سنگ کلیه

//سنگ کلیه

سنگ های کلیه کوچک هستند و ذخایر معدنی سختی هستند  که در داخل کلیه ها تشکیل می شوند. این سنگ ها از نمک های معدنی و اسیدی ساخته می شوند.

سنگ های کلیه علل مختلفی برای تشکیل دارند و همه قسمت های سیستم اداری شما از کلیه تا مثانه را تحت تاثیر قرار می دهند. اغلب سنگ ها زمانی تشکیل می شوند که ادرار غلیظ گردد، در این زمان مواد معدنی این فرصت را می یابند تا کریستالیزه شوند و به یکدیگر متصل گردند.

دفع سنگ می تواند بسیار دردناک باشد اما آسیب ناشی از آن معمولا دائمی نیست. بسته به موقعیت و شرایط سنگ شاید برای دفع سنگ شما کار زیادی لازم نباشد تا انجام دهید. گاهی فقط کافی است مقدار زیادی مایعات مصرف کنید و داروی ضد درد تا نهایتا سنگ دفع گردد. در برخی شرایط دیگر ممکن است به علت ته نشین شدن سنگ و ایجاد عوارض در دستگاه ادراری جراحی مورد نیاز شود.

اگر شما در ریسک دوباره ساخته شدن سنگ در کلیه هایتان باشید ممکن است پزشکتان توصیه هایی برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ به شما بکند.

علائم

سنگ کلیه ممکن است تا زمانیکه در کلیه حرکت نکند و یا زمان دفع از حالب (مجرای اتصالی بین کلیه و مثانه) علامتدار نشود. علائم و نشانه هایی که ممکن است شما در هنگام حرکت سنگ تجربه کنید شامل:

• درد شدید در همان سمت و پشت، در زیر دنده ها
  • درد انتشار یابنده به پایین شکم و کشاله ران
  • درد به هنگام ادرار کردن
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای
  • نیاز مداوم به دفع ادرار
  • ادرار بیشتر از حد معمول
  • تب و لرز (در صورت وجود عفونت)
  • کم شدن مقدار ادرار

درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است تغییر کند.به عنوان مثال مکان درد، شدت درد با جابه جا شدن سنگ تغییر یابد.

سنگ های سیستم ادراری-تناسلی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

در صورتی که هرکدام از علائم زیر را تجربه کردید فورا به پزشک خود مراجعه کنید:

• درد آنقدر شدید است که شما نمی تواند بنشیند
  • درد همراه با تهوع و استفراغ
  • درد همراه با تب و لرز
  • وجود خون در ادرار
  • مشکل در ادرار کردن

علل

سنگ های کلیه اغلب هیچ علت قطعی ندارند اما مجموعه فاکتورهایی باعث افزایش ابتلا به سنگ کلیه میشوند.

سنگ در کلیه زمانی تشکیل میشود که مواد کریستالی موجود در کلیه مثل کلسیم،اگزالات و اسید اوریک مقدارشان از مواد مایع بیشتر شوددر این حالت میتواند به یکدیگر متصل شوند و در کلیه رسوب کنند.

دانستن نوع سنگ کلیه این امکان را میدهد تا با رعایت مواردی از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنیم.انواع سنگ های کلیه شامل:

1. سنگ های کلسیمی
  2. سنگ های استروایتی
  3. سنگ های اسید اوریکی
  4. سنگ های سیستئینی
  5. سایر سنگ ها

مواردی که ریسک ساخته شدن سنگ در کلیه ی شما را افزایش می دهد شامل:

سابقه شخصی یا خانوادگی. اگر کسی در خانواده شما دارای سنگ کلیه میباشد، شما بیشتر از افراد معمولی احتمال دارد مبتلا به سنگ کلیه شوید. و اگر شما در حال حاضر یک یا چند سنگ در کلیه دارید، شما در معرض سنگ های دیگر هستید.

کم شدن آب بدن. نوشیدن روزانه ی آب می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی میکنند و کسانی که زیاد عرق  می کنند ممکن است در خطر بالاتری نسبت به دیگران باشند.

رژیم های غذایی خاص. خوردن رژیم غذایی که سرشار از پروتئین، سدیم و قند است ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش دهد. این امر به ویژه با یک رژیم غذایی با سدیم بالا صادق است. سدیم بیش از حد در رژیم غذایی خود مقدار کلسیمی که از  کلیه ها باید فیلتره شوند  را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

چاقی .شاخص تودهی  بدنی بالا (BMI)، اندازه دور کمر زیاد و افزایش وزن با  افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در ارتباط است.

بیماری های دستگاه گوارش و عمل های جراحی. جراحی بای پس معده، بیماری التهابی روده یا اسهال مزمن می تواند باعث تغییر در روند گوارش جذب کلسیم و آب شود و ریسک ساخته شدند سنگ در کلیه را افزایش دهد.

دیگر شرایط پزشکی. بیماری ها و شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند  شامل: اسیدوز کلیه ، سیستینوری ، هیپرپاراتیروئیدیسم، برخی داروها و برخی از عفونت های دستگاه ادراری.

آمادگی برای ملاقات با پزشک

سنگ های کوچک کلیه که انسداد نمیدهند و یا مشکلات دیگر را ایجاد نمی کنند میتوانند توسط پزشک خانواده درمان شوند. اما اگر سنگ کلیه شما بزرگ است و یا شما عوارض زیادی را متحمل شدید پزشک شما ممکن است شما را به اورولوژیست (متخصص کلیه و مجاری ادراری) ارجاع دهد.

در این جا تعدادی سوال به عنوان نمونه وجود دارد تا شما از پزشک خود بپرسید:

• آیا من سنگ کلیه دارم؟
  • سنگ کلیه ام چه اندازه است؟
  • سنگ کلیه در کجا واقع شده است؟
  • سنگ کلیه ی من از چه نوعی است؟
  • آیا جهت دفع سنگ نیاز به درمان دارویی دارم؟
  • آیا نیاز به جراحی یا روش دیگری برای دفع سنگ دارم؟
  • چقد احتمال وجود دارد تا کلیه ی دیگرم نیز سنگ بسازد؟
  • چگونه می توانم از تشکیل سنگ کلیه در آینده جلوگیری کنم؟
  • آیا برای این سنگ نیاز به  پیگیری دارم؟

اگر سوالی دیگر به ذهنتان میرسد حتما از پزشکتان بپرسید

چه انتظاراتی از پزشک خود داشته باشید؟

سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد:

• علائم شما چگونه آغاز شد؟
  • آیا نشانه ی تان  مداوم  بود و یا گاه به گاه ؟
  • علائم شما چگونه تشدید میابند؟
  • چه مواردی باعث بهبود علائم شما میشود؟
  • آیا فرد دیگری در خانواده ی شما سنگ کلیه دارد؟

آزمایشات و تشخیص

اگر پزشک شما مشکوک به سنگ کلیه شود ممکن است آزمایشات زیر را برای شما درخواست کند:

آزمایش خون. آزمایش خون ممکن است کلسیم بیش از حد و یا اسید اوریک بالا را در خون شما نشان می دهد. نتایج آزمایش خون ممکن است براساس سایر جنبه های سلامت شما انجام شود.

آزمایش ادرار. جمع آوری ادرار 24 ساعته ممکن است دفع بیش از حد مواد معدنی از ادرار شما را نشان دهد.

روش های تصویر برداری.روش های تصویر برداری مانند اشعه ی ایکس و برای سنگ های کوچکتر CT  اسکن بسیار مفید هست. گاهی اوقات سونوگرافی به دلیل بی عارضه بودن اولین قدم تصویر برداری در سنگ های کلیه است.

تجزیه و تحلیل سنگ ادراری. با استفاده از یک صافی در حین ادرار کردن شما میتوانید سنگ خود را نگه دارید و به آزمایشگاه جهت آنالیز سنگ بدهید. این امر میتواند کمک کند تا چه اقداماتی جهت جلوگیری از سنگ انجام دهید.

درمان سنگ کلیه  بسته به نوع سنگ و علت آن متفاوت است.

سنگ های کوچک

این سنگ ها اغلب نیاز به اقدامات تهاجمی ندارند.شما قادر خواهید بود این سنگ ها را دفع کنید با:

نوشیدن آب.نوشیدن 2 تا 3 لیتر آب روزانه میتواند به خوبی کلیه های شما را شستشو دهد و از تشکیل سنگ جدید جلوگیری کند.

مسکن ها.دفع سنگ از کلیه عمدتا دردناک است و پزشک جهت کاهش این درد برای شما مسکن مثل (استامینوفن،ایبوپروفن و …)

درمان های دیگر.پزشک شما ممکن است از داروهایی مثل مهار کننده های آلفا استفاده بکند این داروها باعث شل شدن عضلات حالب میشوند و دفع سنگ را تسهیل میبخشند.

سنگ های بزرگ

در صورتی که سنگ شما بزرگ باشد و نتواند با موارد فوق دفع شود پزشک ممکن است بنا به صلاحدید از موارد زیر استفاده کند:

امواج صوت  جهت شکست سنگ(سنگ شکن)

جراحی بسته که اصطلاحا ان را PCNL نیز میگویند.

روشی است جهت خارج کردن سنگهای کلیه که در این روش با ایجاد سوراخ کوچکی در پهلو  با دوربین وارد کلیه شده وپس از خرد کردن سنگ ها آنها را خارج می کنیم.

روش TUL

در موارد سنگ حالب از روش TUL که در ان با وارد کردن دوربین از طریق مجاری ادراری ان را خرد کرده تا خارج شود.

در صورتی که فرد دارای پرکاری غده پاراتیروئید باشد که باعث تشکیل سنگ های کلسیمی میشود جراحی این غده ضروری خواهد بود.

جهت جلوگیری از ساخته شدن سنگ های ادراری موارد زیر کمک کننده خواهد بود:

نوشیدن آب در طول روز.نوشیدن 2تا 3 لیتر مایعات علی الخصوص آب میتواند از تشکیل سنگ های جدید جلوگیری کند.

اگر شما در یک منطقه ی گرم زندگی میکنید و یا زیاد ورزش میکنید حتی ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشید.

خوردن غذاهایی با اگزالات کمتر. اگر شما کلیه ی شما تمایل به تشکیل سنگ اگزالات کلسیم دارد ، پزشک  شما ممکن است غذاهای غنی از اگزالات را محدود کند.این غذاها شامل:ریواس، چغندر، بامیه، اسفناج، برگ چغندر، سیب زمینی شیرین، آجیل، چای، شکلات و محصولات سویا.

یک رژیم غذایی کم پروتئین(حیوانی) و کم نمک  انتخاب نمایید.

در برخی از سنگ های کلیوی مانند اگزالات کلسیم مصرف بیشتر کلسیم از تشکیل سنگ های جدید جلوگیری میکند.اما در بعی موارد دیگر ممکن است کلسیم باعث افزایش تشکیل سنگ کلیه شود لذا در این باره حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که مجاز به مصرف ترکیبات غذایی کلسیم نیستید از پزشک خود درمورد مصرف مکمل های کلسیم بپرسید.

2018-11-26T14:01:34+00:00توسط |کلیه|بدون ديدگاه