مقدمه

در طی یک بیوپسی کلیوی – پزشک شما یک قطعه کوچک از بافت کلیه را برای بررسی علائم آسیب یا بیماری برمیدارد.

پزشک شما ممکن است بیوپسی کلیه را برای تشخیص مشکل مشکوک کلیه، تعیین شدت بیماری کلیوی یا نظارت بر درمان بیماری کلیه توصیه کند. اگر پیوند کلیه دارید که به درستی کار نکرده است، ممکن است به بیوپسی کلیوی نیاز داشته باشید.

اغلب پزشک یک نمونه بیوپسی کلیه را با قرار دادن یک سوزن نازک از طریق پوست برمیدارد. یک دستگاه تصویربرداری کمک می کند تا دکتر سوزن را در محل مناسب وارد نماید.

چرا بیوپسی کلیه انجام میشود؟

1. تشخیص یک مشکل کلیه که در غیر این صورت نمی تواند شناسایی شود
  2. کمک به توسعه برنامه های درمان بر اساس وضعیت کلیه
  3. تعیین سرعت پیشرفت بیماری کلیه
  4. بررسی میزان آسیب ناشی از بیماری کلیوی یا بیماری دیگری
  5. ارزیابی چگونگی درمان بیماری کلیه
  6. نظارت بر سلامت یک کلیه پیوند خورده یا پیدا کردن دلیل اینکه کلیه پیوند شده به درستی کار نمی کند

دکتر شما ممکن است بر اساس نتایج آزمایش خون یا ادرار بیوپسی کلیه کند تا نشان دهد:

• خون در ادرار (هماچوری) ناشی از کلیه است.
  • پروتئین در ادرار (پروتئینوری) همراه با علائم دیگر بیماری کلیوی است
  • مشکلات ناشی از عملکرد کلیه، منجر وجود بیش از حد مواد زائد در خون میشود

همه افراد مبتلا به این مشکلات نیاز به بیوپسی کلیه ندارند. این تصمیم بر اساس علائم و نشانه های شما، نتایج آزمایش و سلامت کلی است.

خطرات

به طور کلی، بیوپسی کلیوی از طریق پوست یک روش مطمئن است. خطرات احتمالی عبارتند از:

• خون ریزی. شایعترین عارضه بیوپسی کلیه خون در ادرار است.معمولا خونریزی در عرض چند روز متوقف می شود. خونریزی که به اندازه کافی جدی برای نیاز به انتقال خون است در درصد بسیار کمی از افراد رخ میدهد. به ندرت، جراحی برای کنترل خونریزی مورد نیاز است.
  • درد. درد بعد از بیوپسی کلیوی در محل بیوپسی است و معمولا چند ساعت طول می کشد.
  • فیستول شریانی-وریدی. اگر سوزن بیوپسی به طور تصادفی دیواره های یک مجرای شرایین و رگ های اطراف را آسیب رساند، اتصال غیر طبیعی (فیستول) بین دو عروق خونی ایجاد می شود. این نوع فیستول معمولا علائم خاصی ایجاد نمیکند و به خودی خود بسته میشود.
  • خطرات دیگر. به ندرت، مجموعه ای از خون (هماتوم) اطراف کلیه تجمع می یابد. این عارضه با آنتی بیوتیک ها و زهکشی جراحی درمان می شود. یک خطر غیر معمول دیگر، ایجاد فشار خون بالا در ارتباط با هماتوم بزرگ است.

چگونه جهت بیوپسی آماده شویم

قبل از بیوپسی کلیوی، با پزشک خود ملاقات خواهید کرد تا درباره آنچه انتظار دارید صحبت کنید. این زمان خوبی برای پرسیدن سوالات در مورد این روش است و مطمئن شوید که مزایا و خطرات چیست

داروها

هنگامی که با پزشک خود ملاقات میکنید، فهرستی از تمام داروهایی که مصرف میکنید، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامینها و مکملهای گیاهی ارائه کنید. قبل از بیوپسی کلیه از شما خواسته می شود که از مصرف داروها و مکمل ها که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد خودداری کنید. این ها شامل:

• داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین (کومادین، یانوتون)، ریوروکسابان (Xarelto)، dabigatran (Pradaxa) یا انوکساپارین
  • آسپرین
  • ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، …) و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • برخی مکملهای غذایی مانند اسیدهای چرب امگا 3

به طور کلی، این داروها 7 روز قبل از عمل متوقف خواهند شد و ممکن است پس از 7 روز پس از جراحی دوباره شروع شود. پزشک یا پرستار به شما اطلاع می دهد که چه زمانی مصرف این داروها و مکمل ها را متوقف کنید.

نمونه خون و ادرار

قبل از بیوپسی نمونه خونتان را جمع آوری کرده و یک نمونه ادرار تهیه کنید تا اطمینان حاصل کنید که عفونت ندارید

رژیم غذایی

ممکن است از شما خواسته شود هشت ساعت قبل از بیوپسی کلیه نوشیدنی نداشته باشید.

چه انتظاری میتوانید داشته باشید ؟

بیوپسی کلیه در یک مرکز بیمارستان یا سرپایی انجام میشود.

در طول بیوپسی، بیدارهستید و در شکم یا پهلوی خود قرار می گیرید، بسته به موقعیتی که اجازه می دهد بهترین دسترسی به کلیه خود را داشته باشید. برای بیوپسی یک کلیه پیوند شده، اکثر مردم بر روی پشتشان قرار می گیرند.

بیوپسی پوستی حدود یک ساعت طول می کشد و شامل این مراحل می شود:

• با یک پروب اولتراسوند، پزشک شما دقیقا متوجه میشود که سوزن را کجا وارد کند. در بعضی موارد، به جای سونوگرافی ممکن است CT اسکن استفاده شود.
  • پزشک شما روی پوست علامت میگذارد، منطقه را تمیز می کند و یک داروی خفیف (بی حسی موضعی) را اعمال می کند.
  • اگر درد دارید که توسط بی حسی موضعی کنترل نمی شود، پزشک ممکن است از طریق رگ داروهای بی دردی را به شما بدهد.
  • پزشک شما یک برش کوچک را در جایی که سوزن وارد می شود انجام می دهد و از دستگاه فراصوت جهت هدایت سوزن به کلیه استفاده می کند.
  • ممکن است پزشک شما چندین بار – اغلب از طریق برش یکسان – یک سوزن را وارد کند تا بتواند بافت کافی داشته باشد.
  • دکتر شما سوزن را بیرون می آورد و یک باند کوچک بر روی برش قرار می دهد.

دیگر روش های بیوپسی کلیه

بیوپسی کلیوی از طریق پوست برای برخی افراد گزینه ی مناسبی نیست. اگر سابقه ای از مشکلات خونریزی دارید یا تنها یک کلیه دارید، پزشک ممکن است بیوپسی لاپاروسکوپی را در نظر بگیرد.

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد میکند و یک لوله نازک و روشن با یک دوربین فیلمبرداری در نوک آن (لاپاراسکوپ) قرار می دهد. این ابزار اجازه می دهد تا دکتر کلیه شما را بر روی یک صفحه نمایش ویدئویی ببیند و نمونه های بافت را خارج کند.

پس از انجام بیوپسی

پس از بیوپسی، می توانید انتظار داشته باشید:

مدت زمانی صرف شده در یک اتاق ریکاوری که در آن فشار خون، پالس و تنفس شما تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

انجام آزمایش ادرار و آزمایش کامل شمارش خون برای بررسی خونریزی و سایر عوارض انجام میشود.

برای چند ساعت استراحت کنید

چند ساعت احساس درد در محل بیوپسی را تجربه میکنید. داروهایی جهت  درد به شما داده میشود.

اکثر مردم می توانند در همان روز بیمارستان را ترک کنند. ممکن است لازم باشد در مدت 12 تا 24 ساعت بعد از بیوپسی در رختخواب بمانید. تیم مراقبت های بهداشتی شما به شما در مورد هر گونه محدودیت های فعالیتی نظیر اجتناب از لغزش سنگین و تمرین شدید آموزش می دهد.

بافت کلیه شما به یک آزمایشگاه منتقل می شود که توسط پزشک متخصص تشخیص بیماری (آسیب شناسی) مورد بررسی قرار گیرد. پاتولوژیست با استفاده از میکروسکوپ ها و رنگ ها به دنبال رسوب های غیر معمول، زخم، عفونت و سایر اختلالات در بافت کلیه می باشد.

در صورت رخداد موارد زیر، با پزشک خود تماس بگیرید:

1. بیش از 24 ساعت بعد از بیوپسی خونریزی شدید یا خونریزی شدید در ادرار شما رخ دهد
  2. ناتوانی در دفع ادرار
  3. بدتر شدن درد در محل بیوپسی
  4. تب بیش از 38 درجه
  5. بی حالی یا ضعف

نتایج

انتظار می رود گزارش بیوپسی را از آزمایشگاه پاتولوژی در حدود یک هفته بگیرید. در شرایط فوری، گزارش کامل یا جزئی ممکن است در کمتر از 24 ساعت در دسترس باشد.

نتایج ممکن است توضیح دهد که چه مشکلاتی برای کلیه شما ایجاد می شود یا ممکن است برای برنامه ریزی یا تغییر در درمان شما استفاده شوند.