قطعاً یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین عضوهای حیاتی در بدن آقایان را می‌توان بیضه‌ها دانست. اگرچه دستگاه تناسلی آقایان تنها به بیضه خلاصه نمی‌شود؛ اما می‌توان این کیسه پوستی را که دربردارنده دو بیضه است در روند سلامت بدن مردان بسیار مهم و مؤثر دانست. لازم به ذکر است که اندازه بیضه در هر فرد متفاوت بوده و این تفاوت در ابعاد ارتباطی به سلامتی نداشته و می‌تواند به عواملی چون سبک زندگی، ژنتیک، فعالیت روزانه و… مربوط باشد.

بیضه و کارکرد آن

 بیضه را می‌توان اندامی تخم‌مرغی در بخش زیرین آلت تناسلی مردانه در نظر گرفت. وظیفه این اندام ترشح هورمون‌های درون‌ریز چون تستوسترون است. باتوجه‌به موقعیت قرارگیری این اندام در پایین آلت تناسلی دمای آن نسبت به دمای بدن حدوداً ۳ درجه کمتر است و همین امر باعث می‌شود تا در زمان مشخص از شکم فاصله گرفته و برای تولید هورمون اسپرم آماده شود. تعیین دمای این عضو توسط کیسه بیضه انجام می‌گیرد؛ چراکه وجود آن می‌تواند این اندام را شل، نرم و سفت ساخته که همین امر می‌تواند با سرما و گرما در اثر انقباض و انبساط موقعیت قرارگیری خود را تغییر دهد.

بیضه و کارکرد آن

بیضه و کارکرد آن

 همچنین کیسه بیضه دارای لوله‌های متعددی برای ساخت اسپرم بوده که از طریق لوله اپی به درون بیضه منتقل می‌شوند. از دیرباز تاکنون اندازه دستگاه تناسلی آقایان از جمله بیضه برای تمامی متخصصان فعال در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده است؛ چراکه در برخی از موارد کوچک بودن یا بزرگ‌بودن بیضه‌ها منجر به افزایش سطح تستوسترون شده و سبب می‌گردد تا فرد در صورت عدم پیگیری به بیماری‌هایی چون واریکوسل، هیدروسل، تورشن یا پیچش، هماتوسل و… مبتلا شود.

اندازه‌گیری بیضه به چه صورت انجام می‌شود؟

اندازه‌گیری بیضه به چه صورت انجام می‌شود؟

اندازه‌گیری بیضه به چه صورت انجام می‌شود؟

 بر اساس نظرات پزشکان اورولوژی اندازه‌گیری بیضه‌ها تنها با انجام سونوگرافی امکان‌پذیر است؛ چراکه این روش بسیار کم‌خطر و سریع بوده که می‌تواند با استفاده از امواج مخصوص حین اندازه‌گیری بیضه‌ها، ابعاد به‌دست‌آمده را در صفحه سونوگرافی مشاهده کرد. البته علاوه بر سونوگرافی روش‌های ارکیدومتر و نوار اندازه‌گیری نیز در زمان‌های قدیم رایج بوده‌اند که دقت بالایی همانند سونوگرافی نداشتند. نحوه انجام ارکیدومتر نیز بدین صورت بوده که متخصص اورولوژی می‌بایست پس از لمس بیضه و تشخیص سایز تقریبی آن، آن را با یک‌مهره بیضی مانند که ساختاری مشابه بیضه انسان داشته مقایسه کرده و سپس ابعاد نهایی را یادداشت کند.

آیا اندازه بیضه می‌تواند بر تستوسترون و قدرت باروری تاثیر داشته باشد؟

آیا اندازه بیضه می‌تواند بر تستوسترون و قدرت باروری تاثیر داشته باشد؟

آیا اندازه بیضه می‌تواند بر تستوسترون و قدرت باروری تاثیر داشته باشد؟

 همان‌طور که پیش‌تر بیان شد بیضه‌ها وظیفه ساختن هورمون‌های درون‌ریز چون تستوسترون را برعهده دارند و همین هورمون می‌تواند در باروری آقایان امری حیاتی به‌حساب آید؛ اما به نظر شما کوچک یا بزرگ‌بودن بیضه‌ها می‌تواند منجر به صدمه به سلامت باروری آقایان شود؟ شاید شما نیز در وهله اول گمان کنید کوچک بودن بیضه‌ها می‌تواند امری تهدیدکننده برای سلامت جنسی آقایان باشد، درصورتی‌که در واقعیت چنین امری صادق نیست؛ چراکه بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان اورولوژی می‌توان گفت بیضه‌های کوچک‌تر تنها میزان کمی اسپرم تولید می‌کنند که همین امر نیز موضوعی کاملاً نرمال و طبیعی است. بر اساس آزمایش‌ها انجام شده از اسپرم آقایان حدوداً در هر میلی‌لیتر منی مقدار ۱۵ الی ۲۰۰ میلیون اسپرم وجود دارد که این آمار برای سلامت باروری آقایان بسیار مطلوب است؛ در نتیجه سایز بیضه‌ها برای باروری اهمیتی نداشته و شما می‌توانید با هر سایز بیضه‌ای بارور باشید.

انداره متوسط و طبیعی بیضه در مردان

 در نگاه اول شاید تصور کنید که اندازه هر دو بیضه باید با یکدیگر یکسان باشد؛ درصورتی‌که در واقعیت چنین چیزی امکان‌پذیر نبوده و حتی تمامی متخصصان نیز نمی‌توانند برای این موضوع توضیح پزشکی مطرح کنند. باتوجه‌به تمام این تفاسیر، به نظر شما اندازه استاندارد بیضه چقدر است؟ اندازه بیضه خوب چگونه است؟ اندازه بیضه در کودکان تا پس از بلوغ متفاوت بوده و شما می‌توانید تمامی ابعاد را در جدول ذیل مشاهده نمایید؛ اما ابعاد استاندارد در بیضه‌ نرمال حدوداً ۴*۳*۲ سانتی‌متر است.

 حتماً نسبت به شکل طبیعی بیضه‌ها یعنی صاف بودن، سفت‌بودن و همچنین بیضی بودن آن‌ها توجه کنید؛ چراکه اگر آن‌ها در محل مناسبی فرار نگرفته باشند می‌توانند بیماری‌های متعددی را برای شما به وجود آورند. شکل غیرطبیعی بیضه‌ها نیز دارای برجستگی بوده و ممکن است حین برخورد دست به آن‌ها، شما با درد بسیار زیادی مواجه شوید.

سن تا دو سالگی 2 – 4 سالگی 4 -6  سالگی 6 – 8 سالگی 8 – 10 سالگی 10 – 14 سالگی 14 – 16 سالگی 16 – 18 سالگی 18 – 20 سالگی 20 – 25 سالگی
طول آلت 2.7±0.5 cm 3.3±0.4 cm 3.9±0.9 cm 4.2±0.8 cm 4.9±1.0 cm 6.2±2.0 cm 8.6±2.4 cm 9.9±1.7 cm 11.0±1.1 cm 12.4±1.6 cm
قطر بیضه 1.4±0.4 cm 1.2±0.4 cm 1.5±0.6 cm 1.8±0.3 cm 2.0±0.5 cm 3.4±0.8 cm 4.1±1.0 cm 5.0±0.5 cm 5.0±0.3 cm 5.2±0.6 cm

عوامل موثر در کوچک شدن بیضه‌ها

 جالب است بدانید که اگر سایز بیضه‌ها از حد متوسط کمتر باشد، کوچک محسوب شده و ممکن است شما را به بیماری آتروفی بیضه مبتلا نماید. این بیماری بر اثر اتفاقات مختلف رخ‌داده و می‌تواند سبب کوچک‌شدن یک یا هر دو بخش بیضه شود. اگر می‌خواهید با بحران‌های این بیماری و واردآمدن صدمه به‌سلامت باروری خود مواجه نشوید، می‌توانید نسبت به علائم این عارضه هوشیار باشید. بسیاری از افراد ممکن است پیش از بلوغ این عارضه را به‌صورت مشکلاتی همچون موهای زائد، افزایش نسبتاً زیاد سایز آلت تناسلی، موی صورت و… مشاهده کنند.

عوامل موثر در کوچک شدن بیضه‌ها

عوامل موثر در کوچک شدن بیضه‌ها

 همچنین ممکن است بسیاری از افراد پس از دوران بلوغ خود با مشکلات مربوط به این عارضه از جمله کاهش توده عضلانی، ناباروری، کاهش میل جنسی و… دست‌وپنجه نرم کنند. قطعاً وقوع این عارضه نیز به دلایل مختلفی وابسته بوده که می‌توان با آگاهی نسبت به آن‌ها از رخ‌دادن این عارضه جلوگیری کرد. برای مثال عواملی چون التهاب بافت بیضه یا ارکیت، ویروس اوریون، واریکوسل، افزایش سن، پیچش بیضه، استفاده از الکل یا استروژن و… می‌توانند در پیدایش این مشکل بسیار مؤثر باشند.

 لازم به ذکر است که اگر شما نیز احتمال می‌دهید به این عارضه دچار شده‌اید، می‌توانید پس از مراجعه به متخصص اورولوژی از وی درخواست نمایید تا با بهره‌گیری از روش‌هایی چون سونوگرافی، آزمایش خون یا تست سطح تستوسترون وجود این مشکل را بررسی کند.

عوامل موثر در بزرگ شدن بیضه‌ها

 ازآنجایی‌که هر یک از بیضه‌ها به اندام‌های مختلف بدن متصل هستند، نمی‌توان یکی را بر دیگری برتری داد. باتوجه‌به آنکه اندازه بیضه چپ در اغلب آقایان در مقایسه با بیضه راست کمی بزرگ‌تر بوده، ممکن است آقایان را با کمی استرس و اضطراب ناشی از عدم یک اندازه بودن آن‌ها مواجه سازد. برخی از عوامل در طی زندگی افراد وجود دارند که اگر فردی به آن‌ها مبتلا شود، بزرگ‌شدن غیرطبیعی بیضه را تجربه خواهد کرد. برای مثال عده‌ای از افراد ممکن است به عفونت یا التهاب اپیدیدیم مبتلا شوند که می‌توان به علائم وجودی آن از طریق مواردی چون درد، سوزش حین ادرار، ترشح و… آگاهی یافت.

عوامل موثر در بزرگ شدن بیضه‌ها

عوامل موثر در بزرگ شدن بیضه‌ها

 برخی از افراد دیگر ممکن است به عفونت اوریون که می‌تواند منجر به التهاب بیضه شود، دچار شده و تمام مدت دردی را به همراه داشته باشند. همچنین در برخی از موارد نادر نیز ممکن است افراد به علت سرطان بیضه به این عارضه دچار شوند؛ چراکه وجود سلول‌های سرطانی می‌تواند در بیضه قرار گرفته و سبب افزایش حجم آن شود.

سلامت بیضه و نحوه معاینه آن در منزل

 ازآنجایی‌که سلامت دستگاه تناسلی برای آقایان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، شما می‌توانید پیش از مراجعه به متخصص اورولوژی خود در منزل نیز به‌آسانی نسبت به معاینه بیضه اقدام نمایید. شما می‌توانید با قراردادن دو انگشت وسط و اشاره خود در زیر بیضه و قراردادن انگشت شست در روی آن، معاینه را آغاز کنید. پس از قرار دهی دستان خود باید بخش بیرونی بیضه را لمس کرده تا در صورت احساس هر نوع برجستگی یا برآمدگی، آن را به متخصص اطلاع دهید.

سلامت بیضه و نحوه معاینه آن در منزل

سلامت بیضه و نحوه معاینه آن در منزل

همچنین این امکان نیز برای شما وجود دارد تا با ایستادن مقابل آینه تمامی ایرادات آن را به‌آسانی دریابید. اگر پس از هر روش معاینه با برجستگی برخورد کرده‌اید، به‌هیچ‌عنوان تعلل نکرده و نسبت به مراجعه به متخصص اورولوژی اقدام کنید؛ چراکه در برخی از موارد دیده شده که تعدادی از این برجستگی‌ها منجر به سرطان یا بیماری‌های حاد شده‌اند. اگرچه معاینه توسط متخصص اورولوژی ازهرجهت بی‌نقص بوده؛ اما نباید از اثرات مثبت معاینه‌های خانگی نیز غافل شد؛ چراکه ممکن است در آن زمان برای فرد امکان حضور نزد متخصص وجود نداشته باشد و او صرفاً بتواند از طریق معاینات خانگی به انجام کار خود بپردازد.