعث افزایش قدرت جنسی شما شود.
Reference:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-sex-drive-in-women/symptoms-causes/syc-20374554