تعریف

مشکلات دائمی و مکرر با واکنش های جنسی، تمایلات جنسی، ارگاسم یا دردی  که باعث ناراحتی شما یا اختلال درارتباط شما با شریک زندگی شما  بشود از نظر پزشکی به عنوان اختلال عملکرد جنسی زنان شناخته میشود.

بسیاری از زنان در برخی موارد با مشکلات جنسی مواجه هستند. اختلال عملکرد جنسی زنان در هر مرحله از زندگی ممکن است رخ دهد. این مسئله می تواند در تمام طول عمر باشد یا بصورت تاخیری  در زندگی رخ دهد.همچنین می تواند تنها در شرایط خاص جنسی و یا در تمام شرایط جنسی اتفاق افتد.

پاسخ جنسی شامل یک  مجموعه ی  پیچیده ی فیزیولوژی، احساسات، تجربیات، باورها، شیوه زندگی و روابط است. اختلال هر جزء می تواند میل جنسی، تحریک و رضایت جنسی را تحت تاثیر قرار دهد و درمان اغلب شامل راه های متفاوتی است.

علائم شما بستگی به نوع اختلال جنسی زنانه شما دارد:

• میل جنسی پایین .این رایج ترین اختلال جنسی زنانه است که شامل، عدم علاقه جنسی و یا کم بود تمایل جنسی است.
  • اختلال در تحریک جنسی. ممکن است میل جنسی شما نرمال باشد.اما دچار اختلال در تحریک جنسی قبل و یا حین رابطه ی جنسی باشید.
  • اختلال ارگاسم.ممکن است دچار اختلال ارضا شدن پس از تحریک جنسی باشید ، دشواری های مداوم و مکرری در دستیابی به ارگاسم وجود داشته باشد.
  • اختلال درد جنسی. ممکن است دچار درد حین تحریک جنسی یا تماس واژینال باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

هنگامی که اختلال جنسی باعث ناراحتی شما شده و نگرانی از تاثیر آن در زندگی زناشویی هستید  به پزشک مراجعه کنید.

علل

هنگامی که هورمون های شما در حال تغییرات مثل پس از بارداری و یائسگی بعضی از مشکلات جنسی اتفاق می افتند. بیماری هایی مانند سرطان، دیابت یا بیماری های قلبی عروقی همچنین می تواند به اختلال عملکرد جنسی منجر شود.

عواملی که اغلب باعث نارضایتی جنسی یا اختلال در عملکرد جنسی می شوند عبارتند از:

• اختلالات فیزیکی .هر گونه بیماری، از جمله سرطان، نارسایی کلیه، مولتیپل اسکلروزیس(MS )، بیماری های قلبی و مشکلات مثانه، می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی شود. بعضی از داروها، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی می توانند میل جنسی شما و توانایی بدن شما را برای تجربه ارگاسم(ارضا شدن) کاهش دهند.
  • اختلالات هورمونی. سطوح پایین تر استروژن پس از یائسگی ممکن است منجر به تغییر در بافت های دستگاه تناسلی و پاسخ جنسی شود. کاهش استروژن منجر به کاهش جریان خون به ناحیه لگن می شود که می تواند تحریک شدن و ارگاسم را به تعویق اندازد .
  • اگر شما از نظر جنسی فعال نیستید پوشش واژن ضخیم تر و ضعیف تر می شود و می تواند به مقاربت دردناک منجر شود (dyspareunia). سطح هورمون بدن شما نیز پس از زایمان و هنگام شیردهی تغییر می کند، که می تواند به خشکی واژن منجر شود و باعث کاهش میل جنسی شما شود.
  • اختلالات روانشناسی و اجتماعی. اضطراب ، افسردگی درمان نشده، استرس طولانی مدت و سابقه سوء استفاده جنسی می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود. نگرانی از حاملگی و دوباره مادر شدن ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.
  • تنش های طولانی با شریک زندگی در مورد روابط جنسی و جنبه های دیگر رابطه می تواند پاسخ جنسی شما را کاهش دهد. مسائل فرهنگی و مذهبی نیز می تواند به این قضیه کمک کند.

عوامل خطر(ریسک فاکتورها)

برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به اختلال عملکرد جنسی را افزایش دهد:

• افسردگی یا اضطراب
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • شرایط عصبی مانند آسیب نخاعی یا مولتیپل اسکلروز(MS)
  • نارسایی کبد یا کلیه
  • بعضی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون بالا
  • استرس احساسی یا روحی
  • سابقه سوء استفاده جنسی

برای تشخیص اختلال جنسی زنانه، پزشک شما ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:

سابقه جنسی و پزشکی شما را مورد بحث قرار دهد. شما ممکن است باز اینکه در مورد موارد شخصی زندگی خود با پزشک صحبت میکنید راحت نباشید. اما رابطه ی جنسی  شما بخش مهمی از رفاه شماست. صحبت کردن در مورد آن به آینده ی شما کمک خواهد کرد.

معاینات لگنی.ممکن است پزشک  شما برای تغییرات جسمی که بر روی لذت جنسی شما تأثیر می گذارد، نظیر نازک شدن بافت های دستگاه تناسلی، کاهش کشش پوست، زخم و درد، شما را معاینه کند.

پزشک شما همچنین ممکن است شما را به یک مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات جنسی و روابط جنسی ارجاع دهد.

درمان

در نظر داشته باشید که اختلال عملکرد جنسی تنها در صورتی است که باعث ناراحت شما شود. اگر شما را ناراحت نکند، نیازی به درمان نیست.

از آنجا که اختلال عملکرد جنسی زنان دارای علائم و علل بسیاری است، درمان نیز متفاوت است. مهم است که شما نگرانی های خود را در مورد بدن خود و پاسخ طبیعی جنسی خود بدانید. همچنین اهداف زندگی جنسی شما در تعیین درمان و ارزیابی پیشرفت مهم است.

زنان با نگرانی های جنسی اغلب از یک رویکرد درمان ترکیبی که به مسائل پزشکی و همچنین مسائل مربوط به رابطه اشاره دارد، بهره مند می شوند.

درمان غیر دارویی برای اختلالات جنسی زنان

برای درمان اختلال عملکرد جنسی، پزشک ممکن است توصیه کند که با این استراتژی ها شروع کنید:

صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با همسرتان .بسیاری از مشکلات را حل خوااهد کرد.

تمرین عادات زندگی سالم.مانند  قطع مصرف الکل،فعالیت جسمانی منظم یادگیری راه هایی برای کاهش استرس میتواند شما را در داشتن رابطه ی جنسی عاشقانه کمک کند.

مشاوره بگیرید و با مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات جنسی و روابط زوجین صحبت کنید. درمان اغلب شامل آموزش در مورد چگونگی بهینه سازی پاسخ جنسی بدن شما، راه های افزایش صمیمیت با شریک زندگی و توصیه هایی برای خواندن مطالب و تمرینات زوجین است.

اگر خشکی واژن یا درد هنگام رابطه جنسی دارید از یک روان کننده استفاده کنید. روان کننده واژن ممکن است در حین مقاربت مفید باشد.

درمان های پزشکی برای اختلال عملکرد جنسی زنان

درمان موثر برای اختلال عملکرد جنسی اغلب مستلزم رسیدگی به وضعیت بیماری اولیه یا تغییرات هورمونی است. یک نسخه تجویزی برای زنان پیش از یائسگی با میل جنسی کم، فلیبانانسین (Addyi) میباشد.

برای درمان اختلالات جنسی مرتبط با یک وضعیت پزشکی، پزشک ممکن است شما را توصیه کند به:

• تنظیم یا تغییر دارویی که دارای عوارض جانبی جنسی است.
  • مشکلات تیروئید یا سایر شرایط هورمونی را درمان کنید
  • افسردگی یا اضطراب خود را درمان کنید.
  • سعی کنید استراتژی هایی برای کاهش درد لگن یا سایر مشکلات درد را امتحان کنید.

درمان اختلال جنسی زنانه مرتبط با علل هورمونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استروژن درمانی موضعی. درمان استروژن در قالب یک حلقه واژنی، کرم یا قرص است. این درمان از طریق بهبود واکنش واژن ، عملکرد جنسی، افزایش جریان خون واژینال عمل میکند.

REFERENCE: