مقدمه
اگر دچار آسیب نخاعی (SCI) شده باشید، می توانید از مدیریت جنسی و باروری، آموزش و مشاوره در این زمینه بهره مند شوید. وضعیت فیزیکی شما پس از آسیب نخاعی ممکن است جنبه های عملکرد جنسی شما را تغییر دهد و بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شما در رابطه با جنسیت یا سلامت جنسی شما تاثیر بگذارد.
درمان مدیریت جنسی و باروری پس ازآسیب های نخاعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
درمان روانشناسی جنبه های سلامت روانی و اجتماعی به اندازه جنبه های فیزیکی اهمیت دارد. توانایی داشتن احساس خوب در مورد بدن پس از آسیب های نخاعی و به دست آوردن اعتماد به نفس در ایجاد و حفظ روابط صمیمی جنبه ای حیاتی است اما اغلب نادیده گرفته میشود.

تیم یکپارچه از پزشکان، پرستاران و روانشناسان آموزش دیده و با تجربه، در مورد بهداشت روان و سلامت جنسی ، به افراد آموزش و راهنمایی لازم را میدهند.
درمان اختلال عملکرد جنسی. مردان و زنانی که دچار آسیب نخاعی شده اند ممکن است پس از این اختلال تغییرات فیزیکی را در خود ببینند و ممکن است برای داشتن فعالیت جنسی نیاز به درمان داشته باشند.
مردان مبتلا به اختلالات عملکرد جنسی به علت آسیب نخاعی دارای گزینه های مختلف درمانی هستند که ممکن است شامل داروها، دستگاه های کمک کننده یا ایمپلنت ها باشد.
مشاوران باروری آموزش دیده با شما و شریک زندگی تان در رابطه با سلامت و باروری جنسی بحث و گفتگو می کنند و آموزش و مشاوره جنسی را ارائه میدهند.
زنانی که آسیب نخاعی داشته اند معمولا می توانند باردار شوند و به طور طبیعی این وضعیت را تحمل کنند. اگر می خواهید باردار شوید، باید بارداری برنامه ریزی شده داشته باشید و در مورد مشکلات بالقوه خود با تیم درمان صحبت کنید.

Reference:
https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/sexuality-and-fertility-management-after-spinal-cord-injury/about/pac-20394993