پاسخ از دکتر تیموتی موینیهان-مایوکلینیک
بهتر است در مورد هر گونه نگرانی در مورد شیمی درمانی و رابطه جنسی با دکتر خود صحبت کنید. با این حال، معمولا تا زمانی که تحت شیمی درمانی هستید و احساس می کنید دوست دارید رابطه ی جنسی داشته باشید منعی برای این کار وجود ندارد.
بسیاری از عوامل می توانند تصمیمات مربوط به شیمی درمانی و رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار دهند. در اینجا به بررسی چند مورد میپردازیم.
• چه نوع سرطانی دارید؟ سرطان های مربوط به دستگاه تناسلی ممکن است نیازمند احتیاط ویژه ای باشد. پس از یک مداخله یا درمان که بر دستگاه تناسلی تاثیر می گذارد، ممکن است پزشک شما تا بهبودی کامل شما را از فعالیت جنسی منع کند.
• چه نوع داروی شیمی درمانی دریافت می کنید؟ برخی از انواع داروهای شیمی درمانی می تواند منجر به تغییر در پوشش واژن شود، که ممکن است آسیب های واژینال را در طول مقاربت واژینال بیشتر کند. باکتری های طبیعی که در پوست یا در دستگاه تناسلی زندگی می کنند ممکن است به جریان خون شما وارد شوند.

اگر شیمی درمانی شما سطوح گلبولهای سفید خونتان را کاهش می دهد، ممکن است از این باکتری ها محافظت نشود. پزشک شما ممکن است توصیه کند که از مقاربت جنسی اجتناب کنید تا تعداد گلبولهای سفید خونتان به سطح ایمنی افزایش یابد.
اگر شیمی درمانی باعث کاهش تعداد پلاکت ها شود، مقاربت می تواند باعث خونریزی شود. اگر تعداد پلاکتها بسیار کم باشد، خونریزی شدید ممکن است رخ دهد.
• آیا می توانید باردار شوید؟ بارداری در طول شیمی درمانی به دلیل تاثیر بر رشد کودک به شدت متاثر می شود (این موضوع هم در مورد مردان و هم زنان صادق است). اگر روش های جلوگیری از بارداری امکان پذیر باشد، پزشک شما احتمالا شما را تشویق می کند که از این روش ها استفاده کنید.
• آیا شما احساس انجام رابطه ی جنسی را دارید؟ در طی شیمی درمانی، خستگی یا سایر عوارض جانبی از قبیل اثرات روی سطوح هورمونی، علاقه شما به رابطه جنسی را کاهش می دهد. اگر به مقاربت علاقه ندارید، به یاد داشته باشید که رابطه ای صمیمی تر از رابطه جنسی وجود دارد. به دنبال راه های دیگری برای ابراز احساسات باشید.

Reference:
https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/chemotherapy/expert-answers/chemotherapy-and-sex/faq-20058287

With
Timothy J. Moynihan, M.D.