کلیه ها یک جفت اندام لوبیایی شکل در دو طرف ستون فقرات، زیر دنده ها و پشت شکم هستند. طول هر کلیه از ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر است که تقریباً به اندازه یک مشت بزرگ است. وظیفه اصلی کلیه ها فیلتر کردن خون، دفع مواد زائد، تعادل مایعات بدن و حفظ سطوح مناسب الکترولیت ‌ها است. تمام خون موجود در بدن حدود ۴۰ بار در روز از کلیه ها عبور می کند. وقتی خون وارد کلیه می شود مواد زائد از آن خارج شده و خون تصفیه شده دوباره به بدن بر می گردد، سپس مواد زائد به ادرار تبدیل می شوند. در این مقاله قصد بر این است تا در مورد نکاتی که به داشتن کلیه سالم کمک می کنند، صحبت شود.

اهمیت کلیه ها

کلیه ها ارگان های بسیار مهمی در بدن انسان هستند. آن ها وظایف زیادی را در بدن انجام می دهند و این موضوع نشان دهنده اهمیت زیاد آن ها برای زنده ماندن است. کلیه ها میزان نمک، پتاسیم و اسید بدن را تنظیم می کنند. همچنین در تولید هورمون هایی نقش دارند که بر عملکرد سایر اندام ها نیز تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال هورمونی توسط کلیه ‌ها تولید می ‌شود که تولید گلبول های قرمز را افزایش می دهد. سایر هورمون های تولید شده توسط کلیه ها به تنظیم فشارخون و کنترل متابولیسم بدن کمک می کنند. می توان کلیه ها را به عنوان کارخانه های شیمیایی قدرتمندی در نظر گرفت که وظایف زیر را انجام می دهند:

اهمیت کلیه ها

اهمیت کلیه ها

  • دفع مواد زائد بدن
  • خارج کردن دارو ها از بدن
  • برقراری تعادل در مایعات بدن
  • ترشح هورمون هایی که فشار خون را تنظیم می کنند.
  • کنترل تولید گلبول های قرمز خون
  • تولید نوعی از ویتامین دی که موجب سلامتی و قدرت استخوان های بدن می شوند.

همان طور که مشخص است کلیه ها وظایف زیادی را در بدن بر عهده دارند و نقش بسیار مهمی در سلامت انسان ایفا می کنند.  در نتیجه لازم است برای حفظ این عضو مهم بدن نکاتی رعایت شوند. در این مقاله سعی بر این است تا این نکات عنوان شوند.

پزشکان چه نکاتی را برای حفظ سلامت کلیه ها پیشنهاد می کنند؟

اگرچه کلیه ها عملکرد بسیار پیچیده ای دارند و وظایف متعددی را برای بدن انجام می دهند، اما حفظ سلامت آن ها کار پیچیده ای نیست. با رعایت نکاتی ساده در تغذیه و نوع فعالیت روزانه می ‌توان از این عضو مهم بدن حفاظت کرد.

برای حفظ سلامت کلیه ها لازم نیست کار بزرگی انجام شود. کلیه ها فقط به مقدار مناسب مایعات در طول روز بین ۶ تا ۸ لیوان آب در روز، رژیم غذایی سالم، کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی و کنترل فشار خون در صورت فشار خون بالا نیاز دارند. همچنین اگر کسی خواهان داشتن کلیه سالم است، باید یک نه بزرگ به مصرف دخانیات بگوید. در ادامه برخی از راه هایی که می تواند باعث سالم نگه داشتن کلیه ها شوند بیان شده‌ اند:

ورزش کردن کلید اصلی سلامتی کلیه ها

ورزش کردن کلید اصلی سلامتی کلیه ها

ورزش کردن کلید اصلی سلامتی کلیه ها

ورزش و فعالیت کافی نه تنها به کنترل وزن و زیبایی اندام کمک می‌کند، بلکه فواید بسیار دیگری برای بدن دارد. ورزش منظم می تواند فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را تقویت کند. این دو عامل برای جلوگیری از آسیب های کلیوی بسیار مهم هستند. ورزش لزوماً به این معنا نیست که باید فردی در دو ماراتون شرکت کند، بلکه تکنیک های بسیار ساده مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه ‌سواری و انجام هر نوع رقص می تواند معجزه ای برای سلامت کلیه ها باشد.

کلیه های سالم با نوشیدن زیاد آب

افرادی که مقدار زیادی آب در طول روز می ‌نوشند، کلیه های سالم تری دارند. در طول روز لازم است که ۸ لیوان آب نوشیده شود. آب به دفع سدیم و سایر سموم از کلیه ها کمک می کند و در نتیجه خطر بیماری کلیوی را کاهش می دهد. البته مصرف آب در واقع به عوامل زیادی از جمله میزان سلامتی، آب و هوا، جنسیت و سایر شرایط بهداشتی بستگی دارد. افرادی که سابقه سنگ کلیه داشته اند برای جلوگیری از رسوب سنگ در آینده باید آب بیشتری بنوشند.

نه به مصرف سیگار برای بهره مندی از کلیه سالم

نه به مصرف سیگار براس کلیه سالم

نه به مصرف سیگار برای کلیه سالم

سیگار به رگ های خونی آسیب می رساند یا می تواند باعث انسداد رگ های خونی شود. در نتیجه این اتفاق جریان خون در کلیه ها محدود می شود و خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیه را افزایش می دهد که در واقع این موضوع نوعی سرطان کلیه است.

چکاپ منظم راهی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های کلیوی لازم است که به طور منظم چکاپ انجام شود. خصوصا افرادی که بیماری های خاصی از جمله موارد ذکر شده در ادامه را دارند لازم است که به طور منظم کلیه خود را آزمایش کنند تا از مشکلات آتی جلوگیری نمایند:

  • دیابتی ها
  • افرادی که با وزن کم متولد شدند.
  • کسانی که مشکلات قلبی عروقی دارند.
  • افراد مبتلا به فشار خون
  • افراد چاق
  • کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌ های کلیوی دارند.

کاهش مصرف قرص‌های OTC

نکته حائز اهمیت در مصرف داروها این است که بدون تجویز پزشک نباید دارویی مصرف کرد. خصوصاً مسکن‌های OTC مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌ توانند به کلیه ‌ها آسیب بزنند. پس قبل از انتخاب درمان لازم است با پزشک مشورت شود.

خودداری از مصرف الکل

نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث آسیب ناگهانی و جدی به کلیه ها شود. به این علت که الکل باعث کم آبی بدن می شود و می تواند از عملکرد صحیح کلیه ها جلوگیری کند و منجر به افزایش وزن، بیماری ‌های کبدی و فشار خون بالا شود.

مصرف زیاد نمک دشمن کلیه ها

مصرف زیاد نمک به روش ‌های متفاوتی می ‌تواند بر افراد تاثیر بگذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف نمک می تواند میزان پروتئین موجود در ادرار را افزایش دهد. افزایش پروتئین در ادرار باعث آسیب به کلیه ها می شود و در صورتی که فردی به بیماری کلیوی مبتلا باشد، باعث وخیم‌ تر شدن اوضاع برای او می شود. همچنین نمک زیاد احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد و فشار خون نیز یکی از دلایل معمول ابتلا به بیماری کلیوی است.

تغذیه سالم راهی برای جلوگیری از بیماری های کلیوی

تغذیه سالم نقش بسیار مهمی در سلامتی کلیه ها و همچنین قلب و کل بدن دارد. میوه ‌های تازه، سبزی ‌های تازه، نان سبوس دار و لبنیات کم چرب یا فاقد چربی برای داشتن قلبی سالم تر توصیه شده اند. این مواد می توانند به داشتن کلیه های سالم کمک کنند. با پیروی از موارد زیر می توان از بیماری ‌های کلیوی جلوگیری کرد:

  • استفاده از مخلوطی مناسب از ادویه ها به جای نمک در هنگام طبخ غذا
  • آب پز کردن و بخارپز کردن گوشت ها به جای سرخ کردن آن ها
  • کاهش مصرف قند های مصنوعی
  • حذف غذا هایی شامل اسیدهای چرب اشباع، نمک و شکر زیاد
  • کاهش مصرف تنقلات

داشتن خواب کافی راهی کمک ‌کننده برای داشتن کلیه های سالم

هر فرد در طول شبانه روز لازم است  ۷ الی ۸ ساعت بخوابد. اگر فردی در در خواب دچار مشکل است بهتر است با پزشک خود مشورت کند.

مدیتیشن راهی برای کاهش استرس و در نتیجه جلوگیری از بیماری ‌های کلیوی

در دنیای امروز بسیاری از افراد از استرس های مزمن رنج می برند. استرس می تواند مشکلات زیادی را از لحاظ روحی و جسمی برای افراد ایجاد کند. با انجام مدیتیشن و ورزش هایی شبیه به یوگا می توان استرس را به طور قابل توجهی کاهش داد.