مقدمه:

بیوپسی پروستات یک روش برای برداشتن نمونه هایی از بافت مشکوک از پروستات است. پروستات یک غده کوچک در مردان است که مایعی تولید می کند که اسپرم را تغذیه می کند و انتقال می دهد.

در طی بیوپسی پروستات، سوزن برای جمع آوری تعدادی از نمونه های بافت از غده پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. این روش توسط یک پزشک متخصص در سیستم ادراری و ارگان های جنسی مردان (ارولوژی) انجام می شود.

اگر نتایج حاصل از آزمایش های اولیه، مانند آزمون آنتی ژن پروستات (PSA) یا معاینه ی مقعد غیرطبیعی باشد که نشان دهنده احتمال ابتلا به سرطان پروستات باشد اورولوژیست شما ممکن است بیوپسی پروستات را توصیه کند. نمونه های بافتی از بیوپسی پروستات تحت یک میکروسکوپ برای ناهنجاری های سلولی که نشان دهنده ی  سرطان پروستات هستند، مورد بررسی قرار می گیرند. اگر سرطان وجود داشته باشد این روش ارزیابی میکند که سرعت پیشرفت کانسر چه میزان است و بهترین گزینه های درمان را نیز تعیین می کند.

چرا بیوپسی از پروستات انجام می شود

بیوپسی پروستات برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است بیوپسی پروستات را به دلایل زیر توصیه کند:

  • یک آزمایش PSA سطوح بالاتری را برای سن شما نشان می دهد.
  • دکتر شما در طی یک معاینه ی مقعدی، توده یا اختلالاتی را پیدا می کند
  • شما یک بیوپسی قبلی دارید که طبیعی بود، اما شما همچنان سطح PSA شما افزایش می یابد.
  • بیوپسی قبلی سلولهای بافت پروستات را غیر طبیعی نشان میدهد اما سرطانی نیستند.

خطرات

خطرات مرتبط با بیوپسی پروستات عبارتند از:

  1. خونریزی در محل بیوپسی .خونریزی مقعدی پس از بیوپسی پروستات رایج است.
  2. خون در مایع منی. معمولا پس از بیوپسی پروستات مشاهده می شود.خونریزی در مایع منی ممکن است چند هفته پس از بیوپسی ادامه یابد.
  3. خون در ادرار. این خونریزی معمولا جزئی است.
  4. مشکل ادرار کردن .در بعضی از مردان پس از بیوپسی از پروستات ممکن است باعث سختی در ادرار کردن شود. به ندرت، یک کاتتر موقت ادرار(سوند) مورد نیاز است.
  5. عفونت. به ندرت مردان پس از بیوپسی پروستات دچار عفونت دستگاه ادراری یا پروستات میشوند که نیازمند درمان آنتی بیوتیکی می باشد.

نحوه ی آماده سازی جهت بیوپسی از پروستات

برای آماده شدن برای بیوپسی پروستات، ممکن است متخصص اورولوژیست موارد زیر را از شما بخواهد:

  • نمونه ای ادرار را برای تجزیه و تحلیل عفونت ادراری ارائه دهید. اگر شما عفونت ادراری داشته باشید، بیوپسی پروستات به احتمال زیاد تا هنگام اتخاذ آنتی بیوتیک برای پاک شدن عفونت به تعویق خواهد افتاد.
  • متوقف کردن مصرف داروهایی که می تواند خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهد مانند داروهایی مانند وارفارین (کومادین)، آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، …) و بعضی از مکمل های گیاهی برای چند روز قبل از عمل.
  • آماده سازی روده ی بزرگ در منزل با ملین ها
  • آنتی بیوتیک ها را از 30 تا 60 دقیقه قبل از بیوپسی پروستات برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

انواع روشهای بیوپسی پروستات

نمونه های بیوپسی پروستات را می توان با روش های مختلف جمع آوری کرد. بیوپسی پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عبور سوزن از طریق دیواره رکتوم (بیوپسی transrectal). این شایع ترین روش انجام بیوپسی پروستات است.

قرار دادن سوزن از طریق ناحیه پوست بین anus و scrotum (بیوپسی transperineal). برش کوچک در ناحیه پوست (پروینئوم) بین مقعد و اسکروتوم ایجاد می شود. سوزن بیوپسی از طریق برش به پروستات وارد می شود تا نمونه ای از بافت را بیرون بیاورد. برای هدایت این روش معمولا MRI یا CT scan مورد استفاده قرار می گیرد.

آنچه در بیوپسی پروستات transrectal انتظار می رود:

از شما خواسته خواهد شد که زانوی خود را به داخل سینه خود بکشید. از شما خواسته می شود که بر روی شکم خود دراز بکشید. پس از تمیز کردن ناحیه و استفاده از ژل، پزشک شما یک پروب اولتراسوند نازک را به داخل رکتوم وارد خواهد کرد.

سونوگرافی Transrectal از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر پروستات استفاده می کند. پزشک شما از تصاویر برای شناسایی ناحیه ای که باید تزریق شود، برای کاهش ناراحتی ناشی از بیوپسی استفاده میکند. تصاویر سونوگرافی نیز برای هدایت سوزن بیوپسی پروستات به استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است بیوپسی را به یک منطقه مشکوک متمرکز کند یا ممکن است نمونه هایی از چندین محل پروستات  بگیرد. به طور کلی 10 تا 12 نمونه بافت گرفته می شود. کل روند معمولا حدود 10 دقیقه طول می کشد.

بعد از انجام بیوپسی

پزشک شما به احتمال زیاد توصیه می کند که تا 48 ساعت فعالیت های سبک داشته باشید.

احتمالا باید برای چند روز آنتی بیوتیک مصرف کنید. همچنین ممکن است:

  • احساس درد ناچیز و خونریزی  خفیف از رکتوم داشته باشید.
  • برای چند روز خون خود در ادرار یا مدفوع داشته باشید.

توجه داشته باشید که مایع منی قرمز یا نارنجی ناشی از مقدار کمی خون در مایع منی میباشد. این می تواند چندین هفته طول بکشد تا کاملا پاک شود.

اگر موارد زیر رخ داد حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  1. تب
  2. مشکل در ادرار کردن
  3. خونریزی طولانی مدت یا شدید
  4. دردی که افزایش می یابد.

نتایج

پاتولوژیست نمونه های بیوپسی پروستات را ارزیابی می کند. پاتولوژیست می تواند بگوید که آیا بافت برداشته سرطانی است و اگر سرطان وجود داشته باشد، برآورد می کند که چقدر پرخطر است. دکتر شما یافته های پاتولوژیست را برای شما توضیح می دهد.