تعریف
مقاربت دردناک می تواند به دلایلی رخ دهد که طیفی از مشکلات ساختاری تا نگرانی های روحی روانی را شامل میشود. بسیاری از زنان در برخی از مراحل زندگی خود درگیر مقاربت دردناک هستند.
اصطلاح پزشکی برای مقاربت دردناک دیسپارونیا (dis-pu-ROO-nee-uh) است که به عنوان درد مکرر تناسلی تعریف شده است که قبل، در حین یا بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد. اگر دچار مقاربت دردناک در رابطه جنسی خود شده اید ، با پزشک خود صحبت کنید.
اگر مقاربت دردناک دارید، ممکن است علائم زیر را احساس کنید:
• درد در حین دخول
• درد با هر دخول، از جمله قرار دادن یک تامپون
• درد عمیق در هنگام برانگیخته شدن جنسی
• درد سوزشی یا خورد کننده
• درد زیاد حتی ساعات طولانی پس از مقاربت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
اگر درد مکرر در هنگام رابطه جنسی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.درمان این مشکل می تواند به زندگی جنسی شما، صمیمیت ، و به شما اعتماد به نفس دهد.
علل
علل فیزیکی مقاربت دردناک متفاوت است، بسته به اینکه آیا درد در هنگام ورود یا در زمان قرار داشتن در واژن علل آن متفاوت است. عوامل هیجانی ممکن است با بسیاری از انواع مقاربت دردناک همراه باشد.
درد حین دخول
درد در طول دخول ممکن است با تعدادی از عوامل مرتبط باشد، از جمله:
• فقدان کافی مواد لغزنده ی کافی در واژن
• بعضی از داروها. این داروها عبارتند از داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا، آرام بخش ها، آنتی هیستامین ها و قرص های ضد بارداری خاص.
• آسیب، تروما یا جراحی لگن، ختنه زن یا برش های اپیزیوتومی
• التهاب، عفونت یا اختلال پوستی.
• واژینیسموس( اسپاسم غیر ارادی عضلات دیواره واژن می تواند باعث دخول دردناک شود)
اختلالات مادرزادی.از جمله عدم وجود واژن (آژنزی واژن) یا پرده ی بکارت سوراخ نشده.
درد عمیق
درد عمیق معمولا با دخول عمیق رخ می دهد و ممکن است در موقعیت های خاصی بدتر شود. علل آن عبارتند از:
• برخی بیماری ها و شرایط خاص. این موارد شامل اندومتریوز، بیماری التهابی لگنی، پرولاپس رحم، فیبروئید رحم، التهاب مثانه، سندرم روده تحریک پذیر، هموروئید و کیست تخمدان است.
• جراحی یا درمان های پزشکی. جراحی های لگن: از جمله برداشتن رحم، می تواند باعث دخول دردناک شود. درمان های پزشکی برای سرطان، مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی، می تواند موجب تغییراتی شود که میتواند باعث درد شود.
تشخیص مقاربت دردناک با استفاده از شرح حال و معاینات توسط پزشک انجام میشود.
اگر یک عفونت باعث ایجاد درد شما شده درمان عفونت به درد شما کمک میکند.
برای بسیاری از زنان یائسه، مقاربت دردناک ناشی از سطوح پایین استروژن است. اغلب این علت را می توان با استروژن موضعی درمان کرد.
برخی داروهای افزایش دهنده ی استروژن هستند که همچنان تایید سازمان غذا و دارو را دریافت نکرده اند.
درمان های دیگر
بعضی از درمان های غیر دارویی همچنین ممکن است به شما کمک کنند:
تمرینات آرامش بخشی واژن می تواند درد را کاهش دهد.
مشاوره یا درمان جنسی. اگر رابطه جنسی برای مدتی دردناک بوده است، ممکن است حتی پس از درمان، واکنش احساسی منفی به تحریک جنسی داشته باشید. با مراجعه به پزشک متخصص در امور جنسی این مهم درمان میشود.
درمان شناختی رفتاری همچنین می تواند در تغییر الگوهای تفکر منفی و رفتارها مفید باشد.
یادمان باشید که ریشه ی برخی از بیماریهای جنسی اختلالات روحی روانی است که این امر با مراجعه به پزشک متخصص قابل درمان است.
Reference: