در این نوشته می خوانید:

بطور ساده عدم توانایی در ایجاد و حفظ نعوظ مناسب جهت انجام مقاربت موفق را ناتوانی جنسی می گویند،که نه تنها تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت زندگی افراد دارد بلکه مشکل مشترکی است که خود شخص و همسر او را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اضطراب ، افسردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس می شود که هر یک به تنهایی باعث افزایش عوارض روحی و اجتماعی مربوط به این بیماری می شود.

میلیونها زوج در دنیا از این مشکل رنج می برند با افزایش سن از پنجاه سال به هفتاد سال شیوع این بیماری از حدود 5% به 15% افزایش می یابد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که 60% مردان در در دهه پنجم عمر خود قادر به انجام فعالیت جنسی هستند ، ولی با رسیدن به دهه ی هفتم زندگی این توانایی تنها در 33% آنها وجود دارد.

اولین قدم و چه بسا مشکل ترین مسئله در این بیماران پذیرش وجود مشکل می باشد زیرا پس از آن می توان به آسانی روشی جهت درمان آن یافت.

 

بررسی و علل ناتوانی جنسی در مردان | معرفی راهکار های درمانی و چیستی آن

یکی از اصلی ترین و پر دغدغه ترین مسائلی که آقایان با آن رو به رو هستند، ناتوانی جنسی مردان است. این ناتوانی گاها موجب بروز مشکلات و اختلافات جدی در روابط زناشویی می شود که به طبع می توان شاهد اختلاف، جدایی، مشکلات روانی و… بود.

 به همین دلیل ما به معرفی و بررسی علل ناتوانی جنسی در مردان خواهیم پرداخت و روش های درمانی آن را نیز به صورت کامل در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا در نهایت بتوانید از شر مشکلات ناتوانی جنسی در هنگام رابطه زناشویی خلاص شوید.

ناتوانی جنسی در مردان چیست و به چه ناتوانی ای، ناتوانی جنسی گفته می شود؟

ناتوانی جنسی در مردان در حالت کلی به معنای عدم رسیدن به حالت نعوظ و حفظ آن در روابط زناشویی است، توسط این عامل متاسفانه مرد و زن نمی توانند لذت مناسبی را از رابطه جنسی دریافت کنند که این موضوع در نهایت می تواند باعث بروز مشکلات جدی تری در افراد شود. البته این مشکل بسیار شایع بوده و می توان آن را در تمامی سنین مشاهده نمود. (این عارضه در مردان مسن تر بیشتر دیده می شود.)

علل ایجاد ناتوانی جنسی در مردان چیست؟

 

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که در نهایت می تواند باعث ایجاد ناتوانی های جنسی در آقایان شود. این مشکل خود می تواند ریشه در مشکلات دیگر داشته باشد، از جمله این موارد می تواند به اختلالات عصبی، سلامت روانی و جسمی اشاره نمود که در ادامه به معرفی و بررسی علل های ایجاد این عارضه در آقایان خواهیم پرداخت.

این مطلب را از دست ندهید:  تغییر نگرش در مورد وجود ارتباط بین برقراری رابطه جنسی و کهولت سن

بررسی عوامل جسمانی:

یکی از علل های اصلی در بروز اختلالات نعوظ و عدم ثبات آن می توان به عوامل جسمانی اشاره نمود این عوامل در نهایت می تواند باعث بروز این عارضه شود. از مهم ترین عوامل جسمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. برخورداری از مشکلات قلبی
  2. داشتن کلسترول در خون به میزان بالا
  3. بسته شدن رگ های خونی
  4. وجود انواع جراحت ها در آلت تناسلی آقایان
  5. مبتلا بودن به بیماری دیابت
  6. برخورداری از اضافه وزن بسیار بالا
  7. مبتلا بودن به سندروم سوخت و ساز
  8. مبتلا بودن به بیماری پارکینسون
  9. مبتلا بودن به بیماری ام اس
  10. مصرف بیش از اندازه سیگار، قلیان و تنباکو
  11. مصرف بیش از اندازه به الکل و اعتیاد به آن
  12. عدم برخورداری از خواب کافی
  13. ایجاد عارضه های نخاعی
  14. و…

موارد فوق از مهم ترین عواملی هستند که در بروز اختلالات نعوظ می تواند تاثیرگذار باشد از این رو اگر به بیماری ها و امراض فوق دچار هستید این موضوع امری طبیعی است اما این تنها بررسی یک علل از چند علل تاثیرگذار در بروز این عارضه بود.

بررسی عوامل روانی:

از دیگر عواملی که می توان در فرایند ناتوانی جنسی آقایان تاثیرگذار باشد، عوامل روانی هستند که فرد را تحت الشعاع قرار می دهند. از این رو در ادامه به معرفی این علل می پردازیم:

  1. وجود استرس و فشار های ناشی از آن
  2. وجود افسردگی و فشار های ناشی از آن
  3. اضطراب، ترس، دلشوره و…

نکته:

برخی از آقایان از یک حالت و برخی نیز از هر دو حالت و عوامل اختلال زا برخوردار هستند که متاسفانه افرادی که از هر دو وضعیت رنج می برند، مشکلات آن ها کمی حادتر است که نیاز به مراقبت های ویژه درمانی دارند.

نعوظ چگونه در آقایان ایجاد می شود؟

نعوظ در واقع به معنای صاف و سفت شدن آلت تناسلی مردان پس از تحریک است. همچنین برای آن که این حالت تداوم داشته باشید نیاز به هماهنگی برخی از اعضای مختلف بدن با یکدیگر است. در برخی از موارد ممکن است شما میل به برقراری رابطه جنسی داشته باشید اما متاسفانه مشکل نعوظ نتواند آلت تناسلی شما را به حالت صاف و سیخ خود در بیاورد.

ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی

چه عواملی در ایجاد نعوظ تاثیرگذار است؟

همان طور که اشاره نمودیم، برای آن که فرایند نعوظ به خوبی در آقایان انجام شود نیازمند هماهنگی سایر اعضای مختلف بدن با یکدیگر است، از این رو می توان به هماهنگی سیستم اعصاب و روان، مغز، هورمون های خونی، شرایط محیطی و… اشاره نمود. هنگامی که تمامی این عناصر در کنار یکدیگر به خوبی کار کنند، دو جسم بسیار بزرگی همانند اسفنج که درون دستگاه تناسلی قرار گرفته اند، پر از خون می شوند که در نهایت این موضوع باعث ایجاد حالت نعوظ می شود.

چطور می توان به درمان ناتوانی جنسی در مردان پرداخت؟

در وهله اول پزشک معالج باید ریشه یابی درست و اصولی ای از بروز ناتوانی جنسی در فرد دریافت کند، به عنوان مثال ممکن است برخی از عوامل روانی و جسمانی باعث بروز چنین اختلالی در افراد شود.

از این رو پزشک مربوطه ابتدا باید اطمینان حاصل پیدا کند که این فرایند ارتباطی با علل های روانی و جسمانی ندارد و اگر هم ارتباطی با آن ها داشته باشد باید فرایند بهبود پذیری آن ها نیز به خوبی انجام شود.

پس از مشخص شدن علت موضوع، پزشک مربوطه باید بهترین و سریع ترین روش درمانی ناتوانی جنسی در مردان را اتخاذ کرده و فرایند درمانی را هرچه سریع تر شروع کند. اما در حالت کلی می توان به موارد زیر به عنوان روش های درمانی موثر در بهبود فرایند نعوظ اشاره نمود.

این مطلب را از دست ندهید:  تغییر نگرش در مورد وجود ارتباط بین برقراری رابطه جنسی و کهولت سن

1—معرفی و بررسی داروهای خوراکی

ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی

برای آن که بتوانید از شر مشکلات نعوظ و مواردی که در پی آن به وجود می آید، خلاص شوید در مرحله اول ممکن است پزشک معالج شما مصرف داروهای خوراکی را برای شما تجویز کند. این دارو ها عمدتا در موارد زیر موجود هستند:

  • قرص‌های سیلدنافیل (ویاگرا)
  • تادالافیل (سیالیس)
  • واردنافیل (لِویترا)
  • آوانافیل (اسپِدرا)

مصرف این دارو ها به تنهایی نمی تواند باعث درمان ناتوانی های جنسی در مردان و مشکلات نعوظ شوید، از این رو نیاز به انگیزش برای برقراری و ایجاد ارتباط جنسی میان مرد و زن نیز لازم است. از سویی دیگر برخی از افراد تصور می کنند که قرص های تجویز شده باعث افزایش میزان تنش و لذت جنسی می شود که این موضوع کاملا از سوی ما رد می شود.

2معرفی و بررسی  روش آلپروستادیل

اگر فردی که دچار بیماری ناتوانی جنسی و اختلالات نعوظ است با استفاده از روش های معمول و مصرف داروهای خوراکی و سایر موارد دیگر همچنان مشکل نعوظ در آن پابرجا باشد، راه پیشنهادی روش آلپروستادیل است. این روش که یک روش مصنوعی در بهبود فرایند نعوظ می باشد، می تواند تا حد بسیار مناسبی این مشکل را به صورت کامل در آقایان رفع کند.

روش آلپروستادیل در واقع روشی است که به آلت تناسلی هورمونی مصنوعی وارد می شود که وظیفه اصلی این هورمون تحریک گردش‌ خون در آلت تناسلی است.

تجربیات و آزمایش های پزشکی نشان داده است که افرادی که از این روش برای درمان مشکلات نعوظ خودشان استفاده می کنند، بین مدت زمانی 5 الی 15 دقیقه مجدد می توانند به فرایند نعوظ دسترسی داشته باشند اما این که زمان ماندن آن ها در این حالت چقدر باشد، موضوعی است که به دُز مصرفی آن تاثیر به شدت ویژه ای دارد.

3—استفاده از پمپ خلأ یا دستگاه وکیوم آقایان

از دیگر روش های پر تکرار و پر مصرفی که برای درمان بیماری های نعوظ و اختلالات آن مورد استفاده قرار می گیرد، وکیوم و یا استفاده از پمپ خلا است. این پمپ به کمک باتری و یا به کمک دست می تواند فرایند نعوظ را به خوبی انجام دهد. استفاده از وکیوم نیز شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی

چطور از وکیوم استفاده کنیم؟

برای آن که بتوانید از دستگاه پمپ خلا و یا وکیوم برای درمان ناتوانی جنسی استفاده کنید در وهله اول باید لوله آن را بر روی آلت تناسلی خود قرار دهید، سپس هوای محبوس شده ای که در دستگاه قرار دارد را به سمت بیرون تخلیه کنید تا حالتی از خلا ایجاد شود.

طی این فرایند به دلیل به جریان افتادن خونی که در ناحیه اندام تناسلی آقایان وجود دارد، حالت نعوظ به بهترین شکل ممکن انجام می شود. برای حفظ آلت تناسلی در این وضعیت نیز می توان با استفاده از حلقه پلاستیکی ای که در اختیار دارید، در پایین ترین قسمت آلت تناسلی آن را قرار دهید، این فرایند کمک می کند تا خون در این قسمت جمع شده و حالت نعوظ حفظ شود.

این حالت در افراد می تواند به میزان 30 دقیقه فرایند لذت بخشی از رابطه جنسی را برای آن ها به ارمغان بیاورد اما تجربیات پزشکی و آزمایشات متعدد نشان داده است که با  مصرف از دستگاه وکیوم دیگر شاهد مشکلات نعوظ و ناتوانی های جنسی در آقایان نخواهیم بود.

4—انجام عمل جراحی

در آخرین مرحله و پس از عدم پاسخگویی مناسب تمامی روش های درمانی فوق، ناچار به انتخاب گزینه جراحی خواهیم بود. در این گزینه شرایط و فرآیندی به وجود می آید که با قرار دادن ایمپلنت نیمه سخت یا قابل تورم در داخل آلت فرد می تواند مشکلات نعوظ را به خوبی ریشه کن کند.

این مطلب را از دست ندهید:  تغییر نگرش در مورد وجود ارتباط بین برقراری رابطه جنسی و کهولت سن

درمان ‌های روان‌ شناختی و تاثیر آن در درمان بیماری های جنسی آقایان

همان طور که اشاره نمودیم برخی از عوامل روان شناختی همانند اضطراب، ترش، دلهره، دلشوره و… می تواند باعث ایجاد مشکلات نعوظ در آقایان شود از این رو شما برای بهبود کامل حتما باید به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. اصولا با استفاده از این روش و کمک های درمانی مشاور و روان شناس می توان به آرامش بیشتری دست یافت که این موضوع خود باعث رفع مشکلات ناتوانی جنسی در آقایان می شود.

آیا علتی به عنوان شایع ‌ترین علت ناتوانی جنسی وجود دارد؟

بله، یکی از شایع ترین علل ایجاد بیماری های جنسی و ناتوانی های آن در آقایان مبتلا شدن فرد به دیابت نوع 2 است. این بیماری عموما به صورت کاملا ناشناخته و بدون درد و علائم به همراه فرد رشد می کند و ممکن است پس از 1 الی 10 سال فرد این موضوع را متوجه شود.

ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی

اختلالات نعوظ به چه دسته بندی هایی تقسیم می شود؟

همان طور که روش های درمانی نعوظ و ناتوانی جنسی در آقایان به دسته های مختلفی تقسیم بندی شده است، اختلالات نعوظ نیز دارای دسته بندی های متفاوتی هستند از این رو می توان به موارد زیر به عنوان مهم ترین انواع اختلالات نعوظ اشاره نمود که به بررسی آن ها نیز خواهیم پرداخت.

  1. اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی اولیه
  2. اختلال نعوظ ثانوی

در اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی اولیه فرد مبتلا به هیچ عنوان در طول زندگی خود به آمیزش جنسی با جنس مخالف نپرداخته و به هیچ عنوان فرایند نعوظ را تجربه نکرده است اما در سوی مقابل اختلال نعوظ ثانوی وجود دارد که این اختلال در آقایان کمی شایع تر و پر رنگ تر است. در این نوع از اختلالات نعوظ، مرد قبلا به خوبی دارای روابط جنسی موثر و ایده آلی بوده است اما در حال حاضر توانایی برقراری ارتباط جنسی با جنس مخالف برای اون آزار دهنده است.

آیا می توان در منزل و با استفاده از روش های درمانی اختلالات نعوظ را رفع و ریشه کن نمود؟

بله! یکی از مهم ترین عللی که می تواند باعث عدم شق شدن آلت تناسلی در افراد شود، ضعیف شدن عضلات کف لگن است. شما با استفاده از تمرینات ورزشی در منزل می توانید به قوی شدن عضلات کف لگن کمک قابل توجه ای کنید. از مهم ترین تمریناتی که در این حوزه وجود دارد، تمرینات کگل است.

جمع بندی نهایی مقاله بررسی و علل ناتوانی جنسی در مردان

در صورت ابتلا شدن به این بیماری می توانید به متخصص کلیه و مجاری ادراری، ناباروری و ناتوانی جنسی مردان مراجعه کنید تا با استفاده از روش های پیش رو بتوانید در کمترین زمان ممکن از شر این عارضه دردناک خلاص شوید. یادتان نرود که انجام فرایند های ورزشی در گام اول می تواند کمک قابل توجه ای به بهبود سلامت شما داشته باشد و در مرحله بعد می توانید از روش های شیمیایی و دارویی و بعضا جراحی استفاده کنید تا بتوانید به وضعیت سلامت خود بهبود ببخشید.

چنانچه سوالی در این زمینه دارید می توانید از ما در این بخش بپرسید و همچنین از طریق خطوط ارتباطی به صورت تلفنی با ما در تماس باشید.

دکتر فریدون خیام فر

جراح کلیه و مجاری ادراری ، اورولوژیست

فلوشیپ فوق تخصصی آندویورولوژی و لاپاراسکوپی