اجزای آناتومی جنسی مردانه کدامند؟

دستگاه تناسلی مردان بر خلاف زنان در خارج از بدن اقایان قرار گرفته است. آناتومی جنسی مردانه به طور معمول شامل آلت تناسلی مرد و بخش خارجی بیضه ها و اندام های تولید مثل داخلی مانند بخش داخلی بیضه ها هستند.

آشنایی با بخش های خارجی آناتومی جنسی مردانه :

آلت تناسلی و کیسه های بیضه دو بخش خارجی اندام تناسلی مردانه محسوب می شوند.

آلت تناسلی از سه لایه بافت اسفنجی تشکیل شده است که در حالت تحریک شدن و برانگیختگی، این بافت ها از خون پر می شوند. این امر موجب می شود آلت تناسلی سفت شده و راست بایستد. به این حالت نعوظ گفته می شود.

طول متوسط یک آلت تناسلی مردانه در سنین بزرگسالی در حالت نعغوظ بین 5 تا 7 اینچ است. لازم به ذکر است طول آلت تناسلی مردانه در حالت نعوظ و غیر نعوظ هیچ ارتباطی با هم ندارد. در برخی از افراد هنگام نعوظ، طول آلت تناسلی نسبت به حالت غیر نعوظ، تا حد زیادی افزایش می یابد، اما در بیشتر افراد حدود اندازه آلت تناسلی در حالت نعوظ و غیر نعوظ نزدیک هم هستند.

در برخی ادیان ختنه کردن توصیه شده است و بیشتر نوزادان پسر پس از چند روز بعد از متولد شدن، ختنه می شوند. در ایالات متحده آمریکا تقریبا نیمی از پسران ختنه شده اند و نیمی دیگر هنوز ختنه نشده و دارای پوست ختنه گاه هستند. بنابراین هر دو صورت ختنه شده و ختنه نشده در میان افراد رایج است. برخی از افراد به آلت تناسلی ختنه شده، آلت بریده شده و ختنه نشده را نبریده نام گزاری کرده اند. در واقع ختنه به بریدن همه یا بخشی از پیش پوست آلت تناسلی مردانه گفته می شود که سابقه ای پنج هزار ساله دارد. ختنه کردن موجب پیگیری از بسیاری از بیماری ها و عفونت های جنسی می شود.

آلت تناسلی مردان مختلف با هم متفاوت است. برای مثال برخی آقایان در حالت نعوظ آلتی موزی شکل پیدا می کنند و برخی دیگر آلتی صاف و بدون انحنا خواهند داشت. اما توجه داشته باشید اجزای آلت تناسلی در همه آقایان یکسان است و شامل بخش های زیر است:

–        حشفه یا سر نره:

آلت تناسلی

آلت تناسلی

به سر آلت تناسلی مردانه گفته می‌شود.  که بالاتر از محلی که در هنگام ختنه برداشته می‌شود. دهانه خروج مجاری ادراری آقایان نیز در این ناحیه قرار گرفته است. محل خروج پیش آب و مایع منی نیز از همین ناحیه است. در بیشتر افراد حسّاس‌ترین قسمت آلت تناسلی برای تحریک جنسی این بخش است و با کمترین حرکات، تحریک می شود. علت این امر آن است که حشفه در مقایسه با بدنه آلت تناسلی، پایانه های عصبی بیشتری دارد.

–        بدنه یا بخش استوانه ای شکل:

به این بخش از آلت تناسلی که از نوک آلت تا شکم امتداد دارد و شبیه لوله است، بدنه یا شافت گفته می شود و مجرای ادرار درون این بخش قرار دارد.

–       پوست ختنه گاه

پیش پوست یا پوست ختنه گاه بخشی است که حشفه را احاطه کرده و در واقع از آن محافظت می کند.  پیش‌پوست هنگامی که آ‌لت‌مردانه برانگیخته نیست، روی حشفه را می‌پوشاند، اما پس از برانگیخته‌شدن آلت‌مردانه عقب می رود و کلاهک آلت تناسلی نمایان می شود. برخی مواقع  و در برخی ادیان ها پیش پوست توسط پزشک بریده می شود و اصطلاحا به این عمل ختنه کردن گفته می شود. در بیشتر موارد در بدو تولد و یا چند روز پس از آن فرد ختنه می شود.

–        لگام یا فرنولوم:

محل اتصال پوست ختنه گاه با بدنه آلت تناسلی است و مانند یک حرف وی انگلیسی در زیر کلاهک آلت تناسلی به نظر می رسد و معمولا قسمتی از آن پس از ختنه هم باقی می ماند و حساس ترین بخش آلت تناسلی مردانه است. در واقع پوستی که سوراخ بیرونی میزراه را به ورقه داخلی پیش‌پوست می‌چسباند، لگام نام دارد. با مشاهده شکل زیر می توانید محل دقیق قرار گیری لگام را متوجه شوید.

سایر بخش های خارجی آلت تناسلی مردانه شامل موارد زیر می شود:

–        کیسه بیضه:

این بخش کیسه ای از پوست است که در زیر آلت تناسلی همه پستانداران نر به صورت آویزان قرار گرفته است.  جنس این کیسه ماهیچه است و به صورت غیر ارادی دمای بیضه ها را تنظیم می کند. کیسه بیضه، بیضه ها را درون خود نگه می دارد و دمای آن ها را تنظیم می کند. دمای این کیسه عموما یک الی دو درجه کمتر از دمای بدن است. اگر بیضه ها سرد باشند، کیسه جمع شده به بدن نزدیک می شود تا گرم شود و اگر خیلی گرم باشند، آویزان ت می شوند تا خنک شوند.

کیسه بیضه از پوستی چروکیده و مو پوشیده شده است. کیسه بیضه در افراد مختلف اندازه های مختلف دارد. در بعضی افراد بزرگ و در برخی دیگر کوچک است. ممکن است کم مو یا پر مو باشد. رنگ آن هم در افراد مختلف متفاوت است.

کیسه بیضه فوق العاده حساس است و برخورد ضربه یا فشردن آن دردناک است. اما بسیاری از افراد تمایل دارند در حین رابطه جنسی، بیضه ها نیز به آرامی لمس شوند.

–        مقعد:

مقعد شکافی در قسمت تحتانی بدن است که بخش پایانی دستگاه گوارش محسوب می شود و  به راست روده منتهی می شود. عملکرد این بخش دفع مواد زائد غذایی از درون بدن است. دیواره مقعد حالت ارتجاعی دارد. مقعد دارای حسگرهای عصبی زیادی است و بنابراین بسیاری از افراد از تحریک مقعد در حین رابطه جنسی لذت می برند. اما نکته حائز اهمیت این است که دیواره مقعد مملو از عروق خونی است و هرگونه فشار موجب پارگی این عروق خونی و آسیب دیدن خواهد شد.

بخش های داخلی اندام جنسی مردانه کدامند؟

آلت تناسلی

آلت تناسلی

بخش های داخلی اندام جنسی مردانه به شرح زیر است:

–        بیضه ها:

بیضه ها غددی کروی هستند که در درون کیسه های بیضه قرار دارند و وظیفه ی ترشح هرمون تستوسترون و تولید اسپرم را برعهده دارند. بیضه ها دارای لوله های پیچ خورده زیادی هستند که لوله های اسپرم ساز نام دارند و اسپرم سازی درون آن ها صورت می گیرد. سپس اسپرم‌های تولید شده به لوله دیگری درون بیضه که اپی دیدیم نام دارند منتقل شده و در آن ذخیره خواهند شد.

–        اپی دیدیم:

اپی دیدیم لوله‌ای باریک است که درون بیضه‌ها قرار دارد و محل بلوغ و ذخیره اسپرم ها است. این بخش به رگ های بیضه  و مجرای وابران متصل می شود. این بخش به صورت هلالی و در پشت بیضه ها قرار گرفته است. اپی دیدیم اسپرم و مایع منی را قبل از انزال در خود نگه می دارد.

–        مجرای وابران:

مجرای وابران یا واز دفران یا لوله‌های منی‌بر، یک لوله ی بلند و باریک است که اسپرم را از اپی دیدیم به مجرای انزال در هنگام انزال منتقل می کند. دو مجرای اتصال اپی دیدیم چپ و راست به مجاری انزال وجود دارد. این مجرا توسط عروق همراه خون رسانی می شوند. در هنگام انزال، عضلات صاف در دیواره ‌های مجرای وابران منقبض می ‌شوند و در نتیجه پرتاب اسپرم به جلو اتفاق می ‌افتد. بریدن مجرای وابران هم به عنوان یک عمل وازکتومی برای جلوگیری از بارداری شناخته می شود.

–        کیسه منی:

کیسه های منی یا گُشناب‌دان، نقش تولید اسپرم را بر عهده دارند و در بخش تحتانی و خلفی مثانه قرار گرفته اند. اسپرم و مایع منی که اسپرم ها در آن حرکت می کنند در داخل این کیسه و در زیر مثانه قرار دارند. این کیسه جزو غدد برون ریز محسوب کی شود. در حقیقت کار حمل و تغذیه اسپرم در آمیزش جنسی بر عهده کیسه منی است.

–        غده پروستات

غده پروستات تولید کننده مایعی است که اسپرم ها در ان شناورند. این غذه تقریبا هم اندازه یک توپ گلف یا یک گردو است. غده پروستات نسبت به لمس یا تحریک حساس است و عده ای عقیده دارند تحریک غده پروستات از راه مقعد از نظر جنسی لذت بخش است.

–        غدد کوپر یا غدد پیازی یا میزراهی:

این غده نقش تولید پیش آب را بر عهده دارد و یکی از غدد برون ریز بدن به شمار می رود. در طول تحریک جنسی و قبل از انزال این غدد ماده‌ای روشن، شور، چسبناک و قلیایی ترشح می‌کنند تا مسیر عبور اسپرم‌ها را نرم و لزج کند.  این غده مسیر حرکت مجاری ادرار را برای حرکت مایع منی آماده می کند و به نوعی مسیر حرکت منی را ضدعفونی می کند. علاوه بر این موجب می شود مایع منی راحت تر در مسیر حرکت کند. این غدد در زیر پروستات قرار دارند. اندازه این غدد تقریبا برابر با یک نخود است.

–        مجاری ادرار:

مجاری ادرار لوله ای است که ادرار، پیش آب و مایع منی را به دهانه مجاری ادرار هدایت کرده و از بدن خارج می کند.

–        ماهیچه کرماستر:

ماهیچه کرماستر یکی از عضلات دیوارۀ قدامی خارجی شکم و عضله ای است که بیضه ها را به بدن نزدیک کرده یا از آن دور می کند. زمانی که بدن شما سرد است یا در اثر لمس بخش های داخلی کشاله ران تحریک شده اید، بیضه ها به بدن نزدیک می شود و در هنگام گرما از بدن دور می شود.