تعریف:

پمپ آلت تناسلی مردانه یکی از چند گزینه های درمانی برای ناتوانی جنسی است که از آن  برای به دست آوردن یا حفظ نعوظ استفاده میشود. یک پمپ آلت تناسلی مردانه  شامل یک لوله پلاستیکی یا شیشه ای (که متناسب با سایز  آلت تناسلی مرد است )، یک تلنبه متصل به لوله، و یک حلقه است که متناسب در اطراف پایه آلت تناسلی به کار برده میشود.

نام دیگر پمپ آلت تناسلی مردانه دستگاه واکیوم میباشد.

 

عملکرد:

اختلال نعوظ یک مشکل شایع به ویژه پس از عمل جراحی پروستات و در مردان مسن میباشد. داروهای خوراکی تجویز شده جهت درمان اختلال نعوظ شامل سیلدنافیل (Viagra)، واردنافیل، تادالافیل  و آوانافیل میباشد.

سایر درمان های اختلال نعوظ شامل داروهایی که  از طریق نوک آلت تناسلی در داخل پیشابراه قرار میگیرند ،، تزریق  در آلت تناسلی و ایمپلنت آلت تناسلی میباشد.

دستگاه واکیوم ممکن است یک انتخاب خوب برای افرادی باشد که این درمان ها را استفاده کرده اما دچار عارضه شده اند یا برای افرادی که سودی از درمان های فوق نبرده اند و برای افرادی که انجام درمان های فوق ممکن است باعث ایجاد عارضه در آنها  شود.

 

به دلایل زیر دستگاه واکیوم یک انتخاب خوب جهت درمان اختلالات نعوظ است:

  • دستگاه واکیوم موثر است. با تمرین و استفاده صحیح، اکثریت مردان می توانند نعوظ کافی برای رابطه جنسی دریافت کنند.
  • دستگاه واکیوم نسبت به درمان های دیگر عوارض جانبی کمتری دارد.
  • هزینه های درمان بصورت کلی پایین تر است. پس از خرید اولیه دیگر هزینه ای جهت درمان نیاز نمی باشد.
  • دستگاه واکیوم غیر تهاجمی است. نیاز به جراحی ندارد و بسیار کاربردی آسان دارد.
  • دستگاه واکیوم را می توان با درمان های دیگر بصورت همزمان استفاده کرد. دستگاه واکیوم را می توان همراه با دارو و یا ایمپلنت آلت تناسلی استفاده  کرد. برای برخی از مردان، ترکیبی از درمان در اختلال نعوظ عملکرد بهتری دارد.
  • با استفاده از واکیوم حتی بعد از جراحی پروستات و سایر اعمال جراحی میتوانید نعوظ خود را بدست آورید.
  • در مردانی که اختلال نعوظ آنها ناشی از بیماری های زمینه ای دیگر مانند دیابت میباشد با استفاده از دستگاه واکیوم میتوانند نعوظ خود را بدست آورند.همچنین استفاده از این دستگاه میتواند بر سایر بیماریهای آلت تناسلی همانند پیرونی( یک بافت فیبروتیک در آلت تناسلی که باعث کجی آن میشود )موثر باشد و در صورت استفاده مداوم از این دستگاه، بیماری پیرونی فرد بهبود یابد.
دستگاه واکیوم

دستگاه واکیوم

خطرات احتمالی:

اگر چه دستگاه واکیوم  برای بسیاری از مردان ایمن است و خطری ندارد، اما ممکن است خطرات بالقوه ای داشته باشد مانند:

 

  • اگر بیمار داروهای رقیق کننده خون مثل  وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) مصرف کند و یا  بیش از حد مسکن های معمولی مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین و…)، یا ناپروکسن استفاده داشته باشد ممکن است در معرض خونریزی باشد.هر چند در تحقیقات ثابتذشده خطری برای این افراد ندارد ولی باید بیشتر از افراد معمولی احتیاط کنند و از ایجاد خلا درناک و ناکهانی پرهیز نمایند.
  • دستگاه واکیوم ممکن است افراد دارای کم خونی داسی شکل و یا سایر اختلالات خونی را در معرض لخته شدن خون و یا خونریزی قرار دهد.

با پزشک خود در مورد تمام شرایط سلامت مصرف  هر گونه دارویی که دارید از جمله مکمل های گیاهی صحبت کنید . این امر جهت جلوگیری از مشکلات بالقوه کمک خواهد کرد .

 اثرات جانبی:

عوارض جانبی استفاده از دستگاه واکیوم می تواند شامل:

  • نقطه های قرمز بسیار ریز بر روی آلت (پتشی). این امر به علت خونریزی در زیر سطح پوست آلت تناسلی ایجاد می شود.
  • بی حسی، سردی یا تغییر رنگ پوست به آبی. این اختلال میتواند بدلیل باندهای انقباض شونده در محل رخ دهد .
  • درد و یا کبودی. استفاده درست از دستگاه واکیوم جهت جلوگیری از آسیب به آلت به شما کمک میکند
  • احساس به دام افتادن مایع منی (اسپرم ). در هنگام انزال ممکن است احساس کنید که اسپرم شما به دام افتاده است و یا دچار انزال دردناک شوید. برخی از تولید کنندگان با قرار دادن حلقه انقباض کوچک با قطع جریان از این اختلال جلوگیری میکنند.

 

دستگاه واکیوم ممکن است اشکلاتی دیگر نیز داشته باشد:

  • احساس نعوظ غیر طبیعی. پمپ های آلت تناسلی مردانه می تواند این حس غیرطبیعی بودن نعوظ را به فرد بدهد و یا اینکه نعوظش خودبخودی نیست. ممکن است فرد یک عدم استحکام در پایه آلت تناسلی داشته باشد که اجازه می دهد که آلت تناسلی چرخش و محوری بیش از حد داشته باشد.
  • ناراحتی. استفاده از یک پمپ آلت تناسلی نیاز به صبر و درک شما و شریک زندگیتان دارد. ممکن است برای استفاده ی راحت از این دستگاه به زمان نیاز داشته باشید.
  • هماهنگی دستی لازم است. پمپ های آلت تناسلی مردانه نیاز به استفاده از دست و انگشتان دارد که می تواند یک مشکل برای برخی از مردان و یا شریک زندگی آنها باشد.
  • شما ممکن است نیاز به تراشیدن موهای عانه ی خود داشته باشید تا واکیوم به خوبی در جای خود قرار گیرد.

 

آمادگی جهت استفاده از دستگاه:

هنگامی که شما با پزشک خود در مورد اختلال نعوظ صحبت می کنید، خود را جهت پاسخ دادن به تعدادی از سوالات آماده کنید. در برخی از موارد، اختلال در نعوظ به دلیل یک علت زمینه ای است که می تواند درمان شود.

بسته به وضعیت شما، شما ممکن است نیاز به ویزیت اورولوژیست داشته باشید.

برای تعیین اینکه آیا دستگاه واکیوم یک گزینه درمانی خوب  برای شما میباشد یا خیر است با پزشک خود در مورد موارد زیر صحبت کنید:

  • هر بیماری که در حال حاضر دارید یا در گذشته داشته اید
  • هر گونه آسیب و یا جراحی که تا به حال داشته اید، به خصوص آنهایی که درگیری آلت تناسلی ، بیضه ها و پروستات داشته اند.
  • کلیه ی داروهای مصرفی از جمله مکمل های گیاهی
  • درمان هایی که جهت اختلال نعوظ داشته اید و آنهایی جهت شما کاربرد داشته است.

پزشک شما به احتمال زیاد به یک معاینه فیزیکی، که به طور معمول شامل چک کردن اندام تناسلی میپردازد.

اگر علت اختلال نعوظ شما در حال حاضر شناخته شده است اکنون که پزشک خود را میبینید زمان کمتری از شما صرف میشود.

انتخاب یک دستگاه واکیوم:

برخی از پمپ های آلت تناسلی مردانه  بدون نسخه در دسترس هستند، اما قبل از خرید با  دکتر خود مشورت کنید. دکتر شما ممکن است توصیه و یا تجویز به یک مدل خاص را نماید. به این ترتیب شما می توانید مطمئن باشید که آن مناسب نیازهای شماست  و توسط یک تولید کننده معتبر ساخته شده است.

پمپ های آلت تناسلی مردانه که در اینترنت تبلیغ میشوند و یا  در مجلات و تبلیغات جنسی وجود دارند ممکن است ایمن  و یا موثر نباشند.مطمئن شوید که از یک تولید کننده ی معتبر مورد تائید پزشکتان دستگاه واکیوم را تهیه میکنید تا آسیبی به شما نرسد.

پمپ های آلت تناسلی مردانه جهت بزرگ کردن آلت تناسلی

در تبلیغات مختلف در اینترنت و مجلات ممکن است ببینید که با استفاده از دستگاه واکیوم میتوانید سایز آلت تناسلی خود را افزایش دهید ،باید توجه کنید که این وسیله ممکن است باعث افزایش اندازه الت کردد ولی در صورت استفاده نادرست میتواند به الت اسیب نیز برساند و بایستی از عجله و ایجاد خلا دردناک و شدید حتما پرهیز نمود در ضمن با استفاده از دستگاه واکیوم میتوانید نعوظ خود را حفظ کنید و پس از جراحی پروستات به شکل طبیعی آن بازگردید و همچنین در صورتی که دچار بیماری پیرونی هستید بهبودی یابید.

 

استفاده از دستگاه واکیوم نیازمند چند مرحله ی ساده است:

  • لوله ی پلاستیکی یا شیشه ای را روی آلت خود قرار دهید
  • با استفاده از تلنبه ی دستی یا برقی پمپ کنید تا خون وارد آلت شما شود و نعوظ رخ دهد
  • وقتی که به نعوظ رسیدید حلقه ی پلاستیکی متناسب با سایز آلت خود را به دور قاعده ی آلت خود بیندازید.این امر با قرار دادن خون در آلت شما به حفظ نعوظ کمک میکند.این نعوظ به طور نرمال به اندازه ی کافی جهت انجام رابطه به طول خواهد کشید. زمانیکه از دستگاه استفاده میکنید این احتمالا 2 تا 3 دقیقه طول خواهد کشید .حلقه ی پلاستیکی در قاعده ی آلت خود را بیش از 30 دقیقه در قاعده ی آلت قرار ندهید زیرا با قطع جریان خون ممکن است به آلت شما آسیب رسد.

نتیجه:

استفاده از دستگاه واکیوم اختلال نعوظ را درمان نمیکند بلکه به ایجاد و حفظ آن کمک میکند درمان قطعی اختلال نعوظ امکان پذیر نیست ولی با روشهای درمانی شخص قادر به تزدیکی خواهد بود.

دکتر فریدون خیام فر
متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری – اورولوزیست
فلوشیپ فوق تخصصی آندویورولوژی و لاپاراسکوپی