تعریف:

زود انزالی (انزال زودرس) اینگونه تعریف میشود که یک فرد زودتر از آنچه میخواهد یا زودتر از شریک جنسی اش به انزال برسد.زود انزالی یک شکایت شایع جنسی است.بر اساس آمار و اطلاعات موجود 3/1 مردان زود انزالی را بصورت گاه گاه تجربه میکنند.بدلیل شیوع بالا و در صورتی که همیشگی نباشد جای نگرانی نیست.

با این حال،معیار های تشخیصی برای زودانزالی اینگونه است:

  • همیشه یا اغلب اوقات در یک دقیقه ابتدایی دخول دچار انزال شوید
  • قادر به تاخیر انزال در طی مقاربت در تمام یا اغلب رابطه ها نباشید
  • احساس پریشانی و نا امیدی بکنید و به همین دلیل از رابطه ی جنسی صمیمی اجتناب کنید.

هر دو عوامل روانی و بیولوژیکی می تواند نقش مهمی در انزال زودرس را ایفا کند. اگر چه بسیاری از مردان از اینکه در مورد زودانزالی صحبت کنند احساس خجالت میکنند اما انزال زودرس یک بیماری شایع و قابل درمان است. داروها، مشاوره ها و تکنیک های جنسی تاخیر انزال ( و یا ترکیبی از این موارد) می تواند به بهبود رابطه ی جنسی شما و شریک جنسی تان کمک کند.

علایم:

اصلی ترین علامت انزال زودرس ناتوانی برای تاخیر انداختن انزال به مدت بیش از یک دقیقه پس از دخول است.

انزال زودرس می تواند بصورت اولیه و ثانویه تقسیم بندی شود. انزال زودرس اولیه تقریبا از اولین رابطه های جنسی فرد وجود دارد .اما زود انزالی ثانویه اینگونه تعریف میشود که فرد بعد از مدتی رابطه ی جنسی بدون زود انزالی دچار اختلالات انزال شود.

بسیاری از مردان احساس میکنند که دچار انزال زودرس هستند اما کرایتریای تشخیصی زودانزالی را ندارند. دوره های گاه گاهی زودانزالی به این معنا نیست که فرد به زودانزالی دچار شده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که احساس میکنید دچار زود انزالی هستید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از مردان از صحبت کردن در مورد زود انزالی با پزشک احساس خجالت میکنند اما این این را بدانید که زود انزالی یک شکایت شایع و قابل درمان است.

برای برخی مردان صحبت کردن با پزشک ممکن است به کاهش احساس نگرانی بیانجامد. به عنوان مثال، زمانی که میشنوند زودانزالی گاهی طبیعی است و متوسط رسیدن به انزال حدود 5 دقیقه است احساس آرامش میکنند.

علل:

علت دقیق انزال زودرس هنوز شناخته شده نیست. گاهی علت آن را تماما روان شناختی میدانیم اما بنابر اعتقاد پزشکان زود انزالی شما ناشی از هر دو علل جسمانی و روانی میباشد.

اختلال در نعوظ. مردانی که نگران ایجاد و حفظ نعوظ در طول رابطه هستند ممکن است الگویی از عجله در رسیدن به انزال داشته باشند که خود باعث زودانزالی میشود.

اضطراب. هم به طور خاص در مورد عملکرد جنسی و یا مربوط به مسائل دیگر میتواند باعث زودانزالی شود

مشکلات رابطه. مشکلاتی که بین شما و شریک زندگیتان وجود دارد میتواند بر کیفیت رابطه اثر گذار باشد.

تعدادی از عوامل بیولوژیکی ممکن است منجر به انزال زودرس شود شامل:

  • سطوح غیر طبیعی هورمون ها
  • سطوح غیر طبیعی مواد شیمیایی مغز ( انتقال دهنده های عصبی)
  • فعالیت غیر طبیعی رفلکس سیستم انزال
  • مشکلات تیروئید
  • التهاب و عفونت پروستات یا پیشابراه
  • صفات فردی و ژنتیکی
  • آسیب عصبی ناشی از اعمال جراحی یا ضربه (به ندرت)

عوامل خطر:

عوامل مختلف می تواند خطر ابتلا به انزال زودرس را افزایش دهد، از جمله :

  • اختلال در نعوظ. اگر شما در ایجاد و حفظ نعوظ خود مشکل دارید این امر ممکن است باعث شود که شما عجله کنید تا به انزال برسید تا نعوظ خود را از دست ندهید و این امر باعث زود انزالی گردد.
  • مشکلات سلامتی. اگر شما مبتلا به بیمار های مزمن و زمینه ای مثل بیماریهای قلبی هستید این امر ممکن است باعث اضطراب شما گردد و شما سعی در عجله در انزال داشته باشید.
  • استرس. استرس یک عامل مهم در زودانزالی میباشد.

عوارض:

در حالی که انزال زودرس به تنهایی خطر ابتلا به بیماریها را افزایش نمی دهد، اما میتواند مشکلانی را در زندگی شخصی شما ایجاد کند،ازجمله:

  • استرس و مشکلات در رابطه. از عوارض شایع انزال زودرس استرس در رابطه میباشد.
  • مشکلات باروری. انزال زودرس می تواند گاهی اوقات لقاح را دشوار و یا غیر ممکن سازد.

آماده شدن برای ملاقات پزشک:

این امری طبیعی است که زمانی که در مورد زود انزالی صحبت می کنید احساس خجالت کنید اما این نکته را به یاد داشته باشید که پزشک با بسیاری از مردان دیگر در این مورد صحبت کرده است.زود انزالی شکایت شایع و قابل درمانی است.

آماده کردن خود برای صحبت با پزشک در مورد زودانزالی میتواند از نگرانی شما بکاهد و زودتر شما را به مسیر درست رابطه ی جنسی تان برگرداند.در اینجا به شما اطلاعاتی داده میشود که شما را در این امر یاری میدهد.

اطلاعاتی که میتوانید قبل از ملاقات یادداشت کنید:

علائم. از چه زمانی شما احساس میکنید که دچار زود انزالی شده اید؟چه مدت بعد از دخول انزال میشوید؟

تاریخچه پزشکی. همه بیماریها و شرایط پزشکی تان را یادداشت کنید.همچنین کلیه ی داروهایی که برای شما تجویز شده یا خود به طور مستقیم از داروخانه تهیه میکنید را نیز به خاطر داشته باشید.

سوالات خود را از پزشک بپرسید.

سوالاتی که در رابطه با مشکلتان دارید را یادداشت کرده و از پزشک بپرسید.

لیست زیر تعدادی سوال مرتبط با زود انزالی است که به شما کمک میکند چه سوالاتی از پزشک بپرسید:

  • چه چیزی ممکن است باعث انزال زودرس من شود؟
  • چه تست هایی توصیه می کنید؟
  • چه روش درمانی توصیه می کنید؟
  • چه مدت بعد از شروع درمان بهبود می یابم؟
  • انتظار چه میزان بهبود را داشته باشم؟
  • آیا بعد از بهبودی مشکل من عود خواهد کرد؟
  • چه انتظاراتی از پزشک خود دارید؟

پزشک شما ممکن است تعدادی شوال از شما بپرسد یا بخواهد با شریک زندگی شما صحبت کند. بهتر است برای پاسخ داد به سوالات زیر آماده باشید:

  • هر چند وقت یکبار دچار انزال زودرس میشوید؟
  • این مشکل ناگهانی بوجود آمده یا تدریجا ایجاد شده است؟
  • آیا زود انزالی شما در همه ی زمان های رابطه ی تان است؟
  • هر چندوقت یکبار رابطه ی جنسی دارید؟
  • زودانزالی چه میزان شما را ناراحت میکند؟
  • شریک زندگی شما چه میزا از زودانزالی شما ناراحت است؟
  • آیا از رابطه ی فعلی خود رضایت دارید؟
  • آیا شما دچار مشکل ایجاد و حفظ نعوظ (اختلال نعوظ) هستید؟
  • آیا دارویی مصرف میکنید؟از چه زمانی؟
  • آیا از مواد اعتیاد آور بصورت تفریحی استفاده میکنید؟

در عین حالی که خود را برای رفتن به پزشک آماده می کنید حتما با شریک زندگیتان صحبت کنید.زود انزالی هرچند میتواند به عنوان استرس بر رابطه ی شما اثر گذارد اما امری قابل درمان است.

آزمایشات و تشخیص:

علاوه بر پرسش در مورد رابطه ی جنسی پزشک ممکن است در مورد سایر مشکلات پزشکی نیز از شما سوال بپرسد.ممکن است آزمایش ادرار جهت رد کردن عفونت ادرار درخواست کند.در صورتی که دچار اختلالات نعوظ هستید ممکن است پزشک آزمایش خون جهت سنجش هورمون های جنسی نیز انجام دهد.

درمان:

گزینه های درمان معمول برای انزال زودرس عبارتند از: تکنیک های رفتاری، بی حس کننده های موضعی، داروهای خوراکی و مشاوره.

تکنیک های رفتاری

پزشک شما ممکن است به شما بگوید برای مدتی از رابطه ی جنسی اجتناب کنید و بر دیگر جنبه های رابطه با همسرتان بپردازید تا استرس شما کاهش یابد.

تکنیک مکث- فشار

پزشک شما ممکن است به شما و شریک زندگی تان روش مکث-فشار را آموزش دهد.این روش به شرح زیر است:

شما بصورت معمول فعالیت جنسی تان آغاز میکنید تا زمانی که انزال نزدیک است.در این هنگام دخول را متوقف کرده و از همسرتان میخواهید که جایی در محل اتصال تنه ی آلت تناسلی به سر آلت را فشار دهد(این عمل را برای چند ثانیه انجام دهد ) تا زمانیکه احساس انزال شما از بین برود.

پس از فشار حدود 30 ثانیه صبر کنید و بعد از آن ادامه ی دخول را داشته باید.

ممکن است این احساس را داشته باشید که آلت تناسلی پس از فشار خیلی شل شده است اما هنگامی که به معاشقه برگردید مثل قبل سفت خواهد شد.

زمانیکه دوباره احساس انزال کردید دخول را قطع و از همسرتان بخواهید فرایند فشار را تکرار کند

با تکرار چند باره ی این عمل بدون انزال میتوانید انزال نرمال داشته باشید. و پس از چند جلسه شما به این امر عادت کرده اید و بدون تکنیک میتوانید انزال طولانی داشته باشید.

بی حس کننده های موضعی

کرم های حاوی بی حس کننده ها و اسپری ها مانند لیدوکائین یا prilocaine، گاهی برای درمان انزال زودرس استفاده می شود. این محصولات مدت کوتاهی قبل از رابطه جنسی به آلت تناسلی مرد اسپری میشود و با کاهش احساس کمک به تاخیر انداختن انزال میکند. اسپری لیدوکائین را بدون نسخه میتوان از داروخانه تهیه کرد.

اگر چه عوامل بی حس کننده موضعی موثر و قابل تحمل هستند، اما دارای اثرات جانبی نیز هستند. به عنوان مثال، برخی از مردان حساسیت و کاهش لذت جنسی بصورت موقت را گزارش کرده اند. در برخی موارد، زنان نیز این اثرات شاکی بوده اند. در موارد نادر، لیدوکائین یا prilocaine می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

داروهای خوراکی

بسیاری از داروها ممکن است ارگاسم را به تاخیر بیاندازد. هیچ یک از این داروها به طور خاص توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نشده اند

برخی از آنها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای مسکن و مهارکننده های 5 فسفودی استراز میباشند. این داروها ممکن است فقط در زمان رابطه ی جنسی یا بصورت روزانه مصرف شوند همچنین ممکن است در همراهی با سایر روش های درمانی مورد استفاده واقع شوند.

داروهای ضد افسردگی. یک اثر جانبی داروهای ضدافسردگی تاخیر در انزال است. به همین دلیل، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مانند سرترالین (Zoloft)، پاروکستین (پاکسیل) و یا فلوکستین (Prozac، Sarafem) جهت تاخیر در انزال استفاده می شوند.. اگر SSRI ها موثر واقع نشوند پزشک ممکن است کلومیپرامین( ضد افسردگی سه حلقه (Anafranil)) برایتان تجویز کند. عوارض جانبی ناخواسته داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل تهوع، خشکی دهان، خواب آلودگی و کاهش میل جنسی باشد.

مسکن ها. ترامادول (Ultram) یک داروی معمول برای درمان درد است. این دارو همچنین دارای عارضه ی جانبی تاخیر در انزال میباشد.در صورتی که SSRI ها موثر واقع نشوند ممکن است ترامادول تجویز شود عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل تهوع، سردرد و سرگیجه باشد.

مهارکننده های 5 فسفودی استراز. برخی از داروها برای درمان اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل (Viagra، Revatio)، تادالافیل (Cialis، Adcirca) و یا واردنافیل (لویترا، Staxyn) جهت تاخیر در انزال استفاده می شوند،. عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل سردرد، گرگرفتگی صورت، تغییرات بینایی موقت و احتقان بینی باشد.

درمان های نوین و پیشرفته در بیمارانی که به روش های متداول پاسخ درمانی نمی دهند.

این روشها با استفاده از ترکیب چند روش درمان که علاوه بر روشهای فوق از دستگاههای کمک درمانی مانند “پایدار همراه” و “واکیوم همراه” و یا تزریق داروهای نگهدارنده نعوظ به داخل الت کمک کرفته میشود، این روشها در افرادی که به روشههای معمول پاسخ درمانی نداده اند کار برد دارند و شخص حتی پس از انزال نیز قادر به حفظ نعوظ و ادامه عمل جنسی خواهد بود ، برای بهرهمندی از این روشهای درمانی بهتر است به دکتر فریدون خیام فر مراجعه نمایید.

مشاوره

این رویکرد، همچنین به عنوان گفتار درمانی شناخته میشود و شامل صحبت کردن با یک ارائه دهنده سلامت روان (روانشناس) در مورد روابط و تجربیات خود میباشد. این جلسات می تواند به کاهش اضطراب کمک کند و در مقابله با استرس موثر باشد. مشاوره در ترکیب با درمان های فوق بسیار موثر خواهد بود.

درمان های جایگزین:

اخیرا در مورد چند درمان جایگزین مطالعاتی انجام شده است. از جمله درمان انتخاب رفتاری (یوگا) و درمان های جراحی. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی نحوه موثر بودن و بی خطری این درمان ها مورد نیاز است.

منبع: www.mayoclinic.org