سرطان مثانه نوعی از سرطان است که سلول های مثانه را درگیر میکند. سرطان مثانه معمولا در افراد مسن رخ میدهد، هر چند می تواند در هر سنی ایجاد شود.

تعداد زیادی افراد مبتلا به سرطان های مثانه در مراحل اولیه تشخیص داده میشوند  که در این مرحله به راحتی قابل درمان است. با این حال، حتی سرطان مثانه در مراحل اولیه بسیار تمایل به عود دارد. به همین دلیل،افرادی که تحت درمان قرار میگیرند باید تحت آزمایش های پیگیری جهت عود سرطان باشند.

سرطان در مراحل مختلف در مثانه

علائم:

علائم و نشانه های سرطان مثانه ممکن است شامل:

• وجود خون در ادرار (هماچوری).در این حالت ممکن است خود فرد خون در ادرار ببیند و یا توسط ازمایش ادرار (میکروسکوپ) تشخیص داده شود.
  • ادرار کردن دردناک
  • درد پشت(کمر)
  • درد لگن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

در صورتی که هرگونه علائم نگران کننده داشتید به پزشک خود مراجعه کنید.

علل:

همیشه روشن نیست که چه چیزی باعث سرطان مثانه میشود. سرطان مثانه میتواند با سیگار کشیدن،تریاک، عفونت انگلی، قرار گرفتن در معرض پرتوتابی و مواد شیمیایی مرتبط باشد.

سرطان مثانه زمانی تشکیل میشود که برخی از سلول ها غیر طبیعی میشوند و گسترش میابند و حتی علاوه بر مثانه میتواند سایر اندام ها را هم درگیر کند.

انواع سرطان مثانه

سلول های مختلفی در مثانه می توانند سرطانی شوند. نوع سلول سرطانی شده نوع سرطان را تعیین میکند.تعیین نوع سرطان در درمان و پیش آگهی مهم است.

این مطلب را از دست ندهید:  خون در ادرار (هماچوری)

3 نوع سرطان در مثانه:

1. سرطان سلول ترانزیشنال
  2. سرطان سلول سنگفرشی
  3. آدنوکارسینوم

برخی از انواع سرطان ها ممکن است بیش از یک نوع را شامل باشد.

عوامل خطرساز:

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد عبارتند از:

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن میتواند باعث تغییر مخاط مثانه و سلول های آن شود و ریسک فاکتوری برای سرطان مثانه است.

افزایش سن. با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان مثانه افزایش میابد.سرطان مثانه می تواند در هر سنی رخ دهد، اما آن به ندرت در افراد جوان تر از 40 سال یافت می شود.

سفیدپوست بودن. سفید پوستان در معرض خطر بیشتری برای سرطان مثانه نسبت به نژاد های دیگر میباشند.

جنسیت مرد. مردان بیشتر از زنان احتمال دارد به سرطان مثانه مبتلا شوند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص. کلیه ها  نقش کلیدی در فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از جریان خون و دفع آنها از بدن دارند. مواد شیمیایی مرتبط با خطر سرطان مثانه عبارتند از :آرسنیک و مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید رنگ، لاستیک، چرم، منسوجات و محصولات رنگ.

درمان سرطان های قبلی. درمان با سیکلوفسفامید خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد. افرادی که تحت پرتو درمانی قرار گرفته اند ریسک بالایی از سرطان مثانه دارند.

برخی داروهای درمان دیابت.برخی داروهای درمان دیابت مثل پیوگلیتازون ریسک ابتلا به سرطان مثانه را افرایش میدهند.

التهاب مزمن مثانه. عفونت مزمن و یا مکرر ادراری یا التهاب مثانه ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را  افزایش دهد.

سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان. در صورتی که فردی از افراد خانواده مبتلا به سرطان مثانه باشد ریسک ابتلا به سرطان در سایر افراد افزایش میابد.

عوارض:

سرطان مثانه اغلب قابل عود میباشد. به این دلیل افراد درمان شده از سرطان مثانه اغلب باید تست پیگیری برای سال های  بعد انجام دهند.

این مطلب را از دست ندهید:  فتق کشاله ی ران (مغبنی)

یکی از این پیگیریها با استفاده از سیستوسکوپی(اندوسکوپی داخل مثانه) میباشد که طی فواصل 3 تا 6 ماهه انجام میشود.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک:

در صورتی که هرگونه علائم نگران کننده ای دارید به پزشک خانواده و یا متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست)مراجعه کنید.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای این ملاقات آماده میکند.

سوالاتی که میتوانید از پزشک خود بپرسید:

1. آیا من سرطان مثانه دارم؟
  2. سرطان من در چه مرحله ای ایست؟
  3. آیا تست های اضافی نیاز دارم؟
  4. گزینه های درمان من چه هستند؟
  5. هر یک از درمان چه خطرات بالقوه ای دارند ؟
  6. بهترین درمان برای من کدام است؟

علاوه بر این سوالات هرسوال دیگری را که دارید از پزشک خود بپرسید.

سوالاتی که پزشک شما ممکن است از شما بپرسد:

1. اولین بار چه زمانی شروع به تجربه علائم کردید؟
  2. آیا نشانه شما مداوم بوده و یا گاه به گاه بوده است؟
  3. شدت علائم شما چقدر است؟
  4. چه مواردی باعث بهبود علائم شما می شده است؟
  5. چه مواردی باعث تشدید علائم شما میشود؟

آزمایشات و تشخیص:

تشخیص سرطان مثانه

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مثانه شامل:

سیستوسکوپی. با استفاده از یک لوله از طریق مجرا داخل مثانه مشاهده میشود.به این روش سیستوسکوپی گفته میشود.

سیستوسکوپی در سیستم تناسلی زنانه

سیستوسکوپی در سیستم تناسلی مردانه

بیوپسی. در طول سیستوسکوپی، پزشک شما ممکن است از سلول های مثانه نمونه (بیوپسی) گیری کند.

سیتولوژی ادرار. بررسی یک نمونه از سلول های ادراری در زیر میکروسکوپ سیتولوژی ادرار گفته میشود.

آزمایشات تصویربرداری. آزمایشات تصویربرداری اجازه می دهد پزشک ساختار دستگاه ادراری را بررسی کند.این موارد شامل اشعه ی ایکس،سی تی اسکن

این مطلب را از دست ندهید:  بی اختیاری ادرار

مرحله بندی سرطان مثانه

پس از تایید ابتلای فرد به سرطان مثانه ، پزشک ممکن است آزمایش های اضافی را جهت تعیین مرحله ی سرطان مثانه انجام دهد. آزمایش های مرحله بندی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سی تی اسکن
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • اسکن استخوان
  • رادیوگرافی قفسه سینه

درمان:

گزینه های درمان را برای سرطان مثانه به تعدادی از عوامل، از جمله نوع و مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار، و ظرفیت و عملکرد کلی بیمار بستگی دارد. بیمار باید در مورد انتخاب درمان با پزشک خود صحبت کند.

درمان سرطان مثانه در مراحل اولیه

1)خارج سازی تومور

2)خارج سازی تومور بهمراه قسمتی از مثانه

3)ایمونوتراپی

در مراحل پیشرفته ی سرطان علاوه بر درمان های فوق وابسته به نوع سرطان و مرحله ی سرطان از رادیوتراپی و شیمی درمانی هم استفاده میشود.

پیشگیری

اگر چه هیچ راه تضمین شده ای برای جلوگیری از سرطان مثانه وجود ندارد، اما شما می توانید گام هایی برای جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان را بردارید.مثل:

سیگار نکشید. (و همچنین قطع تریاک) سیگار کشیدن یعنی کمک به تجمع مواد شیمیایی دفعی در داخل مثانه که ریسک ابتلا به سرطان مثانه را افزایش میدهد.

احتیاط در برخورد با مواد شیمیایی. اگر شما با مواد شیمیایی کار می کنید، همه دستورالعمل های ایمنی را دنبال کنید.

نوشیدن آب در طول روز. نوشیدن مایعات کمک میکند تا مواد سمی که در داخل مثانه تجمع کرده اند رقیق شده و دفع شوند.

انواع میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. رژیم غذایی غنی از انواع میوه و سبزیجات رنگی را انتخاب نمایید. آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.