یکی از بیماری هایی که بسیاری از افراد جامعه در هر گروه سنی مانند کودکان، میانسالان و کهنسالان را درگیر خود می‌ کند، ابتلا به عفونت ادراری هستند. عفونت ادراری به معنی وجود عفونت در هر یک از بخش های دستگاه ادراری یعنی کلیه ها، مجاری ادرار و یا مثانه است. تفاوت در ساختار دستگاه ادراری در خانم ها و آقایان موجب شده که خانم ‌ها بیشتر از آقایان تحت تاثیر عفونت های ادراری قرار بگیرند. در بیشتر موارد عفونت ادراری مشکلات جدی به همراه نخواهد داشت، اما سوزش، تکرر ادرار و ادرار خونی از جمله حالت هایی است که افراد مبتلا به عفونت های ادراری از آن شکوه می کنند. به همین دلیل آگاهی داشتن از عفونت ادراری خصوصاً عفونت کلیه ها که به شدت در میان افراد رایج است و عوارض جبران ناپذیری برای سلامت آن ها به دنبال دارد، از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره عفونت کلیه ها به دست آورید.

معرفی عفونت کلیه

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، عفونت کلیه بخشی از عفونت دستگاه ادرار است که به پیلونفریت نیز موسوم است. عفونت کلیه می تواند در ابتدا از عفونت مجرای ادرار یا مثانه آغاز شود و سپس به یک یا هر دو کلیه انتقال پیدا کند. اگر این عفونت فوراً درمان نشود، می تواند آسیب جبران ناپذیری به کلیه ها برساند و یا عفونت وارد خون شده موجب خطر مرگ بیمار شود. به همین دلیل همواره در صورت مشاهده علائم وجود عفونت ادراری باید فوراً به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کرد. لازم است دقت داشته باشید، در صورت عدم توجه به موقع و اقدام برای درمان این بیماری، ممکن است کلیه ها دچار آسیب دائمی و نارسایی کلیه مزمن شوند. همچنین در صورتی که زنان باردار مبتلا به عفونت کلیه شوند ممکن است بچه هایی نارس به دنیا بیاورند.

انواع مختلف عفونت کلیه

عفونت کلیه در دو نوع حاد و مزمن وجود دارد. عفونت حاد موجب تورم کلیه ها و آسیب دائمی به آن ها می شود. در صورتی که دستگاه ادراری دچار مشکل باشد و جریان طبیعی ادرار با اختلال روبرو شود، به احتمال زیاد بیمار به عفونت کلیه حاد مبتلا خواهد شد. در مقابل عفونت کلیه مزمن یک اتفاق نادر است که آن هم در اثر اختلال در جریان طبیعی ادرار رخ می دهد، اما موجب ایجاد عفونت های مکرر در بیمار می شود. علاوه بر این، این بیماری در کودکان بیشتر از سایر سنین اتفاق می افتد.

دلایل ابتلا به عفونت کلیه

به طور کلی عفونت کلیه در اثر ورود باکتری ها از طریق مجاری ادرار به کلیه ها رخ می دهد. انجام عمل ‌های جراحی در ناحیه مثانه یا وجود سنگ کلیه یا تومور در دستگاه ادراری که شامل مثانه، مجاری ادرار و کلیه ها می شود، از دیگر دلایل احتمالی بروز عفونت کلیه به شمار می رود. همچنین بیماری ‌هایی مانند دیابت و ایدز که موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود، احتمال ابتلا به عفونت های کلیه را زیاد می کند. مصرف برخی از انواع داروها، آسیب دیدگی عصب های ناحیه اطراف مثانه و نخاع، استفاده طولانی مدت از لوله هایی که برای تخلیه ادرار از مثانه مورد استفاده قرار می گیرند یا همان سوند از دیگر عواملی است که خطر ابتلا به عفونت های کلیه را افزایش می دهد. توجه داشته باشید زنان به دلیل داشتن مجاری ادرار کوتاه تر نسبت به مردان و نزدیک بودن واژن به مقعد، بیشتر در معرض ورود باکتری‌ ها به کلیه ها و در نتیجه ابتلا به عفونت کلیه قرار دارند.

روش تشخیص عفونت کلیه

معمولا عفونت های کلیه را می ‌توان از روی وجود نشانه هایی مانند کمر درد و تب تشخیص داد. با این حال پزشکان بیشتر اوقات از آزمایش خون و آزمایش ادرار برای تشخیص وجود عفونت کلیه استفاده می‌ کنند. سونوگرافی و تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس از نواحی کلیه و دستگاه ادراری نیز از دیگر روش های تشخیص عفونت کلیه به شمار می رود.

نشانه های وجود عفونت در کلیه ها

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، تب و کمردرد از جمله نشانه های وجود عفونت کلیه هستند. درد در ناحیه کشاله ران، پهلو یا شکم، تکرر ادرار، احساس سوزش ادرار، حالت تهوع، استفراغ، ادرار خونی یا ادرار با بوی تند و زننده از دیگر نشانه‌ های ابتلا به عفونت کلیه محسوب می شود.

روش های درمان عفونت کلیه

به طور کلی باید به این نکته اشاره کرد که روش های درمان، بسته به شدت عفونت کلیه متفاوت خواهد بود. برای عفونت های خفیف مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی مانند قرص های آنتی بیوتیک بهترین روش هست. توجه داشته باشید باید مصرف آنتی بیوتیک را حدود یک الی دو هفته ادامه داد تا نتیجه بخش واقع شود. در صورتی که عفونت شدیدتر باشد، ممکن است  به بستری در بیمارستان و تزریق آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی نیاز شود. لازم به ذکر است به منظور کاهش درد می توان از کیسه های آب گرم و شکم بند استفاده کرد. همچنین مصرف داروهای مسکن بدون نیاز به تجویز پزشک مانند استامینوفن و نوشیدن روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب می ‌تواند به دفع باکتری های دستگاه ادراری و کاهش عفونت کلیه کمک کند.

عوارض عدم درمان عفونت های کلیه

توجه داشته باشید اقدام به موقع برای درمان عفونت کلیه بسیار حائز اهمیت است، زیرا عدم درمان به موقع می ‌تواند موجب آسیب رسیدن به کلیه ها و ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی و نارسایی کلیه شود. همچنین در موارد نادر این مسئله می تواند زخم کلیه و فشار خون بالا را به دنبال داشته باشد.

روش های پیشگیری از ابتلا به عفونت های کلیه

با توجه به اینکه عفونت کلیه یک بیماری جدی است که عوارض جبران ناپذیری را در صورت عدم درمان به موقع به دنبال دارد و پیشگیری از ابتلا به این عفونت بسیار حائز اهمیت است، به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت کلیه توصیه می شود به میزان زیاد مایعات بنوشید تا هر دو الی سه ساعت یک بار دفع ادرار داشته باشید. همچنین حتماً قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید. هرگز از دوش واژینال استفاده نکرده ،از وسایل ضد بارداری مانند دیافراگم و اسپرم کش برای پیشگیری از بارداری استفاده ننمائید. همچنین لازم است لباس زیر خود و لباس های خیس را به‌ طور مرتب و فوراً تعویض کنید تا از ابتلا به عفونت کلیه در امان باشید.

سخن نهایی

با توجه به اهمیت پیشگیری از ابتلا به عفونت کلیه و درمان به موقع آن توصیه می ‌شود افراد در صورت مشاهده هر یک از نشانه های ابتلا به عفونت کلیه در خود فوراً به یک پزشک متخصص مراجعه کنند، زیرا عفونت شدید کلیه می ‌تواند عوارض خطرناکی برای سلامت زندگی افراد به دنبال داشته باشد.