کیست های کلیه گرد و پر از مایع هستند که روی کلیه و یا در داخل کلیه تشکیل می شوند. کیست های کلیه می توانند با اختلالات جدی که ممکن است اختلال عملکرد کلیه بدهند همراه باشند. اما معمولا، کیست های کلیه از  نوع کیست های ساده هستند که غیر سرطانی هستند و عوارضی ندارند.

هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث بوجود آمدن کیست های ساده کلیه میشود. به طور معمول، تنها یک کیست در سطح کلیه ایجاد میشود، اما کیست های متعدد می توانند یک یا هر دو کلیه را تحت تاثیر قرار دهند. با این حال، کیست های ساده کلیه با بیماری کلیه پلی کیستیک متفاوت هستند.

کیست های ساده کلیه اغلب در طول یک آزمایش تصویربرداری که برای مشکلات دیگری انجام میشود به طور اتفاقی شناسایی میشوند. کیست های ساده کلیه که علائم و نشانه ای ندارند معمولا نیازی به درمان ندارند.

علائم:

کیست های ساده ی کلیه به طور معمول علائم و نشانه ای ایجاد نمی کنند. اگر یک کیست ساده کلیه به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

• درد مبهم در پشت یا پهلو
  • درد ناحیه بالای شکم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

اگر شما علائم و نشانه های کیست های کلیوی را دارید یک وقت ملاقات با پزشکتان تنظیم کنید.

علل:

هنوز مشخص  نیست که چه چیزی باعث تشکیل کیست های ساده کلیه میشود. یک تئوری نشان می دهد که کیست های کلیه زمانی ایجاد میشوند که لایه سطحی  کلیه ضعیف شده و یک کیسه (دیورتیکول) را تشکیل میدهد. این کیسه سپس با مایع پر می میشود، جدا شده و به کیست تبدیل میشود.

عوامل خطر ساز:

خطر ابتلا به کیست های ساده ی کلیه با افزایش سن افزایش می یابد، هر چند آنها می توانند در هر سنی رخ دهند. کیست های ساده ی کلیه در مردان شایع ترهستند.

عوارض:

کیست های کلیه گاهی اوقات می تواند منجر به عوارض شوند، از جمله:

کیست های عفونی. کیست کلیه ممکن است عفونی شوند که در این حالت  باعث تب و درد میشوند.

ترکیدن کیست. کیست کلیه است ممکن است با ترکیدن باعث درد شدید در پشت یا پهلوی بیمار گردد.

انسداد ادرار. کیست کلیه ای که جریان طبیعی ادرار را مانع میشود ممکن است  به تورم کلیه (هیدرونفروز) منجر شود.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

کیست ساده ی کلیه اغلب در جریان تصویربرادی برای سایر مشکلات کشف میشود.اگر در تصویر برداری برای شما کیست ساده ی کلیه ی تشخیص داده شده با پزشک خود صحبت کنید.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای این ملاقات آماده میکند:

سوالاتی که میتوانید از پزشک خود بپرسید:

1. کیست کلیه ی من چقدر بزرگ است؟
  2. آیا کیست کلیه ی من جدید است یا در سایر تصویربرداریها نیز موجود بوده است؟
  3. آیا کیست کلیه بزرگ تر میشود؟
  4. آیا کیست کلیه به کلیه ام صدمه میزند ؟
  5. آیا کیست کلیه نیاز به از بین بردن دارد؟
  6. گزینه های درمانی من چه هستند؟
  7. هر یک از گزینه درمانی چه خطرات بالقوه دارند؟
  8. یک کیست کلیه در حال رشد چه علائم و نشانه هایی ممکن است ایجاد کند؟

چه انتظاراتی از پزشک خود دارید؟

پزشک شما ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد؟

1. آیا شما علائمی دارید؟
  2. اگر چنین است، چه مدت است که علائم دارید؟
  3. آیا علائم شما در طول زمان بدتر شده است؟
  4. آیا شما خون در ادرار خود دیده اید ؟
  5. آیا شما درد در پشت و یا پهلو دارید؟
  6. آیا تاکنون تب و لرز داشته اید؟
  7. چه داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی استفاده می کنید؟

آزمایشات:

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص کیست های ساده کلیه عبارتند از:

آزمایشات تصویربرداری. آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی، CT اسکن و MRI، اغلب برای بررسی کیست های ساده کلیوی استفاده می شوند. آزمایشات تصویربرداری می تواند به پزشک کمک کنند که این توده یک کیست است و یا یک تومور است.

تست  عملکردی کلیه. یک نمونه خون میتواند مشخص کند که آیا کیست عملکرد کلیه شما را آسیب زده است و یا خیر.

درمان ممکن است نیاز نباشد.

اگر کیست شما هیچ علامت و نشانه ای ندارد شما ممکن است به درمان نیاز نداشته باشید در عوض برای کنترل رشد کیست شاید پزشک صلاح بداند سونوگرافی دوره ای انجام دهید.در صورتی که کیست باعث علائم و نشانه شود آنگاه شاید درمان نیاز باشد.گاهی اوقات یک کیست ساده خود بخود از بین میرود.

درمان کیستی که باعث علائم و نشانه شده است:

اگر کیست ساده کلیه باعث علائم و نشانه شده ، پزشک شما ممکن است درمان را توصیه کند. گزینه های عبارتند از:

1. سوراخ کردن و تخلیه کیست، و سپس پر کردن آن با الکل جهت جلوگیری از ایجاد مجدد.
  2. جراحی برای برداشتن کیست. کیست های بزرگ و یا علامت دار ممکن است نیاز به عمل جراحی برای تخلیه و حذف داشته باشند.