در برخی موارد افراد در ناحیه پهلویشان دچار درد می شوند (درد پهلو). از آن جایی که تعداد زیادی از اندام ها گرد هم جمع شده اند، این درد می تواند علل متفاوتی داشته باشد، اما از شایع ترین بیماری ها در ناحیه پهلو می توان به بیماری های کلیوی اشاره کرد. در برخی موارد فرد در ناحیه کمرش درد شدیدی را متحمل می شود و نمی تواند تشخیص دهد درد کمر است یا درد پهلو و این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرد. بهتر است بدانیم دردهایی که ناشی از کمر درد می باشد در دو طرف راست یا چپ پشت رخ می دهند؛ اما دردهای کمر دقیقاً در پشت کمر ظاهر می شوند. بیماری های کلیه را می توان به چند بخش تقسیم کرد که مهم ترین آن ها داشتن سنگ کلیه است. اگر درد پهلوها با تب و لرز، تکرر ادرار و سوزش ادرار همراه بود می توان گفت کلیه ها دچار سنگ شده اند. در برخی موارد نیز درد ناشی از تورم آپاندیس در پهلوها رخ می دهد. در ای زمان پزشک باید با بررسی ها و معاینات لازم و هم چنین به کمک سونوگرافی نوع بیماری را تشخیص دهد.

علت های پهلو درد چیست؟

علت های فراوانی در دردهای پهلو دخیل هستند. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

• یکی از علل وجود دردهای شایع بارداری خانم ها می باشد.
  • بیماری های زنانگی مانند کیست تخمدان و عفونت نیز می تواند در دردهای پهلو دخیل باشد.
  • اگر دستگاه گوارش اعم از معده و روده عفونت کنند می تواند دردهای طاقت فرسایی را در پهلوها به وجود آورند.
  • بیماری های نظیر دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک نیز یکی از عوامل دردهای پهلوست.
  • اگر ستون مهره ها براثر سانحه ای دچار مشکل شود و یا بشکند می تواند سبب دردهای شدیدی در ناحیه پهلوها شود.
  • بیماری های کلیوی مانند عفونت کلیه، سنگ کلیه و آبسه کلیه نیز در درد پهلو شریک هستند.
  • بیماری های کیسه صفرا اعم از وجود سنگ صفرا نیز پهلوها را به درد می آورد.
  • بیماری های کبدی نیز در درد پهلوها تأثیر گذار هستند.
  • اگر براثر سرماخوردگی یا به علت دیگر عضلات بدن بگیرد و منقبض شود ممکن است درد در ناحیه پهلوها رخ دهد.

بررسی چند علت درد در ناحیه شکمی و پهلوهای سمت راست

• آپاندیس: اگر فردی دچار تورم آپاندیس شود، در ابتدا دردی خفیف در سمت راست شکمش به وجود می آید. در کسری از ثانیه این درد شدیدتر می شود و به سمت پهلوها روانه می شوند. در اکثر مواقع این دردها همراه با حالت تهوع و استفراغ می باشد. گاهی اوقات آن قدر درد شدید می شود که فرد نمی تواند هیچ حرکتی داشته باشد.
  • سنگ کلیه: این درد در ناحیه پهلوها رخ می دهد و به سمت مجرای ادراری کشیده می شود. در برخی مواقع با مشاهده خون در ادرار می توان از وجود سنگ در کلیه ها و مجرای ادراری مطلع شد. این درد نیز می تواند خفیف یا شدید باشد. در بیشتر مواقع به هنگام ادرار سوزش نیز احساس می شود.
  • بیماری های مربوط به لگن در خانم ها: اگر فردی به هنگام رابطه جنسی دچار درد می شود و یا ترشحات غیر طبیعی از واژنش خارج می شود می توان گفت توسط باکتری های کلامیدیا و گونوره به بیماری های التهابی لگن دچار شده اند.
  • حاملگی های متعدد و حاملگی خارج از رحم یکی دیگر از عوامل درد شکم و پهلو می باشند.

بررسی چند علت درد در ناحیه شکمی و پهلوهای سمت چپ

• کیست تخمدان: در خانم ها این دردهای مزمن در سمت چپ و شکم ممکن است از به وجود آمدن کیست تخمدان باشد.
  • تخمک گذاری: در دوران تخمک گذاری خانم ها دچار دردهای خفیفی در ناحیه زیر شکم می شوند که با کمی استراحت و گذراندن این دوره رفع می شود.
  • سنگ کلیه: دردهای ناشی از سنگ کلیه هم می تواند در ناحیه چپ هم راست پهلوها رخ دهند. این دردها در برخی موارد بسیار طاقت فرسا و دردناک می شوند.
  • سندروم روده تحریک پذیر: اگر فردی به این بیماری دچار شود نیز می تواند دردهایی را در ناحیه شکم و پهلوهای سمت چپش احساس کند.
  • دیورتیکولیت: درد شکمی که با حالت تهوع، تب و نفخ های شدید و اسهال یا یبوست همراه است. در برخی مواقع این بیماری احتیاج به جراحی دارد.
درد پهلو

چگونه از دردهای پهلو پیشگیری کنیم؟

همیشه و همه جا گفته شده است که در هر موردی پیشگیری به از درمان است. با رعایت نکاتی بسیار ساده و راحت می توانید از بروز دردهای پهلو جلوگیری کنید:

• شما می توانید با نوشیدن روزانه حدود 8 لیوان آب از دردهای ناشی از کلیه درد در ناحیه پهلو جلوگیری کنید.
  • از خوردن و نوشیدن مشروبات الکلی به شدت حذر کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان روابط جنسی تان را محافظت شده انجام دهید.
  • تغذیه سالم و مناسب می تواند در پیشگیری از این گونه دردها تأثیر بسزایی داشته باشید.
  • در میان وعده ها و وعده های غذایی از سبزیجات و میوه ها حتماً استفاده کنید.

درمان پهلو درد در خانم های باردار

اگر خانمی باردار باشد و بر اثر حاملگی دچار درد پهلو شده باشد می تواند با رعایت نکات زیر از درد پهلوها بکاهد:

• پوشیدن کفش های اسپرت و راحتی
  • بیش از حد ننشینند و یا بیش از حد سرپا نایستند. در همه حالات به اندازه کافی قرار گیرید و هیچگونه فشاری به خود وارد نکنید.
  • بهتر است در دوران بارداری از کمربند و یا شکم بند طبی استفاده کنید.
  • حمام با آب گرم آن هم نه به مدت طولانی بلکه کوتاه و مفید، می تواند کمک بسزایی به کاهش دردهای پهلو بکند.
  • از برداشتن و جا به جا کردن اشیاء سنگین اجتناب کنید.
  • همیشه سعی کنید بر روی پهلوها بخوابید و مدام از این پهلو به آن پهلو شوید. به پشت و روی شکم خوابیدن برای خانم های باردار عوارض خطرناکی در پیش دارد.

درمان درد پهلو در افراد معمولی و آقایان

اما اگر باردار نیستید و در حالت عادی از بیماری هایی رنج می برید و دچار پهلو درد شده اید بهتر است ادامه مقاله را به دقت بخوانید تا راه حلی برای کاهش دردهای پهلوی خود بیابید:

اولاً که به هنگام احساس درد در ناحیه پهلو سعی کنید علت آن را جویا شوید. حتماً به هنگام دچار شدن به دردهای پهلو به پزشک مراجعه کنید، پزشک با استفاده از معاینات لازم و جواب آزمایش های ادرار و خون می تواند تشخیص راحت تری داشته باشد. اگر درد ناشی از عفونت باشد قطعاً در آزمایش نشان می دهد و پزشک برای شما داروهای متناسبی را تجویز می کند. گاهی درد پهلو از سرماخوردگی و گرفتگی عضلات نشات می گیرد. در برخی مواقع به دلیل دویدن و نفس گیری نادرست نیز فرد دچار پهلو درد می شود. در این جور مواقع بهتر است بایستید، نفسی تازه کنید و قسمتی که دردناک شده را ماساژ دهید. استراحت می تواند بهترین روش درمانی برای دردهای پهلو باشد. دردهایی که همراه با حالت تهوع می باشد نیاز به مشورت با پزشک دارد؛ بنابراین هر زمانی که به این گونه دردها همراه با تب و لرز و استفراغ دچار شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.