بزرگترین تومور کلیه جهان از بدن یک بیمار در بیمارستان شهید مصطفی خمینی به روشی جدید با موفقیت خارج شد.

به گزارش ایران نیدز ،دکتر فریدون خیام فر (متخصص کلیه و مجاری ادراری, فلوشیپ اندویورولوژی و لاپاراسکوپی, عضو هیت علمی دانشگاه شاهد) سرپرست تیم جراحی با همکاری دکتر فرزانه گلفام (متخصص جراحی عمومی, فلوشیپ سرطان) و دکتر ناهید حمزه ای اصفهانی (متخصص کلیه و مجاری ادراری) جراحان این بیمار بودند.

بیمار توسط  دکتر پروین دلاور (متخصص بی هوشی) و دکتر محمدرضا میرزا بزرگ  بیهوش گردید. این عمل جراحی که بسیار سخت و پیچیده بود به مدت 4 ساعت به طول انجامید و از روش جدیدی برای کنترل عروق منتهی به تومور استفاده گردید که باعث شد بیمار در کل طول عمل تنها 500 سی سی خونریزی داشته باشد و تمامی تومور که بزرگترین تومور کلیه تحت عمل جراحی قرار گرفته  به همراه یک قسمت 700 گرمی در میانه شکم و چندین قسمت کوچک تر در اطراف آن به صورت کامل برداشته شدند.

بیمار خانمی 57 ساله بود که به دلیل ترش کردن معده به پزشک مراجعه کرده بود. بیمار در معاینه دارای توده شکمی بوده و در بررسی های بعدی توسط سی تی اسکن سه توده با ابعاد (34*18سانتی متر) و (10*13سانتی متر) و (3*3سانتی متر ) مشخص گردید که دارای کلسیفیکاسیون های متعدد بودند. بیمار سابقه بیماری خاصی نداشت. در پی بررسی های اولیه بیمار, توده مذکور دارای حدود مشخص جهت آزاد سازی از اطراف بود و تهاجمی به ورید اجوف تحتانی نداشت.

تصاویر رادیولوژی یافته دیگری را نشان نمیداد و نتایج آزمایشات نیز نکته خاصی را در پی نداشت.

در ادامه، بیمار تحت عمل جراحی با برش خط وسط شکم قرار گرفت که از استخوان جناغ تا زیر شکم امتداد داشت. پس از آزاد سازی روده ها و کلیه از اطراف، عروق کلیه به صورت مجزا مشخص و پس از کنترل و بستن آن ها توده از بدن خارج شد. میزان خون از دست رفته  500 سی سی بود که این امر دقت بالای تیم جراحی را میرساند.

پس از خارج کردن این توده و چند توده دیگر در میان شکم و چند نقطه دیگر و اطمینان از پاکسازی کامل شکم,محل زخم بسته شد.

خیام فر سرپرست تیم جراحی ضمن تشکر از کادر بیمارستان که بدون تلاش دلسوزانه آن ها انجام و مراقبت از چنین بیماری امکان پذیر نبود، افزود: خوش خیم بودن یا بد خیم بودن تومور خارج شده از بدن این بیمار پس از بررسی های پاتولوژیک مشخص خواهد شد اما احتمال خوش خیم بودن آن زیاد است.

در گفتگوی به عمل آمده با بیمار, وی ضمن تشکر از پزشکان معالج, حال عمومی خود را خوب توصیف کرده و گفت: “احساس میکنم خیلی بیشتر از وزن تومور سبک شده ام”

در بررسی های به عمل آمده مشخص گردید که بزرگترین تومور بد خیم کلیه 5 کیلوگرم و بزرگترین تومور خوش خیم کلیه 7.5 کیلو گرم به ثبت رسیده اند. لذا این توده بزرگترین توده کلیه جهان است که تا به حال تحت عمل جراحی قرار  گرفته است.

اقدام به ثبت این عمل جراحی بزرگ در کتاب رکوردهای کینس

گفتنی است با تحقیفات انجام شده این تومور بزرگترین تومور کلیه جهان و این عمل نیز یکی از بزرگترین  و حساس ترین عمل های جراحی  بوده است. دانشجویان دکتر خیام فر قصد دارند نسبت به ثبت این عمل جراحی و استخراج این تومور بزرگ در کتاب رکورد های گینس اقدام نمایند.