یکی از بیماریهای شایع عفونت ادراری در کودکان است که بر بخشی از دستگاه ادراری تاثیر می گذارد و اگر به موقع درمان نشود احتتمال دارد در دراز مدت به سیستم دفع ادرار کودک آسیب بزند که در این صورت عملکرد کلیه ها مختل می شود و نارسایی کلیه پدید می اید و همچنین باعث می شود در آینده فشار خون بالا به سراغ کودک بیاید .بنابراین درمان عفونت های درمانی کودکان نباید به تعویق بیفتد.
علائم عفونت های ادراری در سنین مختلف متفاوت است این بیماری در سنین نوزادی و زیر یک ماه با علائمی به صورت تب یا کم شدن حرارت بدن ، بی حالی بی اشتهایی ، تحریک پذیری ، شلی ، اسهال ، کم شدن حجم ادرار زردی و از بین رفتن واکنش های نورادی خودش را نشان می دهد ، اما درسنین بالاتر با نتشانه هایی مانند تب ، بوی بد ادرار ، سوزش تکرر و بی اختتیاری ادرار در کودکان همراه است .
یکی دیگر از علائم عفونت ادراری می تواند تب های غیرقابل توجیه باشد، یعنی کودکی که دچار تب میشود وهیچ علت دیگری برای آن پیدا نمی کنیم این کودک ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شود.

عفونت ادراری چیست و دارای چه انواعی است؟

 

همان طور که اشاره نمودیم عفونت های ادراری یکی از بیماری های شایع در کودکان است که با مصرف برخی از داروهای آنتی بیوتیک می توان جلوی این عفونت را گرفت اما اگر توجه ویژه ای به این موضوع نشود می تواند در دراز مدت سلامت کودک را به خطر بیاندازد. این عارضه در حالت کلی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  1. عفونت دستگاه ادراری فوقانی
  2. عفونت دستگاه ادراری تحتانی

هنگامی که دستگاه ادراری فوقانی دچار عفونت شود در واقع شامل عفونت کلیه یا عفونت مجاری ادراری (لوله‌های ارتباط دهنده کلیه‌ها به مثانه) است.

هنگامی که دستگاه ادراری تحتانی دچار عفونت شود در واقع شامل عفونت مثانه (سیستیت) و عفونت پیشابراه (لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می‌کند) است.

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان

دلایل به وجود آمدن عفونت ادراری در کودکان چیست؟

یکی از مهم ترین موارد درد به وجود آمدن عفونت ادراری در کودکان، باکتری ها هستند! این باکتری ها از طریق سیستم گوارشی کودک وارد مجرای ادراری آن شده و در نهایت باعث به وجود آمدن این عارضه در کودکان می شود. اما باکتری ها از چه روش هایی می توانند وارد مجرای ادراری کودکان شوند؟

البته لازم است ذکر کنیم که عفونت ادراری در تمامی کودکان یکسان نیست بلکه برخی از کودکان و نوزادان از این عارضه مصون هستند اما برخی دیگر به آن دچار می شوند. از جمله مواردی که می توان باعث بروز عارضه عفونت ادراری در نوزادان شد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از عمده ترین مسائلی که می تواند باعث بروز این عارضه شود، پاک نمودن همزمان مقعد و اندام تناسلی با یک دستمال توالت است. این مورد در دختران به دلیل نزدیک بودن مقعد و اندام تناسلی بیشتر احساس می شود.
  • در نوزادان نیز ذرات مدفوع از پوشک به مجرای ادرار می رسند که این موضوع باعث به وجود آمدن عفونت های ادراری می شود. حتما سعی کنید نوزاد خود را در هنگام تعویض پوشک بدون تحرک نگه دارید، تا ذرات مدفوع از پوشک به مجرای ادرار نرسد.
  • تخلیه مثانه نیز می تواند باعث به وجود آمدن عفونت های ادراری در نوزاردان و کودکان شود. از این رو مشکلاتی همانند یبوست، سندرم اختلال دفع و برگشت ادراری از مهم ترین عواملی هستند که در نهایت می تواند باعث تخلیه مثانه کودکان شود.

چگونه می توان عفونت ادراری در کودکان را تشخیص داد؟

کودک و نوزاد به دلیل آن که در سنین پایین قرار دارد نمی تواند علائم بدنی خود را به خوبی به والدین نشان دهد، از این رو تشخیص عفونت ادراری در کودکان امری بسیار سخت و در برخی از موارد دشوار است اما در حالت عادی علائمی عمومی وجود دارد که نشان دهنده بروز این عارضه در کودک شما است، این موارد به شرح زیر می باشند:

  • کودک شما دچار تب می شود.
  • کودک شما دچار استفراغ و حالت تهوع خواهد شد.
  • ضعف و خستگی در بدن کودک شما بسیار به چشم می خوردو او دوست دارد در اکثر مواقع استراحت کند.
  • کاهش اشتها نیز از دیگر علائم بروز عفونت های ادراری در کودکان است که در نهایت می تواند باعث تغذیه ضعیف در کودک شود.
  • از نشانه های دیگر آن می توان به وجود زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان) در خردسالان اشاره نمود.
  • تحریک پذیری آن کاهش پیدا می کند.
  • کاهش اشتها در نهایت عدم افزایش وزن مناسب را برای کودک خواهد داشت و می تواند جلوی رشد آن را بگیرد.
عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان

نشانه های دیگری که می توان به وجود بیماری عفونت ادراری در کودکان ختم شود، عبارت است از:

  • کودک شما در هنگام ادرار سوزش زیادی را تحمل می کند.
  • نیاز مکرر به دفع ادرار در کودک شما به خوبی احساس می شود.
  • عادات طبیعی ادرار او به صورت کامل دچار تغییر خواهد شد و شب ادراری و بی اختیاری ادرار از دیگر عوامل آن می باشد.
  • درد شکم، پهلو و یا کمر می تواند به سراغ کودک و یا نوزاد شما بیاید.
  • بوی ادرار در مقایسه با این دوره، کمی نامطبوع و نامناسب است.
  • در برخی از موارد می توان شاهد خون در ادرار بود.
  • رنگ ادرار نیز در این دوره کمی تغییر می کند و به کدر بودن می زند.
  • و…

این علائم و نشانه ها در واقع از مهم ترین و اصلی ترین نشانه های وجود عفونت های ادراری در کودک شما است که در صورت مشاهده این موارد بهتر است هرچه سریع تر به یک پزشک معالج مراجه کنید تا بتوانید از بروز مشکلاتی دیگر در کودک خود جلوگیری کنید.

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان

تشخیص و بلافاصله درمان

پس از آن که شما به پزشک معالج مراجعه کردید، او با پرسیدن سوالاتی در خصوص علائم کودک شما می تواند تشخیص درستی از وجود این عارضه بدهد! از این رو او برای کودک شما یک توصیه آزمایش ادرار می نویسد که کودک شما باید سریعا این آزمایش را انجام دهد.

نمونه گیری از ادرار کودک نیز بسیار ساده است، شما می توانید با استفاده از بطری های پلاستیکی ادرار و مدفوع کودک خود را جمع آوری کرده و آن را به آزمایشگاه تحویل دهید. در این مورد حتما توجه داشته باشید که لبه های بطری به هیچ عنوان با جسم دیگری در ارتباط نباشد چرکه این موضوع می تواند نتیجه آزمایش را دستخوش تغییر کند.

درمان عفونت های ادراری به چه صورت است؟

تمامی عفونت های ادراری (بیش از 90 درصد آن ها) درکودکان پس از مصرف آنتی بیوتیک به مدت 24 الی 48 ساعت به صورت کامل رفع خواهد شد و این موضوع در دراز مدت باری کودک و یا نوزاد شما هیچ گونه مشکلی را به وجود نخواهد آورد. در اکثر موارد طول درمان در خانه و با یک دوره مصرف آنتی بیتوتیک است.

جمع بندی نهایی مقاله عفونت ادراری در کودکان

در این مقاله به معرفی عفونت ادراری و روش های تشخیص و بررسی آن پرداختیم. پیشنهاد می کنیم اگر در این مورد شک دارید حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا بتوانید این عارضه را از کودک خود دفع کنید. همچنین اگر مشکل کودک شما جدی باشد با درمان هایی که وجود دارد می توان این عفونت را از مجرای ادراری کودک دفع نمود.